Het juist afstellen van je racefietszadel en stuur is erg belangrijk. De juiste zadelhoogte is belangrijk om snelle en comfortabele ritten te kunnen maken. Wanneer je langere stukken gaat rijden op een verkeerd afgesteld zadel, kan je kans krijgen op blessures en kan het erg oncomfortabel worden. In dit artikel ga ik je precies uitleggen hoe jij je zadelhoogte en stuur van je racefiets goed kan afstellen.
WAAROM IS DE JUISTE ZADELHOOGTE ZO BELANGRIJK?
De juiste zadelhoogte zorgt niet alleen voor meer comfort tijdens het rijden, maar het zorgt ook voor een betere trap efficiëntie. Dit is minder belangrijk wanneer je alleen maar naar beneden rijdt, maar het is wel heel belangrijk wanneer je bergopwaarts of op vlak terrein gaat rijden.
De zadelhoogte bepaald daarnaast ook voor een groot gedeelte wat jouw zithouding is op de fiets. De hoogte van het zadel in vergelijking tot het stuur bepaalt hoe jij op je fiets zit tijdens het rijden. De zithouding veranderd natuurlijk afhankelijk van de discipline die jij rijdt bij het mountainbiken.
Racefiets zadelhoogte berekenen
Welk type rijder ben je?
Wanneer je de zadelhoogte en het stuur van je racefiets gaat afstellen is het belangrijk om rekening te houden met het type rijder dat je bent. De juiste afstelling hangt namelijk voor het grootste gedeelte af van hoe flexibel jij bent. Wanneer je een rijder bent die lenig is en zo snel mogelijk wil, dan is een agressieve zithouding erg voordelig. Maar ben jij een rijder die minder flexibel is, dan is een comfortabele zithouding de beste keus.
MEEST VOORKOMENDE FOUTEN BIJ HET AFSTELLEN
Wanneer mensen hun zadel en stuur gaan afstellen worden er vaak onnodige fouten gemaakt die ervoor zorgen dat je minder comfortabel rijdt en niet de optimale prestaties kan behalen. Om deze veel voorkomende fouten te voorkomen heb ik ze hierbeneden voor je op een rij gezet:
Het zadel zit niet hoog genoeg
De meest voorkomende fout bij het afstellen van het zadel is het zadel niet hoog genoeg zetten. Vaak zetten rijders het zadel te laag, omdat ze het fijn vinden om nog goed met hun voeten bij de grond te kunnen. Dit is heel logisch, maar zorgt er ook voor dat je zadel te laag komt te staan.
Het gevolg hiervan is dat je benen te ver moeten buigen. Hierdoor gaan je heupen teveel bewegen, wat na enige tijd oncomfortabel kan worden. Daarnaast gaat de trapefficiëntie ook achteruit bij een te laag zadel, omdat je niet optimaal kracht kan zetten. Zet het zadel daarom zo hoog dat je nog net met je grote teen de grond kan aanraken.
Het stuur zit te dicht bij
Een andere veel voorkomende fout bij het afstellen van het stuur is dat rijders het stuur te dichtbij hebben. Wanneer je stuur te dicht bij je staat moet je constant met gebogen armen rijden. Dit is bij lange ritten niet alleen oncomfortabel, maar ook vermoeiden. Door het stuur verder weg te zetten kan je veel meer in je stuur gaan hangen en kan je veel rustiger sturen.
Hoe verder het stuur van je af staat des te dieper je zithouding wordt. Dit is goed voor de aerodynamica, maar is wel minder fijn rijden. Daarnaast wordt het sturen ook moeilijker met een stuur die te ver weg staat. Vind dus een goede balans bij de afstand van je stuur tot het zadel.
Het stuur is de verkeerde breedte
Tenslotte is een verkeerde stuurbreedte een veelgemaakte fout bij het afstellen van je racefiets stuur. Een te breed racefiets stuur kan niet alleen voor fysieke klachten zorgen, maar zorgt er ook voor dat je minder wendbaar wordt. Een te smal stuur zorgt ervoor dat je minder controle hebt tijdens het rijden.
Alleen wat is nu de juiste stuurbreedte van je racefiets? Hoe breed een racefiets stuur moet zijn, hangt voor het grootste gedeelte van jouw schouderbreedte. Daarnaast spelen enkele andere factoren ook een belangrijke rol. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over hoe breed je racefiets stuur moet zijn.
ZADELHOOGTE VAN JE racefiets BEPALEN?
Het bepalen van de juiste zadelhoogte kan op verschillende manieren. Nadat je jouw zadel goed heb afgesteld is het belangrijk dat je dit goed opschrijft. Het scheelt je namelijk een heleboel werk wanneer je jouw zadel moet vervangen of demonteren.
Hiel-methode
De eerste methode is de hiel methode of ook wel de ‘heup methode’ genoemd. Deze methode werkt als volgt:
- Ga naast de fiets bij het zadel staan
- Maak de zadelpen los
- Pas de zadelhoogte aan op heuphoogte
- Zet het zadel weer vast
- Ga op de fiets zitten met je hiel op het pedaal
- Zorg dat het pedaal naar beneden staat
- Wanneer je nu je been kan strekken zonder te overstrekken staat je zadel op de juiste hoogte.
Binnenbeenlengte
De tweede methode waarop je de zadelhoogte kan berekenen is door je binnenbeenlengte te vermenigvuldigen met 1.09. Je gebruikt deze methode als volgt:
- Meet je binnenbeenlengte (bijvoorbeeld 90 cm)
- Vermenigvuldig de binnen beenlengte met 1.09 (90 × 1.09 = 98.1)
- Dit is de zadelhoogte gemeten vanaf het laagste punt van je pedaal
- Zorg ervoor dat de traparm in een rechte lijn staat met de zitbuis.
Hoek van de knie
De laatste methode is door te kijken naar de hoek van de knie. Wanneer je been volledig gestrekt is als je pedaal naar beneden staat. Dan is je zadel te hoog. Je knie mag nooit volledig uitgestrekt zijn. Er moet altijd een hoek blijven van ongeveer 10 graden.
Natuurlijk moet je rekening houden met dat elk lichaam anders is en dat al deze methoden een houvast zijn. Uiteindelijk is het belangrijk om te experimenteren en te kijken wat jij fijn vindt.
HET AFSTELLEN VAN DE ZADELPOSITIE
Naast het afstellen van de zadelhoogte moet je ook de zadelpositie afstellen. Je moet het zadel zowel horizontaal als de voor- en achterwaartse positie afstellen.
De horizontale afstelling
Om de horizontale afstelling van je zadel goed te doen is het belangrijk om te beginnen met je zadel volledig horizontaal te zetten.
Voor de meeste rijders is een volledig horizontale zadelpositie niet comfortabel. Het hangt af van wat je van plan bent om te gaan doen. Ben je van plan om vooral bergopwaarts te rijden dan wil je jouw zadel wat naar beneden zetten.
De enige reden om het zadel meer naar achteren te zetten is bij eventuele blessures. Door het zadel licht naar achteren te zetten kan je het drukpunt veranderen en comfortabeler rijden.
Voor- en achterwaartse afstelling
Het laatste wat je moet afstellen van je zadel is het naar voren of achter verstellen van het zadel. Stel je dit verkeerd af dan kan je veel trapkracht verliezen. De manier waarop je dit kan afstellen is als volgt:
- Zet de boutjes los bij het zadel
- Gebruik en touwtjes met gewicht en hang die aan het zadelpunt
- Dit touwtje moet tussen de 5 en 10 centimeter van het midden van je trapas zitten.
- Experimenteer wat het beste bij jou past
AFSTELLEN VAN JE racefiets STUUR
Nu je jouw zadel goed hebt afgesteld is het belangrijk om ook het stuur van je racefiets goed af te stellen. Dit is belangrijk om je zitpositie optimaal te maken en zo comfortabel mogelijk te rijden.
Afstand tussen stuur en lengte
De eerste stap bij het afstellen van je stuur is door de juiste afstand tussen het stuur en je zadel te hebben. Je stelt dit als volgt goed af:
- Plaats je elleboog tegen de punt van je zadel
- Je vingers moet nu tot het midden van je stuurpen komen
- Wanneer dit niet het geval is moet je de stuurpen veranderen
- Controleer nu opnieuw of je vinger tot het midden van de stuurpen komt
Het is belangrijk dat de afstand van je stuur tot je zadel goed is om goede controle te hebben en comfortabel op de fiets te zitten. Wanneer je op de fiets zit wil je dat je ellebogen licht gebogen zijn. Als dit het geval is zit je eigenlijk altijd wel goed.
Hoogte van het stuur
De hoogte van je stuur afstellen hangt volledig af van at jij fijn vindt. Een hoger stuur zorgt ervoor dat je meer rechtop zit waardoor je meer controle en comfort hebt. Dit wil je vooral hebben wanneer je technische parcours aan het rijden bent.
Bij een lager stuur ben je aerodynamischer waardoor je meer snelheid kan maken. Dit is natuurlijk het meest voordelig om zo snel mogelijk te zijn. Toch is het ook belangrijk om comfortabel te kunnen blijven zitten voor een langere periode. Je wil daarom rekening hoe flexibel je bent als rijder.
Je kan het stuur van je racefiets verhogen over verlagen door spacer ringen toe te voegen of te verwijderen. Je kan experimenteren met de juiste hoogte om te ontdekken wat het beste bij jou en je rijstijl past.
Lengte van de stuurpen
Naast de hoogte van het stuur is de lengte van de stuurpen ook enorm belangrijk. De lengte van de stuurpen bepaalt namelijk hoever het stuur van het zadel zit. Een kortere stuurpen zorgt voor meer controle tijdens het sturen, maar je zithouding is minder aerodynamisch dan bij een lange stuurpen.
De juiste lengte van de stuurpen hangt daarnaast ook af van het type rit die je maakt. Bij de hele lange ritten wil je comfortabeler zitten op je racefiets dan bij de kortere ritten waarbij een diepere zithouding voordelig is. In dit artikel vind je alles wat je moet weten over de juiste lengte van de stuurpen.
Juiste breedte van het stuur
Tenslotte is het belangrijk om de juiste breedte van het stuur te vinden. De breedte van je racefiets stuur bepaalt namelijk voor een groot gedeelte wat het stuurgedrag is van de fiets. Een breder stuur zorgt voor meer controle dankzij de grotere hefboom en een smal stuur is comfortabeler wanneer je lange stukken fietst.
Wanneer je de juiste stuurbreedte van je racefiets stuur wil bepalen is het belangrijk om goed te controleren dat je comfortabel zit in alle verschillende posities van het stuur.
HET BELANG VAN EEN GOED racefiets ZADEL
Soms kan je na het goed afstellen van je zadel en stuur nog steeds last krijgen tijdens het rijden. De meest voorkomende reden hiervan is dat het zadel van je racefiets niet geschikt is. Er zijn verschillende soorten racefiets zadels die allemaal andere eigenschappen hebben.
Verschillende zadels ondersteunen namelijk andere delen van je zitvlak. Elk lichaam is anders en daarom is het niet mogelijk om een specifiek zadel als de beste te zien. Experimenteer daarom met verschillende soorten zadels om het beste type zadel voor jou te vinden.
Sommige zadels hebben ook een gat in het midden. Dit gat zit er om de druk bij je zit vlak te verminderen. Niet elk zadel is voorzien van dit, maar steeds meer zadel hebben een gat in het midden om meer comfort te bieden. In dit artikel vind ik de beste racefiets zadels voor jou.