Nieuwe racefiets wielen is een van de beste racefiets upgrades die je kan doen. Dit komt onder andere doordat veel racefietsen standaard niet uitgerust zijn met de beste wielen. Een paar goede wielen kunnen namelijk voor een flinke gewichtsbesparing en een betere aerodynamica zorgen. Alleen waar moet je nu allemaal op letten? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over racefiets wielen.
Mavic Aksium Disc Race Wielset
Campagnolo Zonda C17
Vision SC 40 Carbon Remvelg TLR
De 7 beste racefiets wielen
1. Mavic Aksium Disc Race Wielset
De Mavic Aksium Disc Race Wielset is het istapmodel van Mavic. Deze wielen zijn ontworpen met duurzaamheid en en veelzeidigheid in gedachten. De Mavic Aksium Disc Race heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding. De wielen zijn voorzien van 24 straight pull spaken die enorm sterk en stijf zijn.
De lagers van de wielen hebben een dubbele afdichting, waardoor vuil en water goed buitengehouden wordt. Hierdoor gaan de lagers lang mee. Verder is de Mavic Aksium Disc Race voorzien van een Instant Drive 360 body die een engagement van 9 graden heeft. Dit zorgt ervoor dat de wielen snel reageren wanneer je kracht op de pedalen zet.
Verder is het volledige wiel van aluminium en de velg is 17 mm breedt. Dit maakt het mogelijk om buitenbanden van 25 mm tot 32 mm breed te monteren. Tesnlotte krijg je met de Mavic Aksium Disc Race 3 jaar garantie. Dit maakt deze wielset een hele goede keus voor de rijder die op zoek is naar een goede wielset voor een betaalbare prijs.
Voordelen
- Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
- Duurzame Mavic QRM 2RS lagers
- 17 mm brede velg
- Voorzien van de Instant Drive 360 body
- Gemaakt van aluminium
Nadelen
- Body is alleen geschikt voor Sram en Shimano
2. Campagnolo Zonda C17
De Campagnolo Zonda C17 is een enorm populaire wielset. Deze wielen zijn gekenmerkt door het unieke G3 Spaakpatroon. Compagnolo heeft een speciaal spaakpatroon bedacht die ervoor zorgt dat de energieoverdracht wordt verbeterd en de spanning op de spaken minder is. Dit wordt bereikt door aan de rechterkant het durbbele anantal spaken dan de linkerkant te hebben voor meer zijdelingse stijfheid.
Verder is de binnen breedte van de velg 17 mm, wat het mogelijk maakt om 25 mm brede buitenbanden te monteren. Een bredere band is beter voor de grip en rolweerstand. Verder heeft deze velg een dicht velgbed, wat velglint overbodig maakt en de velg sterker is. De velghoogte is aan de voorkant 26 mm voor optimale stuurprestaties en aan de achterkant 30 mm voor betere krachtoverbrenging.
Verder is de wielset ook enorm licht en weegt intotaal minder dan 1600 gram. Dit terwijl de volledige velg van aluminium is. Dit maakt de wielen ook erg duurzaam. Kortom, de Campagnolo Zonda C17 is een heel goede wielset voor een betaalbare prijs.
Voordelen
- Slechts 1595 gram
- Goede all round wielen
- Hoge flens en korte spaken in achterwiel
- Zeer populair
- Geschikt voor wedstrijden
Nadelen
- Niet heel goedkoop
3. Vision SC 40 Carbon Remvelg TLR
De Vision SC 40 Carbon Remvelg TLR racefiets wielen zijn earodynamische velgen van een zeer hoge kwaliteit. Deze carbon velgen hebben een flenshoogte van van 40 mm en zijn uitvoerig getest in de windtunnel. De velgen zijn goed te gebruiken in alle situaties. Verder zijn de velgen 19 mm breedt en tubeless ready. Dit maakt het mogelijk om relatief brede buitenbanden te monteren wat voor extra grip en minder rolweerstand zorgt.
De Vision SC 40 Carbon Remvelg TLR zijn handgespaakt en de spaaknippels zijn zelfborgend. Dit zorgt ervoor dat je de spaken niet snel opnieuw hoeft te spannen. De velgen wegen slechts 1590 gram en dit is de speciale uitvoering voor velgremmen. De remrand is gemaakt van een speciale carbolstructuur die het haast onmogelijk maakt dat er oververhitting plaats zal vinden. Kortom, ben je op zoek naar hoge kwaliteit areo velgen, dan is de Vision SC 40 Carbon Remvelg TLR een uitsteknde keus.
Voordelen
- Slechts 1590 gram
- 40 mm hoge aero velgen
- Volledig van carbon
- Geschikt voor buitenbanden van 25 tot 28 mm
- Zelf borgende spaaknippels voor uitstekende spaakspanning
Nadelen
- Prijzig
4. Hi-point Achterwiel 700c
De Hi-point Achterwiel 700c is een heel goedkoop racefiets wiel die geschikt is voor de rijder met een krap budget. Deze velg is volledig van aluminium en heeft 36 spaken. Dit maakt deze velg erg duurzaam. Verder is de body van deze velg geschikt voor Shimano cassettes. De velg is voorzien van velglint. Het grootste nadeel van de Hi-point Achterwiel 700c is het gewicht. Een velg weegt namelijk 1395 gram. Toch blijft dit een uitstkende velg voor de prijs.
Voordelen
- Heel goedkoop
- Volledig van aluminium
- Goed uitgeleind
- Erg duurzaam
- Voorzien van velglint
Nadelen
- Erg zwaar
5. Shimano RS100
De Shimano RS100 wielset is een uitstekend instapmodel van het merk Shimano. Deze wielen zijn erg onderhoudsvriendelijk doordat ze voorzien zijn van het Cup-conus ststeem. Dit systeem wordt ook gebruikt bij de duurdere modellen van Shimano. Deze velgen zijn geschikt voor velgremmen en zijn voorzien van een slijtageindicator, zodat je makkelijk kan zien wanneer de velgrand versleten is.
Verder is de Shimano RS100 voorzien van J-bend spaken die zorgen voor extra comfort. De velgen zijn geschikt voor buitenbanden tot 25 mm de velgen zijn voleldig van aluminium. Het enige nadeel van de Shimano RS100 is dat hij relatief zwaar is, hoewel dit wel normaal is voor de prijsklasse van de wielset. Kortom, dit is een uitstekende keus als een paar reserve wielen voor in de winter of om te geruiken als instapmodel.
Voordelen
- Betaalbare wielen
- Voorzien van het cup-conus naafsysteem
- Geschikt voor 23 mm tot 25 mm banden
- Volledig van aluminium
- Geschikt voro Sram en Shimano
Nadelen
- Relatief zwaar
6. Fore 30 CRD wielset DT-Swiss TLR aluminium
De Fore 30 CRD wielset DT-Swiss TLR is een uitstekende wielset die geschikt is voor zowel draad- als vouwbanden. De 30 mm hoge velgen zorgen voor een goed earodynamisch vermogen. De binnenkant van de velg is 21 mm en de buitenkant is 24.6 mm. Dit maakt het mogelijk om erg brede banden op deze velgen te monteren.
Verder zijn de velgen voorzien Fore CDH naven en afgedichte lagers, wat ervoor zorgt dat deze velgen erg duurzaam zijn. Bovendien zijn deze velgen met de hand gespaakt met de DT Swiss Competition spaken en de DT Swiss Squorx Pro Lock spaaknippels. Daarnaast zijn deze velgen ook tubeless ready en zijn ze ook nog eens aardig licht. De velgen wegen samen slechts 1660 gram. Het enige nadeel is dat de velgen alleen geschikt zijn voor schijfremmen. Toch is de Fore 30 CRD wielset DT-Swiss TLR een hele wielset met een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Voordelen
- 30 mm hoge velgen
- 21 mm binnenbreedte
- Voorzien van Fore CDH naven
- Tubeless ready
- goede prijs-kwaliteitverhouding
- Gewicht 1660 gram
Nadelen
- Enkel voor schijfremmen
7. Vision Trimax 30 Disc
De Vision Trimax 30 Disc is een goede wielset die zowel voor racefietsen als voor gravel geschikt is. Deze wielset is gemaakt om de onverharde paden mee op te zoeken. Dit maakt dat de velgen erg robuurst gemaakt zijn en tegen een stootje kunnen. Verder zijn de velgen volledig van aluminium en relatief licht met 1640 gram. De volledige velg is met de hand opgebouwd, waardoor je zeker weet dat de velg netjes uitgelijnd is en de spaken op spanning staan.
De body is geschikt voor zowel Shimano als Sram en de velg is geschikt voor schijfremmen via centerlock. De velgbreedte is aan de binnezijde 23 mm en aan de buitenkant 27 mm. Dit maakt het mogelijk om brede buitenbanden te monteren, wat voor meer grip en een lagere rolweerstand zorgt. Kortom, de Vision Trimax 30 Disc is een enorm veelzijdige wielset die je zowel voor gravel als voor je racefiets kan gebruiken.
Voordelen
- Gewicht 1640 gram
- Aluminium
- Ook geschikt voor gravel
- Tubeless ready
- Met de hand opgebouwd
Nadelen
- Niet goedkoop
Wielset voor velgremmen of schijfremmen?
Wanneer je een nieuwe wielset gaat aanschaffen is het weten of wielen voor velgremmen of wielen voor schijfremmen nodig hebt een van de belangrijkste dingen. Wielen voor velgremmen passen namelijk niet op fietsen met schijfremmen en dit is andersom ook zo. Het is daarom belangrijk om een keuze te maken of je velgremmen of schijfremmen gaat gebruiken op je racefiets.
Het voordeel van velgremmen is dat het lichter is, maar het werkt bijna niet bij slechte weersomstandigheden. Schijfremmen werken altijd en remmen een stuk preciezer, maar zijn ook complexer en zwaarder. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over velgremmen of schijfremmen op je racefiets.
Welke velghoogte racefiets racewielen?
Daarnaast is de juiste velghoogte voor je racefiets ook erg belangrijk. De velghoogte heeft namelijk niet alleen invloed op het gewicht van de racewielen, maar ook op de aerodynamica en de stijfheid van de wielen. Er zijn veel verschillende velghoogtes beschikbaar, waarin elke hoogte het beste presteert in bepaalde omstandigheden. Hierbeneden heb ik het voor je op een rij gezet.
Bergen: < 30 mm
Deze velgen zijn de echte lage velgen. Hiermee zijn deze velgen ook meteen de lichtste uit het lijstje. Ze kosten nu eenmaal het minste materiaal. Deze velgen komen het meest tot hun recht wanneer je ze gebruikt in de bergen. In de bergen telt namelijk elke gram en is aerodynamica het minst belangrijk.
Dat lage velgen het beste tot hun recht komen in de bergen betekent niet dat lage velgen niet goed werken op vlak terrein. Met de lichte wielen kan je namelijk alsnog hele snelle sprintjes trekken. Alleen voor langere ritten ga je wel snelheid inleveren door de mindere aerodynamica.
Heuvels: 30 mm – 40 mm
Deze velgen zijn nog steeds redelijk laag, maar zijn al een stuk beter te gebruiken in alle situaties. Met deze velgen kan je gemakkelijk de bergen in gaan als over vlak terrein rijden. Deze velgen komen het meest tot hun recht in de heuvels, omdat je hier zowel het voordeel kan ervaren van lichte velgen als de extra aerodynamica.
Allround: 40 mm – 50 mm
Dit zijn de echte allround velgen. Bij deze velghoogte begint de extra aerodynamica echt voelbaar te werken. Wanneer je over vlak terrein fiets zul je echt merken dat er minder luchtweerstand is. Daarnaast is het zeker nog mogelijk om met deze wielen te bergen in te trekken. Vooral bij hoogwaardige wielen zal het extra gewicht nog niet een hele grote rol spelen. Daarnaast zal je ook merken dat je snellere afdalingen kunt maken met de verbeterde aerodynamica.
Snelheid/Aerodynamica: 55 mm – 80 mm
Bij deze hoogte beginnen de velgen gezien te worden als hoge velgen. Dankzij de hoge velgen is het mogelijk om hoge topsnelheden te halen op de vlakke stukken. Deze fiets is dus uitermate geschikt voor de rijders die vooral fietsen in Nederland of delen van België. Bij deze velghoogte moet je alleen wel rekening gaan houden met de wind. Bij windkracht 4 van de zijkant moet je goed je stuur blijven vasthouden.
Tijdrijders: > 80 mm
Bij deze velghoogte draait het allemaal om snelheid. Vaak wordt deze velghoogte alleen gebruikt bij tijdrijders. Je ziet dan dat het achterwiel vaak helemaal dicht is om het aerodynamische effect zo groot mogelijk te maken. Daarnaast geldt bij deze wielen nog meer dat je rekening moet houden met de wind. Bij een harde wind wordt de fiets namelijk erg instabiel en begin je te zwabberen.
Welke velgbreedte racewielen?
Naast de velghoogte van je racewielen is de velgbreedte ook van belang. Welke velgbreedte jij nodig hebt op je racefiets hangt vooral af van de bandbreedte die jij wil gaan gebruiken. De afgelopen jaren zijn rijders steeds bredere banden gaan gebruiken op racefietsen. Dit komt doordat de voordelen zoals extra grip en meer comfort de nadelen ver uitwegen.
Het is daarom wel belangrijk om te weten welke bandbreedte je gaat gebruiken, omdat deze band natuurlijk wel moet passen op jouw racewielen. Daarnaast is het verstandig om een relatief brede velg te halen, omdat dit enkele voordelen met zich meebrengt. Het eerste voordeel is dat het aerodynamischer is om een relatief brede velg te hebben. Verder verlaagt het ook de rolweerstand van de band in vergelijking met een smalle velg. Tenslotte zorgt het voor meer comfort, wat vooral fijn is wanneer je vaak lange ritten maakt.
Welke groepset rijd je?
Welke groepset je rijdt, is ook een belangrijk onderdeel bij de keuze van je wielset. Afhankelijk van het merk dat je gebruikt of dat je een 9, 10, 11 of 12 speed gebruikt kan er verschil zitten in de naaf die nodig is. De groepsetten van Shimano en SRAM 9, 10, 11 gebruiken dezelfde wielnaaf. Alleen de SRAM 12 groepset gebruikt een andere wielnaaf. Het is ook belangrijk om te kijken naar hoeveel versnellingen te groepset heeft, omdat deze verschillen in breedte.
Tubeless wielset of binnenbanden?
Verder is het ook belangrijk om een keuze te maken of je tubeless of met binnenbanden wil gaan rijden. Het rijden op tubeless banden is al jaren populair bij mountainbikers en is ook steeds populairder aan het worden bij racefietsen. Tubeless heeft namelijk veel voordelen, maar niet elke band en wielset is hier geschikt voor. Let hier daarom goed op of de wielset tubeless-ready is. Dit kan je ook herkennen aan dat er velglint in de velg zit. Dit zorgt er namelijk voor dat de wielen goed luchtdicht zijn.
Carbon of aluminium racewielen?
Het kiezen tussen aluminium of carbon racewielen is iets wat veel invloed heeft op de eigenschappen van je racewielen. Aluminium is goedkoop en sterk, maar is wel wat zwaarder. Carbon is daarentegen erg licht en stijf, maar is erg prijzig. Afhankelijk van je budget maak je de keuze tussen aluminium of carbon wielen.
Een ander ding war je rekening mee moet houden wanneer je velgremmen gebruikt is de remprestaties. Aluminium velgen remmen beter dan carbon, al helemaal bij slechte weersomstandigheden. Daarnaast kunnen carbon wielen erg heet worden, wat voor een klapband of schade kan zorgen.
Het gewicht van racewielen
Het gewicht van de racewielen is iets wat we al meerdere keren hebben besproken in dit artikel. Het gewicht van de wielen hangt van veel verschillende factoren af, waaronder de velghoogte, velgbreedte en het materiaal. Natuurlijk is het belangrijk dat de wielen licht zijn, vooral wanneer je de bergen in gaat.
Verder zorgen lichte wielen ook voor een betere acceleratie en betere stuurprestaties. Lichtere wielen hebben veel voordelen, maar het blijft natuurlijk wel belangrijk dat de wielen stevig blijven. Een minder stevige velg zorgt voor meer speling, wat voor negatief resultaat in de bochten zorgt.
Stijfheid en comfort van racewielen
Tenslotte moet je rekening houden met de stijfheid en comfort van racewielen. Carbon racewielen zijn een stuk stijver dan aluminium racewielen. Een stijvere wielset is beter voor het stuurgedrag en de bochten, maar het is ook een stuk minder comfortabel doordat je alles in het wegdek voelt.
Dit is voor de kortere ritten geen probleem, maar voor lange ritten kan dit wel een ding zijn om rekening mee te houden. Aluminium racewielen bieden het comfort dat de carbon wielen niet geven, maar ze zijn wel minder stijf.