De juiste bandenspanning van je mountainbikebanden is enorm belangrijk om alles uit je mountainbike te halen. Het hebben van een verkeerde bandenspanning kan voor veel problemen zorgen. Het is daarom belangrijk om de juiste bandenspanning te hebben voor de situatie waarin jij rijdt.
Met behulp van de bandenspanning calculator en de informatie in dit artikel kan jij de optimale bandenspanning voor jouw mountainbike vinden!
Bandenspanning mountainbike berekenen
Bij het maken van deze bandenspanning calculator heb ik de meest belangrijke factoren die een rol spelen bij het bepalen van de bandenspanning toegevoegd. De factoren zijn uitgekozen op basis van eigen ervaring en door gebruik te maken van informatie van verschillende fietsband makers.
Houdt er dus rekening mee dat deze calculator geen absolute waarden geeft, maar ervoor zorgt dat jij een goed startpunt hebt. Met deze waarden kan je makkelijker experimenteren om de beste bandenspanning voor jou te vinden.
Waarom is de bandenspanning bij mountainbiken belangrijk?
De bandenspanning van je mountainbike is zo belangrijk om een aantal verschillende redenen. Ten eerste heeft de bandenspanning veel invloed op de grip en weerstand van je banden. Dit is enorm belangrijk wanneer je offroad gaat rijden. Je wil zoveel mogelijk grip hebben zonder teveel rolweerstand.
Grip geeft je controle over de fiets en zorgt ervoor dat je makkelijker over ruig terrein kan rijden. Verder wordt de bandenspanning van je mountainbike ook beïnvloed door een aantal andere factoren waaronder het gewicht van de rijder, de ondergrond en of je tubeless rijdt.
Door de bandenspanning van je mountainbike te optimaliseren zorg je ervoor dat je het meeste uit je mountainbike en jezelf kan halen zonder schade aan de mountainbike toe te brengen.
Hoe meet je de bandendruk van je mountainbike band?
Het meten van de bandendruk van je mountainbike banden is niet lastig. Je kan de bandenspanning meten met een drukmeter of door gebruik te maken van een fietspomp die voorzien is van een drukmeter. De druk van een fietsband wordt gemeten in Bar of Psi (Amerikaanse standaard).
Verschil bandenspanning voor- en achterband MTB
De meeste mountainbikes hebben een verschil in bandenspanning tussen de voor- en achterband. De achterband is namelijk vaak ongeveer 0.2 bar harder opgepompt. De reden hiervoor is dat het gewicht van de rijder voor het grootste gedeelte op de achterband zit. Je wil daarom de achterband net iets harder oppompen.
Je voorkomt hiermee eventuele schade en je zorgt ervoor dat de rolweerstand en grip zo goed mogelijk blijven.
Hoeveel bar in de banden van een MTB?
In de onderstaande tabellen vindt je een algemene houvast voor de juiste bandenspanning in verschillende omstandigheden en het desbetreffende gewicht. Je kan altijd de banden meer of minder oppompen wanneer jij dit beter vindt. Over het algemeen geldt: hoe minder bar in de banden des te meer grip en rolweerstand.
Bandenspanning mountainbikeband 29 × 2.25 inch
Velgbreedte 24 mm | Velgbreedte 26 mm | Velgbreedte 29 mm | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal gewicht (kg) | Droog | Nat | Droog | Nat | Droog | Nat |
50 | 1.2 bar | 1.2 bar | 1.3 bar | 1.2 bar | 1.2 bar | 1.1 bar |
50-60 | 1.3 bar | 1.2 bar | 1.3 bar | 1.2 bar | 1.2 bar | 1.1 bar |
60-70 | 1.4 bar | 1.3 bar | 1.4 bar | 1.3 bar | 1.4 bar | 1.2 bar |
70-80 | 1.5 bar | 1.4 bar | 1.5 bar | 1.3 bar | 1.5 bar | 1.3 bar |
80-90 | 1.6 bar | 1.5 bar | 1.6 bar | 1.4 bar | 1.6 bar | 1.3 bar |
90-100 | 1.7 bar | 1.6 bar | 1.7 bar | 1.5 bar | 1.7 bar | 1.4 bar |
100-110 | 1.8 bar | 1.7 bar | 1.8 bar | 1.6 bar | 1.8 bar | 1.5 bar |
110-120 | 1.9 bar | 1.8 bar | 1.9 bar | 1.7 bar | 1.8 bar | 1.6 bar |
120 | 2 bar | 1.9 bar | 2 bar | 1.7 bar | 1.9 bar | 1.7 bar |
Bandenspanning mountainbikeband 29 × 2.35 inch
Velgbreedte 24 mm | Velgbreedte 26 mm | Velgbreedte 29 mm | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal gewicht (kg) | Droog | Nat | Droog | Nat | Droog | Nat |
50 | 1.3 bar | 1.1 bar | 1.2 bar | 1.1 bar | 1.2 bar | 1.1 bar |
50-60 | 1.4 bar | 1.1 bar | 1.3 bar | 1.2 bar | 1.3 bar | 1.2 bar |
60-70 | 1.4 bar | 1.2 bar | 1.4 bar | 1.3 bar | 1.4 bar | 1.2 bar |
70-80 | 1.5 bar | 1.3 bar | 1.5 bar | 1.3 bar | 1.5 bar | 1.3 bar |
80-90 | 1.6 bar | 1.4 bar | 1.6 bar | 1.4 bar | 1.6 bar | 1.3 bar |
90-100 | 1.7 bar | 1.5 bar | 1.7 bar | 1.5 bar | 1.7 bar | 1.4 bar |
100-110 | 1.7 bar | 1.6 bar | 1.8 bar | 1.6 bar | 1.8 bar | 1.5 bar |
110-120 | 1.8 bar | 1.7 bar | 1.9 bar | 1.7 bar | 1.8 bar | 1.6 bar |
120 | 1.9 bar | 1.7 bar | 2 bar | 1.7 bar | 1.9 bar | 1.7 bar |
Voor- en nadelen van hoge bandenspanning
Het rijden met een lage of hoge bandenspanning is een belangrijke keuze die iedere mountainbiker moet maken. Er zitten verschillende voor- en nadelen aan het rijden met een hoge bandenspanning. Het rijden met een hoge bandenspanning kan erg voordelig zijn voor rijders die vooral focussen op snelheid.
Hoe hoger de bandenspanning, des te minder rolweerstand je hebt en hoe sneller je kan fietsen. Dit kan een groot verschil maken wanneer je bijvoorbeeld cross country wedstrijden rijdt. Daarnaast is een hogere bandenspanning ook aan te raden voor mountainbikers die vaak op de weg fietsen.
Voordelen
- Meer snelheid op vlakke wegen door lage rolweerstand
- De band ligt stabieler op de velg
- De velg wordt minder snel beschadigd
Nadelen
- Minder grip en comfort op ruw terrein
- Je zult sneller doorslaan waardoor de achterband wegslipt
Voor- en nadelen van een lage bandenspanning
Daarentegen rijden veruit de meeste mountainbikers op een lage bandenspanning. Een lage bandenspanning zorgt er namelijk voor dat je veel grip hebt wanneer je offroad rijdt. Grip geeft je controle tijdens het rijden, waardoor je niet alleen veiliger fietst, maar ook veel sneller kan gaan.
Daarentegen zitten er niet alleen maar voordelen aan een lage bandenspanning. Een lage bandenspanning heeft namelijk ook een hogere rolweerstand. Dit komt door het grotere oppervlak met de ondergrond. Verder slijten je banden ook sneller met een lagere bandenspanning. Tenslotte heb je met een lage bandenspanning een grotere kans op een snakebite en schade aan je velg.
Voordelen
- Meer comfort en grip op ruw terrein
- Meer snelheid op het wat ruwere terrein door lage rolweerstand
- Je rijtechniek wordt beter, doordat je makkelijker door de bochten komt
Nadelen
- Je banden slijten sneller
- Je fietst ‘zwaarder’
- Je hebt meer kans om een snakebite op te lopen
Wat bepaalt de bandendruk voor mountainbikes?
We weten nu welke bandendruk je nodig hebt voor jouw mountainbike. Alleen welke factoren bepalen nu de bandendruk voor je mountainbike? Hierbeneden heb ik de verschillende factoren voor je op een rij gezet:
- De ondergrond
- De breedte van de mountainbikebanden
- De breedte van de velgen
- Het gewicht van zowel de fiets als de fietser
- Tubeless of niet
- De diameter van de band
- De mountainbike discipline
De ondergrond
Afhankelijk van de ondergrond moet je de bandenspanning van je mountainbike aanpassen. Zo wil je een hogere bandenspanning hebben bij een harde ondergrond, en een lagere bandenspanning bij een zachtere ondergrond. Op een hardere ondergrond heb je minder grip nodig, waardoor het voordelig is om een hogere bandenspanning te hebben om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden.
Bij een losse ondergrond heb je een groter contact oppervlak nodig voor grip, waardoor je een lage bandenspanning nodig hebt. Daarnaast moet je de bandenspanning ook aanpassen aan de weersomstandigheden. Bij slecht weer wil je een lagere bandenspanning gebruiken dan bij goed weer om genoeg grip te houden.
De breedte van de mountainbikebanden
Verder heeft de bandbreedte ook invloed op de bandenspanning van de mountainbike. De afgelopen jaren zijn mountainbike steeds breder geworden. Voor de breedte van de band geldt de algemene regel: Hoe smaller de band, hoe harder de band.
Bij het kiezen van de juiste bandbreedte moet je onder andere rekening houden met de breedte van je frame en de velgbreedte. In dit artikel vind je alles wat je moet weten over de bandbreedte van je mtb.
De breedte van de velgen
Daarnaast spelen de breedte van de velg ook een rol bij de bandenspanning. Een trend die de laatste jaren gaande is, is het verbreden van de velg. Een bredere velg zorgt er namelijk voor dat het contact oppervlak tussen de band en de ondergrond groter wordt. Dit geeft je meer grip en controle tijdens het fietsen.
Daarnaast zijn bredere velgen ook sterker en kunnen ze meer impact absorberen. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten om de beste mountainbike wielen voor jou te vinden.
Het gewicht van zowel de fiets als de fietser
Het gewicht van de rijder en de fiets samen bepaalt voor een groot gedeelte de bandenspanning. Hoe zwaarder het gecombineerde gewicht, hoe harder de banden opgepompt moeten worden. Vergeet zeker niet om het gewicht van je mountainbike te vergeten bij het totaalgewicht. Dit kan namelijk best veel effect hebben. In dit artikel vertel ik je precies wat het gewicht is van een mountainbike.
Tubeless of niet
Verder is het belangrijk om een keuze te maken of je tubeless gaat rijden of niet. Bijna iedereen rijdt tegenwoordig op tubeless banden. Een tubeless set-up heeft veel voordelen ten opzichte van tubes. Je kan namelijk niet alleen fietsen op een lagere bandenspanning, maar je banden gaan ook nog eens minder snel lek. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij tubeless banden kan monteren.
De diameter van de band
Ook de diameter van je band is van belang voor de bandenspanning. Een band met een grotere diameter kan op een lagere druk rijden doordat er meer volume in de band zit. Over het algemeen zijn er 3 verschillende diameters die gebruikt worden: de 26 inch, 27.5 inch en 29 inch. De 26 inch band heeft de hoogste druk nodig en de 29 inch band de laagste.
De mountainbike discipline
Tenslotte speelt de mountainbike discipline ook een rol bij het bepalen van de bandenspanning. Hoe extremer de discipline, des te lager de bandenspanning moet zijn. De reden hiervoor is dat het terrein steeds ruiger en de impact steeds groter wordt naarmate de discipline extremer wordt.
Cross country mountainbiken heeft dus de hoogste bandenspanning en downhill mountainbiken de laagste bandenspanning.
Welke bandendruk mtb banden voor op de weg
De meeste mountainbikes worden vooral gebruikt voor offroaden, maar sommige mensen gebruiken hun mountainbike ook om over de weg te rijden. Alleen welke bandenspanning heb je hiervoor nodig? Rijden over asfalt is erg soepel en vereist daarom weinig grip. Je wil daarnaast ook de rolweerstand zo laag mogelijk houden. Het is daarom verstandig om de standaard bandenspanning plus 0.3 bar tot 0.5 bar extra in je fietsband te stoppen.
Zelf de bandenspanning van je MTB aanpassen?
Zorg ervoor dat je voor elke rit je bandenspanning even controleert. Dit bespaart je een heleboel irritaties wanneer je erachter komt dat je bandenspanning niet goed is tijdens het rijden. Wanneer je zelf de bandenspanning gaat controleren is het belangrijk dat je een fietspomp hebt die voor zien is van een drukmeter. Zo kan je precies meten hoe hard de band is opgepompt.