Racefiets velgremmen of schijfremmen?

Velgremmen of schijfremmen op je racefiets? Dit is een van de grootste discussies tussen rijders als het gaat om de juiste onderdelen. Zowel velgremmen als schijfremmen heeft zo zijn voor- en nadelen, maar welke moet je nu kiezen. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over velgremmen of schijfremmen op je racefiets.

racefiets-velgremmen-of-schijfremmen-fietsportaal

Velgremmen of schijfremmen?

Velgremmen of schijfremmen op je racefiets? Wanneer je de optimale racefiets nodig hebt waarbij elke gram telt, dan zijn velgremmen de juiste keus. Maar wanneer je graag de beste remprestaties wil hebben in alle weersomstandigheden, dan zijn schijfremmen de juiste keuze voor jou.

Voordelen van velgremmen

  • Lager in gewicht
  • Velgremmen zijn goedkoper
  • Goedkoper in onderhoud
  • Makkelijk in onderhoud
  • Minder geluid

Lager in gewicht

Het eerste voordeel van velgremmen is dat ze lichter in gewicht zijn dan schijfremmen. Dit is een van de meest genoemde voordelen van velgremmen. Minder gewicht op de fiets heeft als voordeel dat je sneller kan fietsen en minder gewicht de berg op hoeft te sjouwen. In een wereld waar het om een tiende van een seconde kan gaan maakt elke gram minder een veschil.

Velgremmen zijn goedkoper

Het tweede voordeel van velgremmen is, is dat ze goedkoper in de aanschaf zijn. Velgremmen bestaat simpelweg uit minder onderdelen dan schijfremmen. Daarnaast werkt het systeem ook simpeler. Dit maakt het mogelijk om de velgremmen een stuk goedkoper te maken dan schijfremmen.

Goedkoper in onderhoud

Verder zijn velgremmen ook goedkoper in het onderhoud dan schijfremmen. Bij velgremmen hoef je enkel de remblokjes te vervangen, terwijl je bij remschijven ook eens in de zoveel tijd de remschijf moet vervangen. Dit is een relatief prijzig onderdeel. Natuurlijk slijt de velg van de fiets ook bij velgremmen, maar dit hoeft niet vaak vervangen te worden. In dit artikel vertel ik je hoe je de remblokjes van je racefiets vervangt.

Makkelijk in onderhoud

Naast dat de velgremmen goedkoper zijn dan schijfremmen, zijn ze ook makkelijker in onderhoud. Je hoeft namelijk alleen de remblokjes eens in de zoveel tijd te vervangen. Dit is een veel makkelijker proces dan bij schijfremmen, waar je vaak ook de hydraulische leidingen moet ontluchten.

Minder geluid

Het laatste voordeel, maar zeker niet onbelangrijk, is dat velgremmen veel minder geluid maken dan schijfremmen tijdens het rijden. Vaak maken schijfremmen geluid doordat er vuil tussen de remschijf en de remmen komen of doordat de remschijf aanloopt. Dit gebeurt niet bij velgremmen, waardoor ze een stuk stiller blijven. Verder maken velgremmen ook minder geluid door de zachtere remblokken dan die van schijfremmen.

voordelen-en-nadelen-velgremmen-fietsportaal

Nadelen van velgremmen

  • Minder remkracht bij slecht weer
  • Bij intensief gebruik meer slijtage
  • Minder brede banden mogelijk
  • Kans op klapband door warmte bij afdalingen

Minder remkracht bij slecht weer

Een van de grootste nadelen van velgremmen is dat ze wij slechte weersomstandigheden aanzienlijk minder remkracht hebben. Dit komt doordat de remblokken minder frictie kunnen maken met de velg, waardoor je minder afremt. Let daarom goed op de weersvoorspellingen wanneer je weet dat je veel gebruik moet gaan maken van je velgremmen.

Bij intensief gebruik meer slijtage

Een ander nadeel van velgremmen is dat ze voor meer slijtage zorgen op zowel de remblokjes als de velg, wanneer je voor een lange periode intensief moet remmen. Bij velgremmen in tegenstelling tot schijfremmen kan de hitte minder makkelijk aan de omgeving afgegeven worden waardoor er meer hitte ontstaat. Dit zorgt voor meer slijtage en dus meer onderhoud.

Minder brede banden mogelijk

Verder zorgen velgremmen er ook voor dat je minder brede banden kan installeren op jouw racefiets. De afgelopen jaren zijn de banden van racefietsen steeds breder aan het worden omdat dit veel voordelen heeft en relatief weinig nadelen. Een aantal van deze voordelen zijn, het kunnen rijden op een lagere bandenspanning en meer grip. Alleen door de remhoeven van je velgremmen is het niet mogelijk om te brede banden op je fiets te installeren.

Kans op klapband door warmte bij afdalingen

Het laatste nadeel van velgremmen is dat door de warmte die ontstaat tijdens het remmen je een grotere kans hebt op een klapband. De velg wordt namelijk een stuk warmer wanneer je lang moet remmen bij een afdaling. Dit zorgt ervoor dat de lucht in de band ook warm wordt en gaat uitzetten. Wat voor een grotere kans op een klapband kan zorgen.

Voordelen van schijfremmen

  • Meer remkracht
  • remkracht in alle weersomstandigheden
  • Minder risico op klapband door warmte
  • Makkelijk onderhoud remblokjes
  • Weinig onderhoud
  • Gebruik van steekassen
  • Bredere banden mogelijk

Meer remkracht

Een van de grootste voordelen van schijfremmen is dat ze meer remkracht kunnen leveren dan velgremmen. Dit komt voornamelijk door de grotere oppervlakte van het remblok met de remschijf. Daarnaast kan de warmte beter afgegeven worden aan de omgeving, waardoor de remprestaties minder snel afnemen bij lang remmen.

Remkracht in alle weersomstandigheden

    Het allergrootste voordeel van schijfremmen is dat ze werken in alle weersomstandigheden. Het maakt niet uit of het nu keihard regen of dat je onder de modder zit, de remschijven blijven even goed werken. Dit komt ten eerste doordat de remschijf vaak schoner blijft als de velg en de kracht waarmee het remblokje op de remschijf wordt geduwd veel groter is als bij velgremmen.

    Minder risico op klapband door warmte

    Verder loop je met remschijven niet het risico op een klapband door de warmte van het remmen. Dit komt doordat de remschijf volledig los staat van de wielen. De lucht in de banden blijven hierdoor op dezelfde temperatuur.

    Weinig onderhoud

    Een ander voordeel van remschijven is dat je minder onderhoud hebt dan bij velgremmen. De remblokken van de remschijven zijn gemaakt van een hardere ‘compound’, waardoor ze minder snel slijten. Daarnaast worden de remmen ook minder snel te warm, wat ook voor minder slijtage zorgt.

    Gebruik van steekassen

    Daarnaast zijn eigenlijk alle racefietsen met remschijven voorzien van steekassen in plaats van snelsluiters. Steekassen hebben als grote voordeel dat ze stijver en steviger zijn dat snelsluiters. Hierdoor voel je meer stabiliteit wanneer je op hoge snelheden bochten maakt of over hobbels rijdt.

    Bredere banden mogelijk

    Het laatste voordeel van remschijven is, is dat het mogelijk is om bredere band te installeren. Je wordt namelijk niet meer beperkt door de remhoeven van velgremmen. De bredere banden zorgen voor een betere rijervaring, meer grip en maakt het mogelijk om met een lagere bandenspanning te rijden.

    voorden-en-nadelen-schijfremmen-fietsportaal

    Nadelen van schijfremmen

    • Hogere aanschaf prijs
    • Gewicht
    • Onderhoud duurder
    • Onderhoud vereist speciaal gereedschap
    • Piepende remmen

    Hogere aanschaf prijs

    Een van de grotere nadelen van remschijven is dat ze duurder zijn in aanschaf. Dit komt door het complexere systeem en omdat het remsysteem uit meer onderdelen bestaat dan bij velgremmen. Daarnaast zit er veel verschil in prijs tussen verschillende remschijven, afhankelijke van de eisen die jij hebt.

    Gewicht

    Voor veel mensen is het gewicht van remschijven het grootste nadeel. Remschijven zijn namelijk altijd zwaarder dan velgremmen. Ook al is er in de afgelopen jaren enorm veel ontwikkeling geweest, remschijven zijn al snel 200 tot 300 gram zwaarder dan velgremmen. Dit is natuurlijk logisch doordat je losse metalen remschijven moet installeren.

    Onderhoud duurder

    Verder is een ander nadeel van remschijven het duurdere onderhoud. Alles bij remschijven is duurder om te onderhouden. Naast de remblokken moet je ook eens in de zoveel tijd de remschijven vervangen, of nieuwe olie in de hydraulische leidingen doen. Alleen hier staat wel tegenover dat je over het algemeen wel minder onderhoud hoeft te plegen zijn bij velgremmen.

    Onderhoud vereist speciaal gereedschap

    Een ander nadeel van remschijven is, is dat je speciaal gereedschap nodig hebt om onderhoud te kunnen plegen aan remschijven. Nu is dit op zichzelf geen probleem, maar dit kan wel een probleem zijn wanneer je tijdens het rijden snel een reparatie moet doen. Dit is bij velgremmen relatief gemakkelijk, maar bij velgremmen niet omdat je het speciale gereedschap nodig hebt.

    Piepende remmen

    Tenslotte is het laatste nadeel van schijfremmen de piepende remmen. Persoonlijk vind ik dit een van de meest vervelende nadelen aan remschijven. Niks is namelijk vervelender dan een piepend geluid wanneer je lekker aan het rijden bent in het bos. Remschijven piepen vaker doordat de remschijf aanloopt of doordat er vuil tussen de remmen en de remschijf zit.

    Twee soorten schijfremmen

    Over het algemeen zijn er twee verschillende soorten schijfremmen, de mechanische en hydraulische schijfremmen. Hierbeneden heb ik de verschillen tussen mechanische en hydraulische schijfremmen voor je uitgelegd:

    Mechanische schijfremmen

    Mechanische schijfremmen zijn schijfremmen die verbonden zijn aan het stuur door middel van een kabel. Dit soort schijfremmen zie je vaak op fietsen uit een lager budget. Mechanische remschijven kosten meer kracht dan hydraulische remschijven doordat je aan een kabel moet trekken. Dit zorgt namelijk voor extra weerstand. Alleen het voordeel van mechanische schijfremmen is dat ze makkelijk te onderhouden zijn wanneer de kabel breekt.

    Hydraulische schijfremmen

    Hydraulische schijfremmen zijn schijfremmen die verbonden zijn aan het stuur door middel van een kabel die gevuld is met speciale olie. Hydraulische schijfremmen worden vaak uitgerust bij fietsen met een hoog budget. De reden hiervoor is dat hydraulische remschijven meer kracht geven bij minder inspanning, dan mechanische schijfremmen. Dit zorgt voor meer controle tijdens het rijden. Het enige nadeel van hydraulische schijfremmen is dat het moeilijker is in onderhoud en je de olie regelmatig moet ontluchten en bijvullen.

    Waarom velgremmen gebruiken?

    waarom-kiezen-velgremmen-fietsportaal

    Grootste reden waarom je velgremmen zou gebruiken is omdat je gewicht wil besparen op je fiets. Wanneer je een serieuze rijder bent en meedoet aan wedstrijden telt elke gram en de paar honderd gram dat je bespaart met velgremmen kan een groot verschil maken. Verder kan je velgremmen ook gewoon veel mooier vinden dan schijfremmen. Natuurlijk verschilt dit per persoon, maar er zijn rijders die puur hierom velgremmen gebruiken.

    Verder zijn velgremmen ook een stuk goedkoper in zowel de aanschaf als het onderhoud. Ook is het onderhoud een stuk makkelijker dan bij schijfremmen, wat van pas kan komen als je plots onderweg onderhoud moet plegen.

    Waarom schijfremmen gebruiken?

    waarom-kiezen-schijfremmen-fietsportaal

    De grootste reden om schijfremmen te gebruiken is dat je in alle weersomstandigheden dezelfde remkracht hebt. Daarnaast bieden schijfremmen ook meer remkracht bij minder inspanning. Er zijn twee verschillende soorten schijfremmen: mechanische en hydraulische schijfremmen. De mechanische schijfremmen zie je vaak op de budget fietsen en de hydraulische schijfremmen vind je vaak op de duurdere fietsen.

    Het nadeel van schijfremmen is wel dat het zowel in aanschaf als in onderhoud een stuk duurder is als velgremmen. Verder het je ook speciaal gereedschap nodig om onderhoud te kunnen plegen aan schijfremmen. Hetgeen wat schijfremmen ook erg handig maakt, is dat je makkelijk lange afdalingen kan maken zonder dat de remmen oververhit raken.

    Stef avatar

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *