Het gewicht van een racefiets is een belangrijk onderdeel van de racefiets. Een lichtere fiets is namelijk sneller en beter geoptimaliseerd. Alleen hoeveel weegt een racefiets en welke factoren spelen een rol? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten.
Gewicht racefiets
Zoals in de tabel te zien is weegt een racefiets tussen de 10 kg en 6.8 kg. Over het algemeen zijn duurdere racefietsen lichter en zijn ze gemaakt van composiet. De goedkopere racefietsen zijn gemaakt van aluminium.
Gewicht | Prijs | Materiaal | |
---|---|---|---|
Target Race Indy 24 | 10.5 kg | €499 | Aluminium |
Batavus Challenge | 10.0 kg | €899 | aluminium |
BeOne Diablo Race | 8.5kg | €2399 | Composiet |
Giant TCR Advanced 0 | 7.5kg | €3999 | Composiet |
Merida Reacto 909-Com | 6.8kg | €6999 | Composiet |
Gewicht racefiets in Tour de France
Het gewicht van een racefiets dat meedoet aan de Tour de France heeft een minimale gewichtslimiet van 6.8 kg. Je zult dus geen fietsen zien die lichter zijn dat dit gewicht. De reden hiervoor is om zekerheid te hebben dat de fiets sterk genoeg is voor de rit.
Waarom is het gewicht van een racefiets belangrijk?
Het besparen van gewicht op je racefiets is een onderwerp waar veel over gesproken wordt in de wielerwereld. De reden hiervoor is puur dat hoe lichter de fiets is des te sneller je kan gaan. Elke kilo minder is een kilo die niet constant met je mee moet door de bergen. Daarnaast is een lichtere fiets ook wendbaarder doordat je minder massa van richting moet veranderen.
Wat bepaalt het gewicht van je racefiets?
Er zijn veel verschillende factoren die een rol spelen bij het gewicht van je racefiets. Door zo veel mogelijk gewicht te besparen of ieder van deze factoren zorg je ervoor dat jouw racefiets zo licht mogelijk wordt. Hierbeneden heb ik de verschillende factoren voor je op een rij gezet:
Het frame materiaal
De eerste factor heeft het aller grootste effect op het gewicht van je racefiets. Het frame van je fiets is namelijk het grootste onderdeel. Over het algemeen zijn er twee verschillende materialen waar racefiets frames van gemaakt worden: aluminium en carbon.
Zowel aluminium als carbon heeft zijn voor en nadelen, maar om een racefiets zo licht mogelijk te houden wordt vooral carbon gebruikt. In dit artikel kom je alles te weten over verschillende frame materialen
De cassette
Verder speelt een cassette ook een rol op het gewicht. Een fiets is voorzien van een of twee cassettes. Twee cassettes zijn vanzelfsprekend zwaarder dan een enkele. Verder kan je zeggen dat over het algemeen de duurdere cassettes beter geoptimaliseerd zijn voor gewichtsbesparing in de tandwielen. Het is daarom belangrijk om een juiste balans te vinden tussen functionaliteit en gewicht.
Veel mensen die in de bergen gaan rijden met hun racefiets hebben hier een ander verzet en dus ook cassette nodig. Door het juiste bergverzet op je racefiets te monteren kan jij gemakkelijker door de bergen heen rijden. In dit artikel vertel ik je precies wat het juiste bergverzet voor jou is.
Het stuur
Ook het stuur van je racefiets is erg belangrijk. Over het algemeen worden fietssturen gemaakt van aluminium of carbon. De carbon sturen voegen het minste gewicht toe, maar zijn ook het duurst. De aluminium sturen worden gebruikt voor de goedkopere racefietsen.
De wielen
Tenslotte is het belangrijk om rekening te houden met het gewicht van de wielen. Gewicht besparen op dit onderdeel is niet alleen belangrijk, omdat je veel gewicht kan besparen, maar ook omdat draaiend gewicht veel invloed heeft op je rijervaring. De lichtste wielen zijn van speciale composieten gemaakt. In dit artikel vind je de juiste racefiets wielset.
Conclusie
Het gewicht van de racefiets is een belangrijke factor, maar het is niet alles. Het besparen van gewicht op je racefiets heeft effect als je echt alles eruit wil halen wat mogelijk is, maar voor de meeste rijders is dit niet van toepassing. Daarnaast brengt het besparen van gewicht ook een enorme verhoging van de kosten met zich mee. Bedenk daarom altijd of het besparen van een aantal gram de prijs waard is.