Mountainbike remsysteem, welke is het beste?

Veel mensen denken niet aan de remmen van hun mountainbike bij het aankopen van een mountainbike. Toch zijn goede remmen heel erg belangrijk. Je wil namelijk goed kunnen remmen en genoeg controle hebben wanneer je van de berg afgaat. Er zijn verschillende type remmen die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. In dit artikel leg ik je alles uit over mountainbike remmen, zodat jij de juiste keuze kan maken voor je mountainbike.

mountainbike-remmen-fietsportaal

Verschillende type mountainbike remsystemen

Er zijn verschillende soorten remsystemen die op verschillende manieren een remmende effect geven. Elk remsysteem heeft zijn voor en nadelen. 

Remmen werken via een heel simpel principe: De bewegende energie van de fiets wordt door de remmen omgezet in warmte. De warmte ontstaat door wrijving. Wrijf je handen, maar eens snel tegen elkaar. Dan voel je het ook warm worden. 

Schijfremmen

Schijfremmen lijken op het eerste gezicht er veel op trommelremmel. Toch zijn er duidelijke verschillen. Schijfremmen zijn al lang de norm bij mountainbikes. Echter kom je schijfremmen steeds vaker tegen op racefietsen, stadsfietsen en e-bikes. Je herkent de schijfremmen makkelijk aan de ronde schijf aan de zijkant van het wiel. Om deze schijf zit een remklauw met daarin remblokjes. Hier komt de remkracht vandaan. 

Remschijven hebben de beste remkracht van alle remsystemen. Ook hebben remschijven het voordeel dat ze bijna niet oververhitten. Als je dus in de bergen gaat rijden en lange afdalingen maakt, is het een must om schijfremmen te hebben. De reden dat stadfietsen en e-bikes steeds meer gebruik maken van schijfremmen is niet door de grote remkracht, maar door de duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid. 

Voor de racefietsen zijn schijfremmen wel zwaarder dan velgremmen. Dit is een nadeel, omdat bij racefietsen en mountainbikes gewicht een grote rol spelen. Hoe lichter de fiets is, hoe sneller je gaat. De reden dat mountainbikes wel altijd schijfremmen hebben is doordat er veel meer geremd moet worden in tegenstelling tot racefietsen. In dit artikel heb ik het over velgremmen versus schijfremmen voor racefietsen.

Toch moet je eens in de zoveel tijd de remblokken van je schijfremmen vervangen. Je kan dit merken aan de hand van verschillende factoren. Zo kan de rem gaan piepen of je remvermogen gaat achteruit. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij je remblokken van je mountainbike kan vervangen

Schijfremmen-fietsportaal

Voordelen van schijfremmen

  • Goede remkracht in alle omstandigheden
  • Duurzaam
  • Onderhoudsvriendelijk

Nadelen van schijfremmen

  • Aan de zware kant
  • Remschijven zijn relatief duur
  • Erg gevoelig voor olie en smeer, verliest veel van zijn remkracht

velgremmen

Velgremmen zie je vooral bij racefietsen, stadsfietsen en elektrische fietsen. Velgremmen worden eigenlijk niet gebruikt voor mountainbikes doordat de remkracht van velgremmen drastisch afneemt als het nat wordt. Echter kan je soms nog velgremmen vinden op de hele goedkope modellen van mountainbikes. 

Velgremmen hebben wel het voordeel dat ze een stuk goedkoper zijn dan schijfremmen in zowel de aankoop als het onderhoud. Verder is een ander nadeel van velgremmen dat ze sneller slijten dan schijfremmen. Het laatste nadeel van velgremmen is dat ze minder precies reageren, wat een nadeel is tijdens bijvoorbeeld het mountainbiken of bij racefietsen. d

velgremmen-fietsportaal

Voordelen van velgremmen

  • Lichter dan schijfremmen
  • Uitstekende remkracht bij droog weer
  • Onderhoudsvriendelijk

Nadelen van velgremmen

  • Minder remkracht bij nat weer dan schijfremmen
  • Modulatie is minder goed dan bij schijfremmen

Trommelremmen

Trommelremmen, ook wel rollerbrakes genoemd kom je het vaakst tegen bij stadsfietsen. Trommelremmen zijn totaal niet geschikt voor mountainbikes door niet alleen de locatie van de rem, maar ook doordat trommelremmen te snel oververhitten. Dit remsysteem lijkt veel op schijfremmen, maar het grote verschil is dat de schijf dichter bij het wiel zit. Ook werkt het remsysteem op een compleet andere manier. 

Trommelremmen hebben een gekarteld wiel dat draait wanneer je de remgrepen van je fiets indrukt.  Wanneer je de rem indrukt drukken de rollers tegen de remschoen aan waardoor er weerstand ontstaat en je remt. Hierdoor loop je wel het risico bij steile hellingen dat de rem oververhit raakt. 

trommelremmen-fietsportaal

Voordelen van trommelremmen

  • Relatief goedkoop
  • Weinig onderhoud
  • Remprestaties blijven goed bij nat weer

Nadelen van trommelremmen

  • Rollerbrakes wegen vrij veel
  • Bij lange afdalingen kunnen de remmen oververhit raken

Type remkabels

Naast dat je een keuze moet maken welk remsysteem je kiest moet je ook een keuze maken wat voor remkabels je gaat gebruiken. Er zijn twee verschillende type remkabels, namelijk mechanische en hydraulische kabels. Hydraulische remmen zijn mogelijk op velgremmen en schijfremmen. 

Hydraulische remmen

Hydraulische remmen worden vooral gebruikt bij e-bikes, reacefietsen en mountainbikes. Hydraulische remmen werken op het principe dat de remkracht wordt doorgegeven via olie. Dit heeft het voordeel dat de remmen vaak krachtiger kunnen remmen en dat het minder vaak hoeft afgesteld te worden. Dit is ook gelijk de reden dat hydraulische remmen duurder zijn dan mechanische remmen.

Toch kan over tijd de remkracht van je hydraulische remmen afnemen. Je moet de rem dan harder indrukken om hetzelfde resultaat te krijgen. Dit betekent dat je de remmen moet ontluchten. In dit artikel vertel ik je hoe je de remmen van je mountainbike ontlucht

hydraulische-remmen-fietsportaal

Mechanische remmen

Mechanische remmen werken via een kabel. Dit systeem is te gebruiken op elke fiets en remsysteem. Vaak worden mechanische remmen gebruikt op de goedkopere modellen. Deze kabels kunnen ook een voordeel zijn omdat ze betrouwbaarder zijn dan hydraulische remmen. 

remkabels-fietsportaal

Het verschil tussen 2-piston en 4-piston remmen

Bij de schijfremmen worden remklauwen gebruikt om het remmende effect te vormen. Deze remklauwen werken volgens het systeem van pistons. De pistons drukken tegen de remblokjes aan die weer tegen de remschijf aanduwen. 

Eerst werden de remschijven altijd uitgerust met twee pistons, maar tegenwoordig worden vier pistons steeds populairder. De extra pistons zorgen ervoor dat de drukkracht op de remblokjes en dus op de remschijf nog groter wordt, waardoor je sneller tot stilstand komt. 

2-piston-of-4-piston-remmen-fietsportaal

Conclusie

Welk remsysteem is het beste voor mountainbiken? Er is hier een duidelijke winnaar. Het beste remsysteem voor mountainbikes is overduidelijk hydraulische schijfremmen die voorzien zijn van 4-pistons. Dit zorgt voor optimale remkracht en een minimaal risico over oververhitting. De andere remsystemen werken ook goed, maar die zijn beter geschikt voor andere type fietsen. Remschijven zijn zeker aan te raden wanneer je gaat mountainbiken.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *