Hoe breed racefiets stuur?

Het hebben van het juiste racefiets stuur is enorm belangrijk. Je hebt je stuur namelijk altijd vast. Door het verkeerde stuur kan je last krijgen tijdens het rijden en is fietsen over het algemeen een stuk minder leuk. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over hoe jij het juiste racefiets stuur voor jou kan vinden.

hoe-breed-racefiets-stuur-fietsportaal

De breedte van een racefiets stuur bepalen

Hoe breed moet een racefiets stuur zijn? De breedte van een racefiets stuur moet over het algemeen net zo breed zijn als je schouders. De meest voorkomende maten onder racefietsers is 42 cm en 44 cm. Een juiste stuurbreedte is belangrijk om lang en comfortabel te kunnen fietsen.

Wat is de reach van een racefiets stuur?

reach-racefiets-stuur-fietsportaal

De reach is de afstand tussen de rechte buis bij de stuurpen en het verticale gedeelte van het stuur. Kortom het is de lengte van je stuur. Een grotere reach zorgt ervoor dat de remhendels verder van je afkomt. Daarnaast heeft de reach van je stuur ook invloed op hoever je stuurbeugels zitten.

Een grotere reach zorgt er dus voor dat je een diepere zithouding krijgt. Ben je relatief stijf, dan is een grote reach niet aan te raden.

Wat is de drop van een racefiets stuur?

drop-racefiets-stuur-fietsportaal

De drop is de afstand tussen het horizontale deel van het stuur en het onderste deel van de beugels. Een grotere drop maakt het mogelijk om een diepere zithouding te krijgen. Dit zorgt voor een aerodynamische zithouding. Daarentegen moet je wel flexibel genoeg zijn voor een diepe zithouding. Een minder grote drop zorgt daarom vaak voor een comfortabelere zithouding.

Hoeveel drop racefiets stuur?

Hoeveel drop jouw racefietsstuur nodig heeft, hangt voor het grootste gedeelte af van de lenigheid van de rijder. Vaak zal je zien dat de meer competitieve rijders zullen kiezen van een drop die rond de 130 mm zit. Alleen wil jij graag wat meer comfort hebben tijdens het rijden dan is het aan te raden om voor een drop tussen de 115 en 125 mm te kiezen.

Hoe de drop aanvoelt hangt ook af van de afstelling van je stuur en het fietszadel. Zorg er daarom voor dat je fiets goed afgesteld is voordat je een keuze maakt hoeveel drop je racefiets stuur nodig heeft.

Verschillende type stuurbochten

Naast de drop en reach is het ook belangrijk om rekening te houden met de verschillende type stuurbochten. Over het algemeen zijn er drie verschillende type stuurbochten, namelijk de traditionele bocht, de anatomische bocht en de compacte bocht. Hierbeneden heb ik de verschillen voor je op een rij gezet.

Traditionele bocht (ronde bocht)

De traditionele stuurbocht heeft een ronde vorm, een grote reach en een diepe drop. Dit maakt deze stuurbocht het meest agressief met een diepe zithouding. Je zal deze stuurbocht het vaakst tegenkomen bij wedstrijdrijders waar comfort minder van belang is. Dit stuur is niet geschikt voor de rijders die snel last krijgen van hun nek en schouders.

Anatomische bocht

De anatomische stuurbocht is een stuurbocht die bestaat uit een korte reach en een relatief diepe drop. Door de korte reach zitten je handen dicht bij het lichaam terwijl je wel relatief die kan zitten.

Compacte bocht

Tenslotte hebben we de compacte stuurbocht. Dit stuur heeft zowel een korte reach als drop. Dit zorgt voor een kleine stuurbocht. Deze stuurbocht zorgt er daarom voor dat je relatief recht op blijft zitten. Dit stuur is geschikt voor mensen die niet erg flexibel zijn en comfortabel willen fietsen.

Wat is de flare?

De flare is hoeveel de bochten van je racefiets stuur naar buiten staan. Een grotere flare zorgt voor meer comfort en stabiliteit wanneer je in de beugels rijdt, maar het zorgt er ook voor dat je minder stabiel en controle over het sturen hebt. Over het algemeen zal een racefiets stuur minder flare hebben wanneer het prestatiegericht is en meer flare hebben voor de comfortrijder.

Verschillende stuurvormen

Verder zijn er ook verschillende vormen van je racefiets stuur. Elke vorm heeft zijn eigen eigenschappen en worden in verschillende situaties gebruikt. De verschillende stuurvormen zijn het ronde stuur, het ergonomische stuur en het aerodynamische stuur. Hierbeneden heb ik de verschillen tussen de sturen voor je op een rij gezet:

Rond stuur

Ten eerste hebben we de ronde racefiets sturen. Dit stuur heeft het kleinste oppervlak met je handen en is het meest geschikt voor rijders die veel in de beugels hangen of veel bij de shifters zit. Daarnaast zijn ronde sturen vaak erg licht doordat er relatief weinig materiaal nodig is.

Ergonomisch stuur

Verder hebben we ook het ergonomische stuur. Dit stuur heeft een platte of afgebogen bovenkant van het stuur. Dit maakt dit stuur erg fijn om in de normale zithouding te rijden. Het ergonomische stuur is hierom de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen.

Aerodynamisch stuur

Tenslotte hebben we het aerodynamische stuur. Dit stuur is zoals de naam al doet vermoeden erg aerodynamisch. Het stuur is bij de horizontale buis bijna volledig vlak, waardoor hij niet lekker in de handen ligt, maar wel zo min mogelijk luchtweerstand heeft. Met een aero stuur ga je ervan uit dat je bijna altijd in de beugels zal hangen voor de beste zitpositie.

Carbon of aluminium?

Verder is het ook belangrijk om een keuze te maken welk materiaal jij wil gebruiken voor je racefiets stuur. Over het algemeen worden alle sturen van carbon of aluminium gemaakt. Carbon is heel licht en sterk, maar is ook erg duur en absorbeert de impact minder. Aluminium daarentegen is een stuk zwaar, maar is ook veel goedkoper.

Voor welk stuur materiaal je uiteindelijk kiest, hangt voor het grootste gedeelte af van je budget. Heb je het budget om een goed carbon stuur te halen, dan is dit zeker de moeite waard. Het stuur gebruik je namelijk altijd en je bent er altijd mee in contact. Daarom wil je niet hier de kantjes ervan af lopen.

Welke lengte stuurpen?

Tenslotte hebben we de lengte van de stuurpen. De juiste lengte stuurpen is erg belangrijk bij een racefiets stuur. Het bepaalt namelijk voor een groot gedeelte wat het stuurgedrag is van de fiets. Alleen hierbij is de juiste stuurpen ook enorm van belang.

Stuurpennen kunnen namelijk veel verschillende lengtes hebben. Een langere stuurpen stuurt minder direct, maar zorgt wel voor een aerodynamische houding. En een kortere stuurpen stuurt directer en zorgt voor een comfortabelere zithouding. In dit artikel vertel ik je alles over de juiste lengte van je stuurpen.

Stuurlint racefiets stuur

Tenslotte om je racefiets stuur zo comfortabel mogelijk te maken is het belangrijk om een goed stuurlint te hebben. Het stuurlint van je racefiets zal na verloop van tijd steeds minder demping geven en steeds viezer worden. Het is daarom verstandig om deze afhankelijk 1 tot 2 keer per jaar te vervangen. Alleen niet iedereen weet precies hoe dit moet. In dit artikel leg ik je precies uit hoe jij jouw stuurlint kan vervangen.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *