Remblokjes racefiets vervangen, stappenplan

Wanneer je gaat rijden op je racefiets is een van de belangrijkste onderdelen natuurlijk de remmen. Wanneer je over het asfalt aan het racen bent is het extreem belangrijk dat je ook weer tot stilstand kunt komen. Daarom moeten de remblokjes van je racefiets goed onderhouden zijn en op tijd vervangen worden. Maar wanneer doe je dit en hoe werkt het? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over het vervangen van je remblokjes.

remblokjes-racefiets-vervangen-stappenplan-fietsportaal

Wanneer de remblokjes vervangen?

Het regelmatig moeten vervangen van de remblokjes is iets dat niet te vermijden is. Wanneer jij remt met de fiets vindt er altijd slijtage plaats. Het laten vervangen van de remblokjes kan je natuurlijk altijd laten doen bij de fietsenmaker, bijvoorbeeld tijdens de grote beurt. Toch vinden veel rijders het leuk om zelf aan hun racefiets te werken en deze te onderhouden. Alleen wanneer moet je nu de remblokjes vervangen?

Er zijn verschillende manieren waarop je kan herkennen dat het tijd wordt om de remblokjes te vervangen. Een van de meest voorkomende manieren is dat je merkt dat het remvermogen van je remmen afneemt. Hierdoor weet je dat het tijd wordt voor nieuwe remblokjes.

Verder zijn er ook een aantal andere manieren waarop de mate van slijtage kan meten. De meest accurate manier is door de remblokjes nieuw op te meten en na verloop van tijd te controleren hoeveel deze is afgenomen. Daarnaast kan je de slijtage ook opmerken doordat je remmen een hoog geluid begint te maken of dat je de rem ver en hard moet inknijpen.

Verschillende soorten remblokjes

Wanneer je nieuwe remblokjes gaat bestellen kom je er snel achter dat er een enorm aanbod is aan verschillende typen remblokjes. Elk type remblokje heeft namelijk zijn voor- en nadelen en is bedoeld voor specifieke situaties. In de tabel hierbeneden vind je een overzicht van de verschillende factoren die hier een rol bij spelen.

 ZachtMediumHard
MateriaalOrganische materialenMix van organisch materiaal en metaalMix van organisch materiaal en metaal
DuurzaamheidLaagGemiddeldHoog
DoseringsvermogenHoogGemiddeldLaag
Tolerantie hoge temperaturenLaagGemiddeldHoog
RemkrachtHoogGemiddeldGemiddeld
Geluid tijdens remmenWeinigGemiddeldVeel

Natuurlijk hoef je het niet per se zo moeilijk voor jezelf te maken. Door te kijken naar jouw rijstijl en de omgeving waarin je rijdt kom je er snel achter wat voor remblokjes jij ongeveer nodig hebt. Voor bijna elke rijder zal dit ruim voldoende zijn. Verder is het ook belangrijk dat je niet per ongeluk de verkeerde remblokjes koopt. Er zit namelijk wel degelijk een verschil in de remblokjes tussen schijfremmen en velgremmen. Let hier dus goed op.

verschillende-remblokken-schijfrem-fietsportaal

Welke remblokjes passen op mijn rem?

De juiste remblokjes die jij nodig hebt voor jouw racefiets hangt af van het type rem. Je hebt namelijk andere remblokjes nodig bij schijfremmen als velgremmen. Bij de meeste remblokjes kan je daarna gemakkelijk op de achterkant het onderdeel nummer vinden. Hiermee weet u zeker dat u de juiste remblokjes bestelt. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten of je velgremmen of schijfremmen op je racefiets moet.

Zijn de remkabels nog goed?

Voordat je gaan beginnen aan het vervangen van je remblokjes is het verstandig om altijd even te controleren of de remkabels nog goed zijn. De meeste remmen zijn mechanisch aangesloten, wat wil zeggen dat de rem verbonden is met een metalen kabel. Deze loopt door een plastic kabel heen. Naar mate van tijd kan de kabel van binnen beschadigd raken of roesten, waardoor hij minder soepel werkt.

Daarnaast heb je bij schijfremmen ook hydraulische kabels. Deze kabels zijn gevuld met olie in plaats van een metalen draad en voeren hiermee druk uit. Na verloop van tijd kan er langzaam lucht in de kabel komen of de kabel kan lek raken. Het is verstandig om 2 keer per jaar de kabels van je remmen te ontluchten om zeker te zijn van goede remprestaties.

Wat heb je nodig?

  • Een set remblokjes
  • Inbussleutels
  • Eventueel een doek

Remblokjes vervangen

  1. Haal het fiets uit je wiel
  2. Verwijder het borgschroefje met een inbussleutel
  3. Haal nu de versleten remblokjes uit de remschoentjes
  4. Plaats nieuwe remblokjes
  5. Met het pijltje aan de voorkant schuif je de remblokjes op zijn plek
  6. Zet nu de remblokjes vast door het borgschroefje te monteren
  7. Plaats het wiel weer terug op de fiets

1. Haal het wiel uit je fiets

2. Verwijder het borgschroefje met een inbussleutel

Het borgschroefje zit aan de voorkant van het remblokje en is niet de grote bout in het midden van het remblokje.

3. Haal nu de versleten remblokjes uit de remschoentjes

4. Plaats de nieuwe remblokjes

Nu kan je de nieuwe remblokjes plaatsen. Let hierbij wel op dat je het juiste remblokje plaatst aan de juiste kant. Op ieder remblokje staat met een L (links) of een R (rechts).

5. Met het pijltje aan de voorkant schuif je de remblokjes op zijn plek

6. Zet nu de remblokjes vast door het borgschroefje te monteren

Wanneer je het borgschroefje terugplaatst is het handig om montagepasta te smeren op het schroefje, zodat je hem makkelijk kan verwijderen bij het volgende onderhoud.

7. Plaats het wiel weer terug op de fiets

Remblokjes afstellen

  1. Draai met een inbussleutel de schroef op de rem los.
  2. Knijp de rem nu vervolgens volledig in
  3. Zorg en nu voor dat de remblokjes goed op de velg staan
  4. Draai de remblokjes weer vast met de inbussleutel

Remmen afstellen

Wanneer je de remblokjes hebt vervangen kan het zijn dat de remmen zelf niet goed afgesteld zijn. Er zijn twee verschillende manieren om de remmen weer op de juiste manier af te stellen. Ik heb de stappen hierbeneden voor je op een rij gezet.

  1. De eerste manier is door de velgrem in te drukken en de stelbout los te draaien.
  2. Vervolgens druk je de remblokjes in zodat hij net niet de velg aanraakt
  3. Nu draai je de stelbout weer vast
  4. Controleer of je remmen naar wens afgesteld zijn
  1. De tweede manier is door te draaien aan de draaiknop net boven de velgrem waar de kabel doorheen loopt
  2. Draai je de klok mee dan neemt de remkracht toe en draai je tegen de klok in, dan neemt de remkracht af.
Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *