Tubeless banden, alles wat je moet weten

Tubeless banden zijn helemaal het ding tegenwoordig. Met tubeless banden zijn binnenbanden verleden tijd. Met tubeless banden verklein je het risico op een lekke band aanzienlijk tijdens het rijden. Toch zijn de meningen over het gebruik van tubeless banden erg verdeeld. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over tubeless banden. 

tubeless-banden-alles-wat-je-moet-weten-fietsportaal

Wat zijn tubeless banden?

Een tubeless band betekent een bandensysteem waarbij geen binnenband wordt gebruikt. Een tubeless bandensysteem bestaat uit een tubeless-ready velg met een tubeless velglint, een tubeless geschikte buitenband, een tubeless ventiel en bijbehorende vloeibare latex. 

Door al deze onderdelen samen te voegen ontstaat er een luchtdichte seal tussen de velg en de band waardoor een binnenband overbodig is. Dit heeft als grootste voordeel dat je band minder snel lek gaat, maar je hebt ook minder weerstand waardoor je sneller kan. Daarnaast heeft het ook meer comfort. 

Voordelen van tubeless banden

Een tubeless band heeft aardig wat voordelen. Een tubeless band bespaart namelijk gewicht, je bent sneller en de band gaat minder snel lek. Wanneer er kleine gaatjes in je buitenband komt dicht de latex dit. Dit gebeurt allemaal tijdens het rijden. Hierbeneden hebben we de voordelen op een rij gezet:

Meer comfort

De tubeless band rijdt een stuk comfortabeler dan een normale band. Dit komt doordat je op een lagere bandenspanning kan rijden. Hierdoor kan de band zich beter vormen om verschillende obstakels. Daarnaast worden kleine hobbels op het pad veel beter geabsorbeerd waardoor comfortabeler rijdt. In onze mountainbike bandenspanning calculator kan je gemakkelijk zien wat het effect van tubeless banden op je bandenspanning heeft.

Lagere rolweerstand

Daarnaast heeft de tubeless band een lagere rolweerstand. Doordat de buitenband geen wrijving meer heeft met de binnenband en het totale systeem lichter is wordt de rolweerstand lager. Een lagere rolweerstand heeft als grote voordeel dat je sneller kan rijden of met minder moeite even snel kan. 

Minder kans op lek rijden

Tenslotte wordt de kans op het lekrijden van je band een stuk kleiner. Dankzij de latex die in de band zit worden kleine gaatjes snel gedicht tijdens het rijden zodat je gewoon door kan. 

Bij een binnenband loop je het risico dat je een ‘snakebite’ oploopt tijdens het rijden. Een snakebite ontstaat doordat de binnenband wordt geplet tussen de velg en de buitenband. Dit komt vaak doordat je over en scherpe steen of object rijdt. 

Nadelen van tubeless banden

Natuurlijk komen er bij grote voordelen ook nadelen om de hoek kijken. Een van de grootste nadelen is het monteren van een tubeless set. Je moet namelijk aardig wat gereedschap en de juiste kennis hebben om dit zelf te doen. Hierbeneden hebben we de nadelen op een rij gezet: 

Niet elke wielset zijn tubeless-ready

Niet iedere wielset is tubeless-ready. Ook al zijn tegenwoordig veel velgen al tubeless-ready, echter is dit niet het geval voor elke velg. Sommige velgen zijn wel tubeless-ready te maken. Wanneer een wielset tubeless-ready is zal er geen luchtdichte seal gemaakt worden. 

Moeilijker te monteren

Ook zijn tubeless banden een stuk moeilijker te monteren. Je moet namelijk een goede seal zien te krijgen tussen de buitenband en de velg. Daarnaast moet je ook de latex nog in de band doen. 

Daarnaast is een ander groot probleem het repareren van de tubeless band wanneer je aan het rijden bent. Doordat je meer gereedschap nodig hebt om de band te monteren is het erg moeilijk om de tubeless band te repareren onderweg. In dit artikel vertel ik je hoe jij een tubeless band op je fiets kan monteren

Duurder

Tenslotte is een tubeless banden systeem ook duurder. Naast dat je meer gereedschap nodig hebt om de band te monteren heb je ook duudere onderdelen nodig. Je hebt namelijk tubeless-ready velgen en banden nodig, tubeless ventiel en vloeibare latex. Echter zijn deze kosten voor veel rijders het zeker waard. 

Monteren van tubeless banden op je fiets

Het monteren van tubeless banden op je fiets is niet zo makkelijk als het monteren van een gewone band met een binnenband. Niet alleen heb je meer gereedschap nodig, maar je moet ook de juiste stappen goed kennen. Om dit proces wat makkelijker voor je te maken heb ik een artikel geschreven over hoe je jouw tubeless banden kan monteren. 

Mountainbike tubeless banden

Zoals veel nieuw innovaties in de fietswereld zijn de tubeless banden als eerst toegepast op mountainbikes. Veel mountainbikers willen niets anders wanneer ze tubeless banden hebben ervaren. 

Tubeless banden geven namelijk nog meer voordeel tijdens het mountainbiken. Tubeless banden maakt het mogelijk om op een nog lagere bandenspanning te rijden. Hierdoor heb je meer grip wanneer je over ruig terrein rijdt. 

Gravel bike tubeless banden

Naast mountainbikes zijn tubeless banden ook erg handig voor gravel bikes. Tubeless banden zorgt er voor dat de kans op lekke banden tijdens het rijden op de gravelstroken aanzienlijk kleiner wordt. Daarnaast loop je ook niet het risico om een ‘snakebite’ op te lopen wanneer je net iets te snel over een steen of wortel rijdt. 

Racefiets tubeless banden

Tubeless banden zijn natuurlijk ook erg voordelig voor op de racefiets. Tubeless banden worden al aardig wat jaartjes gebruik op mountainbikes en de racefietsers beginnen nu ook de voordelen in te zien. 

Het grote voordeel van tubeless banden op de racefiets is de verhoogde lekbestendigheid en de lagere rolweerstand. Dit is zo handig omdat je niet alleen sneller kan, maar je hoeft ook niet te stoppen wanneer er kleine gaatjes in je band zit. 

Tubeless banden oppompen

Het oppompen van je tubeless banden doe je niet met een normale fietspomp. Om een tubeless band namelijk goed op te pompen moet er in een keer een hele boel lucht in. Dit doe je door gebruik te maken van een hogedruk pomp. 

Een tubeless band moet in een keer goed zitten om een goede connectie te hebben met de velg. Alleen soms krijg je een lekke band onderweg. Er is een hele grote kans dat je op dit moment geen hogedrukpomp bij je hebt. Hiervoor kan je gebruik maken van een CO2 pomp. 

Een CO2 pomp is een patroon dat je een keer kan gebruiken en je band vol met lucht schiet. Dit is erg handig onderweg. Alleen is het wel belangrijk dat je het ventiel omhoog houdt tijdens het oppompen zodat de CO2 niet in aanraking komt met de latex 

Handige tips

  1. De kans op een lekke band is klein, maar niet onmogelijk. Daarom is het belangrijk om altijd een extra binnenband mee te nemen voor de grote scheuren die de latex niet kan dichten.
  2. Zorg ervoor dat je een speciale tubeless band hebt die ervoor zorgt dat de band stevig op de velg zit. 
  3. Neem een CO2 pomp mee om de band weer op te kunnen pompen wanneer dat nodig is. 
Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *