Stuurlint vervangen in 11 stappen

Het vervangen van je stuurlint is een taak die niet te vermijden is, ongeacht hoe goed jij je racefiets of gravelbike onderhoudt. Na verloop van tijd word je stuurlint steeds viezer en biedt het minder comfort. Dit betekent dat je stuurlint vervangen moet worden. Gelukkig is dit een klus die zo gedaan is wanneer je weet wat je moet doen. In dit artikel vertel ik je daarom precies hoe jij in 110 stappen je stuurlint kan vervangen.

stuurlint-vervangen-in-11-stappen-fietsportaal
Onze keuze
bbb-cycling-speedribbon-stuurlint-fietsportaal

BBB Cycling SpeedRibbon

  • Leer look
  • Perforaties voor vochtabsorptie en ventilatie
  • Veel grip
  • Gaat lang mee
  • Rol lang genoeg voor ieder stuur
  • Verkrijgbaar in verschillende kleuren

Wanneer moet je je stuurlint vervangen?

Er zijn verschillende redenen waarom je het stuurlint zal vervangen. De meest voorkomende reden is dat het stuurlint smerig is geworden. Na verloop van tijd wordt het stuurlint steeds viezer. Wanneer je veel zweet zal het fijn zijn om het stuurlint na enige tijd te vervangen. Een andere reden waarom je het stuurlint zal vervangen is doordat hij versleten is. Een versleten stuurlint dempt onder andere minder en ligt minder lekker in de hand.

Wat heb je nodig voor het wikkelen van een stuurlint?

Wanneer je het stuurlint gaat vervangen is het belangrijk dat je het juiste materiaal hiervoor hebt. Hierbeneden heb ik alles wat je nodig hebt om je stuurlint te vervangen voor je op een rij gezet:

  • Een nieuw stuurlint
  • Stuurdoppen (wordt vaak meegeleverd)
  • Schaar
  • Isolatietape
  • Ontvetter

Stuurlint vervangen in 11 stappen

Hierbeneden heb ik alle stappen om het stuurlint te vervangen voor je op een rij gezet.

1. Verwijder het oude stuurlint

De eerste stap bij het vervangen van je stuurlint is het verwijderen van het oude stuurlint.

2. Maak het stuur schoon

Vervolgens maak je het stuur helemaal schoon. Er blijven namelijk vaak veel lijmresten zitten nadat je het oude stuurlint hebt verwijderd. Je kan dit gemakkelijk doen door gebruik te maken van wasbenzine.

3. Zet eventueel de remkabels vast

Wanneer je de remkabels onder het stuurlint laat gaan is het verstandig om de remkabels vast te plakken aan het stuur.

4. Plak beide stukjes stuurlint op het stuur

5. Trek het rubber van de shifter van het stuur af

Door het rubber van de shifter van het stuur af te halen zorg je er voor dat je het stuurlint een stuk beter om het stuur kan wikkelen.

6. Begin aan het uiteinde van de stuurbocht met het wikkelen van het stuurlint

Vervolgens kan je beginnen met het wikkelen van het nieuwe stuurlint. Wikkel het stuurlint op een strakke gelijkmatige manier van binnen naar buiten. Het is belangrijk om ongeveer 1 cm over te houden om de stuurdoppen te kunnen plaatsen.

7. Plaats de stuurdoppen

Wanneer je het stuurlint een aantal keer hebt gewikkeld kan je de stuurdoppen plaatsen. Duw hiervoor het stukje dat je overgehouden hebt in het uiteinde van het stuur. Het is hierbij belangrijk dat de stuurdoppen mooi aansluiten op het stuur, zodat je deze niet verliest.

8. Wikkel het stuurlint verder totdat je bij de shifter aankomt

Nu je het stuurlint tot de shifter hebt gewikkeld kan je het meegeleverde of zelf geknipte stukje stuurlint pakken. Deze plaats je op de metalen bevestigingsband van de shifter.

9. Ga verder met wikkelen tot het gewenste punt

Je kan nu het stuurlint verder wikkelen tot het punt dat jij zelf wil. Controleer of je alles van het stuur goed afgedekt hebt. Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je het stuurlint aan beide kanten op hetzelfde punt stopt.

10. Houd het stuurlint vast in de richting van de bovenbuis en knip het langzaam schuin af

Houd het stuurlint vast in de richting van de bovenbuis en knip het langzaam schuin af, doet dit in de richting van het hart van de stuurpen.

11. Wikkel het laatste stukje en zet het vast met tape

3 beste stuurlinten

Nu je weet hoe je het stuurlint moet vervangen is het ook belangrijk om het juiste stuurlint te hebben. Alleen welk stuurlint is nu het beste? Hierbeneden heb ik de 3 beste stuurlinten voor je op een rij gezet.

1. BBB Cycling SpeedRibbon

bbb-cycling-speedribbon-stuurlint-fietsportaal

De BBB Cycling SpeedRibbon velglint is gemaakt van een hoogwaardig synthetische leer. Dit velglint heeft een goede schokdemping en heeft veel grip in alle weersomstandigheden. Daarnaast is het gebruikte materiaal erg duurzaam en blijft zelfs goed bij intensief gebruik. Dit stuurlint zal ook niet na verloop van tijd vergaan of verdrogen. Kortom, de BBB Cycling SpeedRibbon is een uitstekende keus om te gebruiken.

Voordelen

  • Leer look
  • Perforaties voor vochtabsorptie en ventilatie
  • Veel grip
  • Gaat lang mee
  • Rol lang genoeg

Nadelen

  • Duurder dan ander velglint

2. Trivio Super Grip

trivio-super-grip-stuurlint-fietsportaal

De Trivio Super Grip velglint heeft een extreem goede schokdempend vermogen. Door de combinatie van latex en ECA materiaal absorbeert dit stuurlint elke trilling, wat voor veel comfort zorgt. Het oppervlak is voorzien van een profiel dat zeer veel grip en houvast biedt. Verder is de Trivio Super Grip lang genoeg voor elk stuurlint. Dit stuurlint is te verkrijgen in veel verschillende kleuren. Het enige nadeel van het Trivio Super Grip is dat hij minder zweet absorbeert dan ander velglint.

Voordelen

  • Goede schokdempende eigenschappen
  • Veel grip
  • Lang lint
  • Verkrijgbaar in verschillende kleuren

Nadelen

  • Neemt minder zweet op

3. BBB Cycling RaceRibbon

bbb-cycling-raceribbon-stuurlint-fietsportaal

De BBB Cycling RaceRibbon velglint is een uitstekend velglint van het merk BBB. Dit velglint is gemaakt van synthetische kurk, wat een goede schokdemping en uitstekende grip in alle weersomstandigheden heeft. Dit materiaal is heel duurzaam en zal lang meegaan. Daarnaast zal het velglint niet vergaan na verloop van tijd. De rol is lang genoeg om elk stuur te kunnen wikkelen. De BBB Cycling RaceRibbon is verkrijgbaar in verschillende kleuren en wordt inclusief afwerkband en stuurdoppen geleverd.

Voordelen

  • Gemaakt van synthetische kurk
  • Goede schokdemping
  • Veel grip in alle weersomstandigheden
  • Gaat lang mee
  • Inclusief afwerkband en stuurdoppen

Nadelen

  • Neemt minder zweet op
Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *