De meeste mensen rijden op hun racefiets in de zomermaanden en zetten de fiets weg in de winter, alleen dit geldt niet voor elke rijder. Sommige mensen genieten nog vol van hun racefiets in de wintermaanden. Het is alleen wel belangrijk dat je in het mindere weer nog veilig kunt blijven rijden. Voldoende grip is hier van uiterst belang. In dit artikel vertel ik je daarom alles wat je moet weten over winterbanden op je racefiets.
Continental Grand Prix 4-Season
Schwalbe Durano Plus
Vredestein Fortezza Senso All Weather
Waarom winterbanden op racefiets gebruiken?
De reden waarom je winterbanden op je racefiets gebruikt is om voldoende grip te hebben in slechte weersomstandigheden. Van nature hebben racefiets banden weinig profiel waardoor ze erg snel zijn en weinig weerstand hebben. Ze hebben alleen heel weinig grip in natte en slechte weersomstandigheden. De winter banden van je racefiets lossen dit op door extra profiel en vaak een lagere bandenspanning.
Daarnaast worden er ook vaak bredere winterbanden gemonteerd dan zomerbanden om nog meer grip te hebben. Er zijn zelfs rijders die een compleet extra setje wielen aanschaffen voor in de winter. Dit zijn vaak goedkope wielen alleen gebruikt worden in de winter. De reden hiervoor is dat die zomerwielen beschadigd kunnen raken door het zout dat op de weg gestrooid wordt.
Top 5 beste winterbanden racefiets
Het kiezen van de juiste winterband voor je racefiets kan nog best een klus zijn. Om je op weg te helpen heb ik daarom de 5 beste winter racefiets banden voor je op een rij gezet:
Continental Grand Prix 4-Season
De Continental Grand Prix 4-season raceband is een uitstekende racefiets band voor natte en slechte omstandigheden. Naast dat deze band uitstekende grip heeft, gaat hij ook erg lang mee. Met deze band kan je heel wat kilometers rijden zonder problemen. Ook is deze band voorzien van een duraskin-laag aan aan de wanden van de band, zodat de kans op een lek kleiner wordt. Samengevat, deze band is uitstekend geschikt voor slechte en extreme omstandigheden.
Voordelen
- Goede lekbescherming
- Voorzien van duraskin-laag
- Veel grip
Nadelen
- Niet tubeless-ready
Vredestein Fortezza Senso All Weather
De Vredestein Fortezza Senso All Weather is een uitstekende band voor slechte weersomstandigheden. Deze band heeft een goede grip dankzij zijn TriComp technologie. Dit zorgt voor een lage rolweerstand en een goede grip. Ook heeft deze band natuurlijk een goede lekbestendigheid en een TPI van 120. Kortom een hele goede band voor de slechte omstandigheden.
Voordelen
- TriComp Technologie
- Curve Control
- Uitstekende grip
- Goede lekbestendigheid
Nadelen
- Niet tubeless-ready
- Niet beschikbaar in 30 mm of 32 mm
Schwalbe Durano Plus
De Schwalbe Durano Plus is misschien wel de beste trainingsband op de huidige markt. Deze band is zo populair bij rijders omdat geen enkele raceband zo lekbestendig en lang meegaat als andere racefiets banden. Dit komt door de speciale Dual Addix-coompound die ook goede grip heeft tijdens slecht weer. Het is waar dat sommige banden meer grip of een lagere weerstand hebben, maar met deze band weet je zeker dat je geen lekke band onderweg zult krijgen.
Voordelen
- Relatief lage rolweerstand
- Veel grip in de bochten
- Extreem goede lekbestendigheid
Nadelen
- Niet tubeless-ready
- Minder profiel dan de competitie
Pirelli P Zero 4s
De Pirelli P Zero 4s is een racefiets band die te gebruiken is gedurende het hele jaar. Deze band is de opvolger van de Velo 4S en vooral het stuurgedrag is beter dan de voorganger. Daarnaast heeft deze band een uitstekende grip in alle weersomstandigheden. Dit komt door de speciale SmartEVO-Compound. Hierdoor heeft de band een lage rolweerstand, maar toch veel grip. Tenslotte heeft de band ook diepere groeven in het profiel wat beter is voor het behouden van grip in natte omstandigheden.
Voordelen
- Lage rolweerstand
- Goede Grip
- Dieper profiel
Nadelen
- Niet tubeless-ready
Goodyear Vector 4Seasons
De Goodyear Vector 4Seasons is de laatste band uit ons lijstje, maar zeker niet de minste. Deze band is een uitstekende raceband en is het hele jaar door te gebruiken. Dankzij de speciale Dynamic Silica4-compound heeft deze band uitstekende grip en een zo laag mogelijke rolweerstand. Daarnaast is het loopoppervlak verbreedt om meer grip te hebben tijdens natte omstandigheden. Hoewel er wel extra lekbescherming onder het loopoppervlak zit, is de kans wel groter om een lek te krijgen aan de wanden van de band.
Voordelen
- Goede grip
- Verbreedt loopopperblak
- Voorzien van Dynamic Silica4-compound
Nadelen
- Lekbestendigheid
Tips voor het gebruik van winterbanden
Wanneer je van plan bent om winterbanden voor je racefiets aan te schaffen is het natuurlijk belangrijk dat je deze op de juiste manier gebruikt. Hierdoor maak je namelijk optimaal gebruik van de winterband. Hierbeneden heb ik daarom een aantal tips voor je op een rij gezet:
Tip 1: Bredere banden
Ten eerste is het verstandig om bredere banden aan te schaffen. In de afgelopen jaren is er een trend gaande waarbij rijders steeds bredere banden op hun racefiets monteren. Hier is namelijk een goede reden voor. Bredere banden geven namelijk meer grip en de nadelen zijn te verwaarlozen.
Het hebben van extra grip is in de winter alleen maar belangrijker door de slechte en natte omstandigheden. Daarentegen is het wel belangrijk om te kijken of op jouw racefiets ook bredere banden passen. Vaak is het niet mogelijk om bredere banden te monteren op de racefiets wanneer je gebruik maakt van velgremmen. Controleer dit dus van tevoren.
Tip 2: Lagere bandenspanning
Een lagere bandenspanning is erg belangrijk wanneer je gaat rijden in de winter om de volgende twee redenen. De eerste reden is om meer grip te krijgen. Wanneer je de bandenspanning verlaagt wordt het loopoppervlak groter, wat zorgt voor meer grip. Daarnaast wordt het water ook beter weggevoerd met een lagere bandenspanning. In dit artikel vind je de juiste racefiets bandenspanning.
De tweede reden is voor de lekbestendigheid. Een lagere badenspanning zorgt er namelijk voor dat de band zich beter naar de ondergrond kan vormen. Dit betekent dat de band van vorm verandert wanneer jij bijvoorbeeld over losse steentjes rijdt. Dankzij de lagere bandenspanning verminder je het risico op een lekke band enorm.
Tip 3: Tubeless rijden
De laatste tip is om tubeless te gaan rijden. Het rijden op tubeless banden is al jaren enorm populair bij mountainbikers en is ook steeds populairder aan het worden bij racefietsen. Niet alleen is het rijden op tubeless baden lichter (wat natuurlijk altijd voordelig is), maar je kan ook op een lagere bandenspanning rijden en de kans op een lekke band is ook lager. In dit artikel vind je alles over tubeless banden.
Het nadeel van tubeless rijden is helaas wel dan niet elke raceband en wielset hiervoor geschikt is. Dit betekent dat jij een nieuwe set wielen en banden moet halen wanneer je de keuze hebt gemaakt om over te stappen op tubeless. Let daarom altijd bij het aankopen of de onderdelen geschikt zijn voor tubeless rijden.
Waar let je op bij het kopen van winterbanden?
Als je aan het zoeken bent naar een nieuwe winterband voor je racefiets kom je er al snel achter dat er een heleboel keus is, maar welke band is nu geschikt voor jou? Om de juiste band voor jou te vinden is het belangrijk dat je naar een aantal factoren kijkt die van belang zijn. Hierbeneden heb ik die voor jou op een rij gezet.
Lekbestendigheid
Wanneer je een nieuwe winterband gaat kopen is een goede lekbestendigheid wel het belangrijkst. In de winter zijn de weersomstandigheden een stuk slechter dan in de zomer. Hierdoor ligt er vaak meer troep en steentjes op de weg. Wanneer je geen goede band hebt die hier tegen kan zal je veel lekke banden krijgen. Daarom is het belangrijk om een goede band te kiezen die hier bestand tegen is.
Profiel/grip
Naast een goede lekbestendigheid is de grip en het profiel van de band ook belangrijk. Het hebben van genoeg grip tijdens het rijden is enorm belangrijk. Om ervoor te zorgen dat je alle weesomstandigheden genoeg grip hebt moet je kijken naar het profiel en de compound van de band. Een hardere compound gaat langer mee, maar geeft minder grip. Veel banden hebben een mix van verschillende compounds om de optimale balans tussen grip en duurzaamheid te krijgen.
Ook het profiel is belangrijk bij winterbanden. Zomerbanden hebben normaal gezien bijna geen profiel om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden, maar winterbanden hebben dat wel. De reden hiervoor is om het water af te kunnen voeren zodat je een goede grip houdt en geen aquaplaning krijgt.
Levensduur
Daarnaast is een goede levensduur bij een racefiets winterband ook belangrijk. Zeker wanneer je veel kilometers rijdt wil je natuurlijk een band hebben die lang meegaat. Hoelang een band meegaat hangt voor het grootste gedeelte af van de compound. Een zachtere compound heeft meer grip, maar slijt daardoor ook sneller. Een hardere compound gaat langer mee. Kijk hier dus goed naar.
Breedte
Tenslotte is het ook belangrijk om naar de breedte van de band te kijken. Over het algemeen zorgt een bredere band voor een groter loopoppervlak en dus meer grip. De meeste racefietsbanden zijn normaal tussen de 23 mm en 25 mm, maar tegenwoordig worden er steeds bredere banden gemonteerd. Denk hierbij aan een racefietsband tussen de 28 mm en 32 mm. Een belangrijk ding is wel dat je rekening moet houden of de band op jouw racefiets past.
Beste racefiets zomerbanden
Na de winter wordt het natuurlijk zomer. Ook hier is het belangrijk om een paar goede racefietsbanden te hebben. De racefietsbanden voor de zomer hebben een stuk minder profiel en zijn vooral bedoeld voor optimale prestaties. Alleen door het grote aanbod van racefietsbanden kan het best lastig zijn om een keuze te maken. Daarom heb ik in dit artikel de beste racefietsbanden voor je op een rij gezet.