Mountainbike onderhoud, complete gids

Het onderhouden van je mountainbike is misschien wel een van de meest belangrijke dingen naast het rijden van je mountainbike. Door je mountainbike goed te onderhouden zorg je er niet alleen voor dat de fiets top blijft presteren, maar de levensduur van de onderdelen gaan ook nog eens enorm vooruit.

Toch is het onderhouden van je mountainbike iets waar veel rijders tegenop kijken. Vaak weten ze niet wat je nu precies moet onderhouden, hoe je dit moet doen en hoe vaak je mountainbike onderhoud nodig heeft. In dit artikel geef ik je daarom een complete gids met alles wat je moet weten om jouw mountainbike goed te onderhouden.

mountainbike-onderhoud-complete-gids-fietsportaal

Waarom is mountainbike onderhoud belangrijk?

Zoals ik net al benoemde, is het onderhouden van je mountainbike enorm belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat alles naar behoren blijft werken en je onderdelen langer meegaan. Onderhoud aan je mountainbike doen kan veel verschillende dingen betekenen. Dit kan gaat om het afstellen van verschillende onderdelen tot het vervangen van onderdelen.

Hoe vaak moet je je mountainbike onderhouden?

Het antwoord op de vraag hoe vaak je je mountainbike moet onderhouden is: het hangt ervan af. Naast dat onderhoud veel verschillende dingen kan zijn hangt het ook enorm veel af van de manier waarop jij je mountainbike gebruikt. Iemand die op mooie dagen door het bos rijdt zal veel minder onderhoud hebben dan iemand die door weer en wind over de trials scheurt.

De simpelste vorm van onderhoud dat je na elke rit moet doen is het schoonmaken van je mountainbike. Door je mountainbike goed schoon te maken zorg je ervoor dat je fiets niet slijt door alle modder en viezigheid. Daarnaast blijft de plek waar je je mountainbike bewaart ook schoner.

De volgende stap bij het onderhouden is het smeren en controleren van verschillende onderdelen. Dit onderhoud doe je elke paar maanden of vaker, afhankelijk van hoe vaak je rijdt. Dit onderhoud in combinatie met het schoonhouden van je fiets zal ervoor zorgen dat alles in de basis goed blijft.

De laatste stap van het onderhouden van je mountainbike gaat meer over het vervangen van onderdelen en het jaarlijkse onderhoud. Sommige onderdelen van je mountainbike zoals je fietsketting moeten na een bepaald aantal kilometers vervangen worden. Daarnaast komt het bij mountainbiken regelmatig voor dat je een klapper maakt, waardoor je onderdelen moet repareren of vervangen.

Dit artikel zal alle vormen van onderhoud bespreken. De makkelijkste dingen zullen bovenaan staan en het onderhoud dat minder vaak voor komt, zal je dieper in het artikel vinden.

gemakkelijk-je-mountainbike-schoonmaken-fietsportaal

Mountainbike schoonmaken

De makkelijkste manier om je mountainbike te onderhouden is door je fiets goed schoon te houden. Het is belangrijk om meteen na fietsen je mountainbike schoon te maken. Dit is direct na het rijden makkelijker, doordat de modder en viezigheid nog niet volledig uitgehard is. Een heel belangrijk ding bij het schoonmaken van je mountainbike is om dit niet te doen met een hogedrukspuit.

De hoge druk kan er namelijk voor zorgen dat de viezigheid in de lagers wordt gespoten. Wil je meer weten over hoe jij gemakkelijk je mountainbike kan schoonmaken? In dit artikel vertel ik je precies hoe jij je mountainbike schoonmaakt.

Fietsketting smeren

smeren-van-je-fietsketting-fietsportaal

Bij het schoonmaken van je mountainbike gebeurt het vaak dat het smeermiddel van de fietsketting af gaat. Daarnaast is het sowieso aan te raden om elke paar maanden, afhankelijk van hoeveel je rijdt, je ketting schoon te maken en opnieuw te smeren.

Het smeren van de fietsketting is een makkelijke klus en vereist niets behalve smeermiddel en wat schoonmaakspullen. Wanneer je de fietsketting gaat smeren is het belangrijk om eerst de ketting schoon te maken en daarna pas opnieuw te smeren. Wil jij weten hoe je precies je fietsketting moet schoonmaken en smeren? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over het smeren van je fietsketting.

Banden onderhoud

De banden van een mountainbike zijn een van de belangrijkste onderdelen van de fiets. Je banden zijn de enige onderdelen die jou met de ondergrond verbinden. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je banden zo goed mogelijk zijn. Ten eerste is het belangrijk om de juiste type banden te hebben.

Er zijn namelijk verschillende soorten banden voor verschillende type ondergronden. Zo zijn er hele snelle banden met een laag profiel en banden met een grof profiel voor veel grip in de modder. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over mountainbike banden, zodat jij de juiste voor jou kan vinden.

de-beste-mountainbike-banden-voor-jou-fietsportaal

Naast de juiste banden is het ook enorm belangrijk om de juiste bandenspanning te hebben. De bandenspanning van je mountainbike banden zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk grip hebt wanneer je aan het rijden bent. Daarentegen wil je niet een te lage bandenspanning, omdat dit ervoor kan zorgen dat je wiel beschadigd raakt. In dit artikel kan je gemakkelijk de juiste bandenspanning berekenen.

Tenslotte is het ook belangrijk om regelmatig te controleren of je mountainbike banden nog goed zijn en niet vervangen hoeven te worden. Naast dat je profiel na verloop van tijd slijt zijn er ook andere redenen waarom je je mountainbike band moet vervangen. Zo kunnen er bijvoorbeeld scheuren in het rubber ontstaan. In dit artikel vertel ik precies wanneer jij de banden van je mountainbike moet vervangen.

Tubeless sealant vervangen

oude-tubeless-sealant-verwijderen-stappenplan-fietsportaal

Veruit de meeste mountainbikes rijden tegenwoordig op tubeless banden. Dit heeft namelijk vele voordelen ten opzicht van de traditionele binnenbanden. Het enige nadeel is dat je regelmatig de tubeless sealant moet vervangen. Dit doe je meestal elke 3-6 maanden. BIj het vervangen van de tubeless sealant is het verstandig om de restanten van de oude tubeless sealant volledig te verwijderen. In idt artikel vertel ik je hoe je gemakkelijk oude tubeless sealant verwijderd.

Verder is het bij tubeless sealant belangrijk om de juiste hoeveelheid latex in de band te doen. Hoeveel dit precies is, hangt af van het merk en de specifieke ban die je hebt.

Schijfremmen onderhoud

Wanneer je aan het rijden bent is niets belangrijker dan ook kunnen stoppen. Hiervoor worden bij mountainbikes altijd schijfremmen gebruikt. Naast dat je hierdoor de beste remprestaties hebt werken ze ook nog eens in alle weersomstandigheden. Toch zijn er verschillende redenen waardoor je na verloop van tijd een slechtere remprestatie hebt.

De eerste reden is dat de remblokken slijten. Er zijn veel verschillende soorten remblokken met verschillende hardheden en remprestaties. Over het algemeen kan je zeggen dat hoe zachter de remblokken zijn des te sneller ze slijten en een groter remvermogen hebben. Na verloop van tijd zal je merken dat de remblokken minder hun werk doen of een piepend geluid maken.

mountainbike-remmen-ontluchten-fietsportaal

Dit betekent vaak dat ze aan vervanging toe zijn. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over het vervangen van je mountainbike remblokken.

Naast het vervangen van de remblokken is het ook belangrijk om elk half jaar de schijfremmen te ontluchten. De meeste schijfremmen gebruiken namelijk hydraulische vloeistof. Alleen na verloop van tijd kan er lucht in de leidingen komen, waardoor je remkracht minder wordt. Je herkent dit probleem wanneer je merkt dat je de remhendel steeds verder kan indrukken.

In dit artikel vertel ik je precies hoe je schijfremmen kan ontluchten.

Onderhoud aandrijving

Het laatste onderhoud wat je regelmatig moet doen is de aandrijving van je mountainbike. De aandrijving van je mountainbike bestaat uit de volgende onderdelen: crankstel, cassette, fietsketting, derailleurs en de shifters. Al deze verschillende onderdelen vormen samen de aandrijving en zorgt ervoor dat jij de trapkracht kan omzetten in beweging. Het is belangrijk om deze onderdelen goed te onderhouden, zodat ze zo lang mogelijk meegaan.

Ten eerste is het belangrijk om de aandrijving regelmatig schoon te maken. In tegenstelling tot de fietsketting hoef je de aandrijving niet zo vaak grondig schoon te maken. Over het algemeen blijft je aandrijving langer schoon wanneer je fietsketting vaak opnieuw gesmeerd wordt. Bij het schoonmaken van je aandrijving is het belangrijk dat je goed tussen de verschillende tandwielen schrobt (tip: gebruik een tandenborstel).

sram-nx-mountainbike-groepset-cassette-fietsportaal

Naast het schoonmaken van de aandrijving is het ook belangrijk om te controleren of de onderdelen versleten zijn. Na verloop van tijd slijten de tandwielen van de cassette en het crankstel. Daarnaast zal je fietsketting ook steeds meer versleten raken naarmate je meer kilometers fietst. In dit artikel vertel ik je wanneer jij je cassette, crankstel en fietsketting moet vervangen.

Verder spelen de derailleurs ook een enorm belangrijke rol bij je aandrijving. Een cassette is altijd voorzien van een derailleur en een crankstel met meerdere tandwielen ook. Het is belangrijk dat de derailleurs goed afgesteld zijn om ervoor te zorgen dat je fiets goed blijft schakelen. Wanneer dit niet het geval is kan dit door de volgende redenen komen.

Ten eerste is het belangrijk om bij de achterderailleur te controleren om de derailleurpad verbogen is. De derailleurpad is de verbinding tussen de achterderailleur en het fietsframe. Wanneer je een klap op de derailleur krijgt buigt je derailleurpad in plaats van het fietsframe. Het voordeel hiervan is dat dit gemakkelijk te vervangen is. In dit artikel vertel ik je hoe je de derailleurpad van je fiets vervangt.

Wanneer je derailleurpad niet verbogen is en je mountainbike nog steeds erg schakelt kan het zijn dat je derailleur(s) opnieuw afgesteld moeten worden. Het opnieuw aftellen van je derailleur doe je door een aantal specifieke stappen te volgen en verschillende stelschroeven te gebruiken. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij je derailleur(s) kan afstellen.

Speling achterwiel verhelpen

speling-achterwiel-mtb-racefiets-verhelpen-fietsportaal

Een iets minder vaak voorkomend probleem bij mountainbikes is speling in het achterwiel. Door de vele klappen die een mountainbike wiel maakt kan het voorkomen dat de afstelling van het wiel veranderd en er speling ontstaat. Het is belangrijk om de speling in je achterwiel te verhelpen, omdat dit ervoor kan zorgen dat je verschillende onderdelen beschadigd.

Daarnaast zal de speling in het achterwiel ook steeds erger worden. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij de speling in je achterwiel kan verhelpen.

Balhoofd afstellen

balhoofd-afstellen-fiets-fietsportaal

Een ander probleem dat ook regelmatig voorkomt bij mountainbikes is speling in het balhoofd. Het balhoofd zit bij het stuur en verbindt dit met je voorvork. Na verloop van tijd kan je door trillingen speling in het balhoofd krijgen. Het is belangrijk dat je dit verhelpt, omdat je anders de balhoofdlagers kan beschadigen. Daarnaast kan het ook voor gevaarlijke situaties zorgen. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij het balhoofd van je fiets kan afstellen.

Trapas en bottom bracket onderhoud

Het goed onderhouden van de trapas en bottom bracket is iets waar weinig rijders zich mee bezig houden. De trapas en bottombracket is het gedeelte waarin je crankstel kan draaien. Het is belangrijk dat dit goed onderhouden is zodat je gemakkelijk kan trappen. Er zijn verschillende manieren waaraan je kan herkennen dat je trapas of bottom bracket onderhoud nodig hebben.

Het eerste signaal die het makkelijkst op te merken is, is een korrelig gevoel tijdens het fietsen. Het voelt alsof er allemaal zand in je bottom bracket zit. Wanneer je dit heb is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te verhelpen om extra schade te voorkomen. Het tweede kenmerk is speling in de trapas en bottom bracket. Dit komt doordat de trapas en bottom bracket geen goede connectie maken en er speling ontstaat.

trapas-en-bottom-bracket-mtb-vervangen-fietsportaal

Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk te verhelpen. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over het vervangen van je mtb trapas en bottom bracket.

Slag uit wiel halen

Iets wat vaak voor kan komen bij mountainbikers die op ruig terrein rijden is een slag in het wiel. Een slag in het wiel is enorm vervelend en moet zo snel mogelijk verholpen worden voordat het schade kan aanrichten aan andere onderdelen. Er zijn twee verschillende soorten slagen in het wiel: de hoogteslag en de zijwaartse slag.

Er zijn verschillende redenen waardoor dit kan ontstaan. De meest voorkomende reden is te losse spaken. Na verloop van tijd kunnen spaken steeds losser komen door de constante vibraties. Verder ontstaan er veel hoogteslagen doordat de band op een te lage bandenspanning rijdt en de ondergrond op het wiel klapt.

zo-haal-je-een-slag-uit-het-wiel-fietsportaal

Je denkt misschien dat je een nieuw wiel moet aanschaffen, maar dit is in de meeste gevallen niet nodig. Je kan namelijk met behulp van een aantal gereedschappen zelf de slag uit je wiel halen. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij een slag uit je wiel kan halen.

Velglint vervangen

Tenslotte is het in sommige gevallen nodig om het velglint van je wiel te vervangen. Velglint is belangrijk om een band luchtdicht te maken wanneer je tubeless gaat rijden, daarnaast zorgt velglint er ook voor dat de scherpe randen van het wiel geen scheuren in binnenbanden maken. In sommige gevallen kan het zijn dat jouw wiel nog niet voorzien is van velglint. In dat geval is het verstandig om deze te plaatsen.

hoe-vervang-je-velglint-van-je-fiets-fietsportaal

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je het velglint moet vervangen. Het kan bijvoorbeeld niet meer plakken of het is gescheurd. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten voer het vervangen van velglint.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *