remblokken van je mountainbike vervangen

Wanneer je gaat mountainbiken is een van de meest belangrijke onderdelen van jouw mountainbike goed en snel kunnen remmen. Wanneer jij van het parcours af rijdt moet je vaak remmen om de controle te bewaren. Echter over tijd raken je de remblokken van je mountainbike versleten. Het vervangen van je remblokken kan je natuurlijk laten doen, maar je kan het ook zelf doen. In dit artikel ga uitleggen hoe je dit kan doen. 

wanneer-mtb-remblokken-vervangen-fietsportaal

Wanneer moet je jouw remblokken vervangen?

Het slijten van je remblokken kan je niet voorkomen. Hoelang je met een setje remblokken kan hangt volledig af van jou. Ben jij een rijder die graag in de modder, sneeuw of regen fietst dan zullen je remblokken sneller slijten. Daarnaast heeft het parcours dat je rijdt ook invloed op hoeveel en hoe hard je moet remmen. Zo rem je veel meer op downhill parcours dan op cross country routes. 

Er zijn verschillende manieren om te achterhalen of je je remblokken moet vervangen. De meest accurate manier is door de remblokken eruit te halen en te kijken. Je ziet dat een versleten remblok veel dunner is dan een nieuw remblok.

Daarnaast zijn er ook verschillende manieren waaraan je kan merken dat je je remblokken moet vervangen. Als jij de volgende dingen ervaart moet je misschien je remblokken vervangen:

  • Het duurt langer dan eerst om te remmen.
  • Je moet de rem heel ver en hard indrukken.
  • Je hoort een metaal op metaal geluid.

Het vervangen van de remblokken kan deze problemen oplossen, maar het kan ook andere oorzaken hebben. Zo kan je remschijf versleten zijn of je remmen moeten ontlucht worden

Wat zijn de juiste remblokken voor jou?

Er zijn echt een heleboel verschillende soorten en type remblokken om uit te kiezen. Raak hierdoor niet in de stress. De makkelijkste manier om te weten welke remblokken goed zijn voor jouw fiets is door precies dezelfde remblokken te kopen die op dit moment op je fiets zitten. Hierdoor zit je altijd goed. Echter zijn er verschillende type remblokken:

 ZachtMediumHard
MateriaalOrganische materialenMix van organisch materiaal en metaalMix van organisch materiaal en metaal
DuurzaamheidLaagGemiddeldHoog
DoseringsvermogenHoogGemiddeldLaag
Tolerantie hoge temperaturenLaagGemiddeldHoog
RemkrachtHoogGemiddeldGemiddeld
Geluid tijdens remmenWeinigGemiddeldVeel

Over het algemeen zijn dit de verschillen tussen de remblokken. Over het algemeen kan je stellen dat hoe meer en hoe harder je moet remmen, hoe harder je remblokken moeten zijn. Dit is het geval, omdat zachtere remblokken sneller oververhitten en hun remmend vermogen verliezen. Kies dus afhankelijk van wat je gaat doen wat voor remblokjes je nodig zal hebben. 

verschillende-remblokken-schijfrem-fietsportaal

Hoe vervang je remblokken voor je mtb?

Het vervangen van je remblokken kan je heel gemakkelijk zelf doen. Niet alleen is het leuk om aan je eigen fiets te werken, maar het bespaard je ook redelijk wat geld. Fietsenmakers zijn namelijk niet goedkoop en de prijs kan al snel oplopen. Het vervangen van je remblokken bestaat uit de volgende twee segmenten.:

Wat heb je nodig?

Je hebt niet veel gereedschap nodig om je remblokken te kunnen vervangen. Dit is wat je nodig hebt: 

  • Een inbussleutel of een punttang
  • Een pistonfix of platte schroevendraaier
  • Nieuwe remblokken
Onze keuze
shimano-resin-remblokken-fietsportaal

Shimano B01S / B05S RESIN brake pads

  • Uitstekende remkracht
  • Maken minder geluid door organisch materiaal
  • Gemakkelijk te bevestigen
  • Minder bestand tegen de warmte

a

Het stappenplan

  1. Wiel uit de fiets halen.
  2. Schroef losdraaien.
  3. Schijfremblokken uit de remklauw halen.
  4. Gebruik de remblokspreider of schroevendraaien.
  5. Prepareren schijfremblokken.
  6. Terugplaatsen schijfremblokken.
  7. Schroef terugdraaien.
  8. Borgclipje bevestigen.
  9. Wiel terugplaatsen.

1. Wiel uit de fiets halen

Haal het wiel waarvan je de remblokken gaat vervangen uit de fiets door middel van een inbussleutel.

2. Schroef losdraaien

Op de remklauw, haal de borgpen los en draai het schroefje los en van de remklauw los. 

3. Schijfremblokjes uit de remklauw halen

Nu de schroef uit de remklauw is zou je de remblokken er makkelijk uit kunnen halen.

4. Gebruik de remblokspreider of schroevendraaier

Gebruik nu de pistonfix of de platte schroevendraaier om de zuigers van de remklauw terug te duwen. Hierdoor maak je meer ruimte vrij om de nieuwe remblokjes erin te doen. Doe dit wel zorgvuldig zodat de remklauw niet beschadigd raakt.

5. Prepareren Schijfremblokken

Nu moet je de remblokken prepareren. Meestal worden de remblokken geleverd met een veertje die je tussen de twee remblokken plaatst. Dit zorgt ervoor dat de remblokken uit zichzelf naar de buitenkant gaan wanneer ze in de remklauw worden geplaatst. Let er wel op dat bij sommige merken er een verschil is tussen de linker en de rechter kant. Dit wordt dan zowel op de remblokken als de veer aangegeven met een L en een R.

6. Terugplaatsen schijfremblokken

Plaats nu de remblokken terug in de remklauw.

7. Schroef terugdraaien

Als de remblokken goed zitten kan je de schroef weer op de remklauw terugdraaien. 

8. Borgclipje bevestigen

Vergeet niet het borgclipje terug te plaatsen zodat het schroefje niet meer los kan komen.

9. Wiel terugplaatsen

Plaats tenslotte weer je wiel terug op de fiets. Je kan nu weer goed remmen.

Het inremmen van de remblokken

Nu je de remblokken hebt vervangen ben je er nog niet. Voordat je op pad gaat, is het namelijk erg belangrijk dat je de remmen goed inremt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je remmen beter werken en minder geluid maken, maar het verlengt ook de levensduur van de remblokken. 

Bij het inremmen van je remmen gebeurt het volgende: Je remmen zijn gemaakt (afhankelijk van de hardheid) van een mix tussen organisch materiaal zoals hars en kleine stukjes metaal. Wanneer jij de remblokken gaat inremmen smelten de remblokken lichtjes door de hoge temperatuur en laten daarbij een klein laagje op de remschijf achter. Hierdoor wordt je remkracht groter. Daarnaast past het remblok zich ook aan aan de vorm van de remschijf. Er kan namelijk al enkele slijtage zijn opgetreden door vorig gebruik van je andere remblokken.

Het goed inremmen van je remblokken verschilt per merk. Elke fabrikant geeft namelijk op een andere manier aan hoe je de remblokken moet inrijden. Daarom hebben wij gekeken naar wat de verschillende merken zeggen en een algemene regels uitgetrokken.

Algemene regel inremmen

Over het algemeen zal je de remmen goed ingeremd hebben als je het volgende opvolgt: (voel altijd zelf aan of de remmen goed aanvoelen)

  • Versnel de fiets naar 30 km/u.
  • Rem stevig en gelijkmatig tot loopsnelheid.
  • Herhaal dit tussen de 20 en 40 keer.

Met de algemene regel zal je eigenlijk altijd wel goed zitten, maar wil je het precies weten voor jouw merk remblokjes? Dan kan je natuurlijk dat altijd controleren bij de producenten zelf.

Wanneer moet je jouw remschijven vervangen?

Naast dat je remblokken slijten slijt je remschijf ook. Dit is natuurlijk vervelend, maar het hoort erbij. Het slijten van je remschijf is in ieder geval een heel stuk minder prijzig dan de slijtage van je velg bij velgremmen. Daarbij moet je namelijk de gehele velg vervangen.

Je remschijven slijten een heel stuk langzamer dan je remblokken. Je zal ze dus ook een stuk minder hoeven vervangen dan je remblokken. Over het algemeen hebben schijfremmen een dikte rond de 1.8 mm. Je kan dit 0p de schijfremmen zien en meten door middel van een schuifmaat. Wanneer de dikte van je remschijf afgenomen is met 10% is hij aan vervanging toe. 

Hoe verder de remschijf in dikte afneemt hoe groter het risico wordt dat de remschijf breekt wanneer de schijf warm wordt. Ik hoef je vast niet uit te leggen wat de gevolgen zijn wanneer dit gebeurd. 

Wat zijn de verschillen tussen remschijven?

Net als bij de remblokken zijn er verschillende soorten remschijven. Over het algemeen zijn er twee soorten:

  • 6-gaats
  • Centerlock

Het verschil tussen de twee soorten remschijven zijn de manier waarop de schijven bevestigd worden. De 6-gaats remschijf is gemonteerd via 6 inbusbouten en de centerlock is direct gemonteerd op de naaf. Daarnaast is het dit niet enige waar je rekening mee moet houden. Je moet ook rekening houden met de juiste diameter van de remschijf. Er kan namelijk verschil zitten tussen de diameter van de voorste en achterste remschijf. 

Tenslotte moet je ook rekening houden om de remschijven bij de juiste remblokken te kopen. Dit staat vaak aangegeven op de remschijf zelf.

verschil-tussen-remschijven-monteren-fietsportaal

Hoe vervang je remschijven?

Bij het monteren van een schijfrem is het opgedeeld in twee segmenten:

Wat heb je nodig?

Voor een 6-gaats remschijf:

  • Montagepasta
  • Een torxsleutel of momentsleutel

Voor een centerlock remschijf:

  • Cassettesleutel (bij interne centerlock)
  • Trapassleutel (externe centerlock)

Het stappenplan

De werkwijze verschilt iets per soort remschijf:

6-gaats remschijf

  1. Haal het wiel uit de fiets
  2. Demonteer de remschijf
  3. Monteer de nieuwe remschijf
  4. Plaats het wiel terug in de fiets
1. Haal het wiel uit de fiets

Haal met de inbussleutel het wiel uit de fiets zodat je bij de 6 inbusbouten kan.

2. Demonteer de remschijf

Demonteer nu de 6 torxbouten om de oude remschijf te demonteren. Je kan voor de zekerheid de oude bouten bewaren als reserve.

3. Monteer de nieuwe remschijf

Monteer nu de nieuwe remschijf. Leg de remschijf zo op de as dat de gaatjes overeenkomen. Voeg bij het aandraaien van de bouten ook wat montage pasta toe zodat ze ook weer makkelijk eruit kunnen. Houdt er wel rekening mee dat je de remschijf in de juiste richting monteert. Dit staat op de remschijf aangegeven. 

Het monteren van de boutjes doe je als volgt: Je draait constant de tegenovergestelde bout aan ten opzichte van de vorige bout die je hebt aangedraaid. Doe dit meerdere malen zodat de remschijf recht wordt gemonteerd. 

4. Plaats het wiel terug in de fiets

Nu kan je het wiel terug plaatsen in op de fiets. Controleer hierbij ook meteen of je de remschijf wel recht gemonteerd hebt. 

Centerlock remschijf

  1. Haal het wiel uit de fiets
  2. Demonteer de remschijf met de correcte sleutel
  3. Monteer de nieuwe remschijf
  4. Draai de lockring vast met de juiste sleutel
  5. Plaats het wiel terug op de fiets
1. Haal het wiel uit de fiets

Haal het wiel uit de fiets om bij de lockring te kunnen.

2. Demonteer de remschijf met de correcte sleutel

Om de remschijf te demonteren moet je de lockring losmaken met de juiste sleutel.

3. Monteer de nieuwe remschijf

Nu kan je de nieuwe remschijf monteren. Houdt er rekening mee dat je de remschijf in de juiste richting monteert. De richting staat gemonteerd op de remschijf.

4. Draai de lockring vast met de juiste sleutel

Plaats nu weer de lockring op de naaf. Deze mag je echt flink aandraaien. Pas wel op dat je hem niet te strak vastzet. 

5. Plaats het wiel terug op de fiets

Nu kan je het wiel weer terug zetten op de fiets. Controleer of de remschijf recht gemonteerd is.

verschillende-soorten-remschijven-fietsportaal

Conclusie

In dit artikel heb je geleerd hoe je zelf je remblokken en remschijven kan vervangen. Dit zelf kunnen doen is niet alleen leuk, maar het is zorgt er ook voor dat je altijd goed kunt blijven remmen. 

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *