Vering afstellen mountainbike in 7 stappen

Het afstellen van je voorvork en achterdemper is iets waar mountainbikers zich nooit meer bezig houden. Toch is het afstellen van je vering erg belangrijk. Omdat dit niet alleen je rijervaring verbeterd, maar het zorgt er ook voor dat jouw materiaal langer mee gaat. In dit artikel ga ik stap voor stap uitleggen hoe je jouw vering van je mountainbike kan afstellen.

vering-afstellen-mtb-fietsportaal

Afstellen voorvork

Wanneer je voorvork niet goed afgesteld is kan de voorvork te veel of te weinig dempen bij ruig terrein. Hoeveel jouw voorvork is opgepompt hangt af van de hoeveelheid ‘Sag’ (de hoeveelheid ingedrukte veerweg wanneer je er alleen op zit/leunt). De juiste hoeveelheid ‘Sag’ is erg belangrijk voor de juiste afstelling die bij jou past. Het correct afstellen van de voorvork zorgt ervoor dat jij de veerweg van de voorvork optimaal kan gebruiken. En hierdoor de beste rijervaring kan creëren.

afstellen-voorvork-fietsportaal

Stappenplan voorvork:

Stap 1: Het instellen van de voorvork moet worden gedaan met een volledige uitrusting. Denk hierbij aan schoenen, helm, drinken en al het andere dat je normaal ook meeneemt.

Stap 2: Zet de O-ringen van de voorvork tegen de afsluitingen aan zodat je goed kan meten hoever de voorvork indempt.

Stap 3: Laat de fiets stevig vasthouden of zet de fiets tegen de muur en ga met alle uitrusting op de fiets.

Stap 4: Leun naar voren en probeer de voorvork te laten bewegen, zodat je een goede indicatie krijgt van de hoeveelheid demping.

Stap 5: Kijk nu naar de O-ringen: het doel is om ongeveer 20% van de totale veerweg gebruikt te hebben. Zitten jouw O-ringen hoger op lager dan moeten er nog aanpassingen gemaakt worden.

Stap 6: Sluit het vorkpompje aan en pas de hoeveelheid druk aan. Moet de voorvork meer sag hebben dan heb je minder druk nodig en moet de voorvork juist minder sag hebben dan het je meer druk nodig.

Stap 7: Herhaal stap 4 tot en 6 tot de fiets helemaal perfect is.

afstellen-achterdemper-fietsportaal

Afstellen achterdemper

Een hardtail is alleen voorzien van een voorvork, maar een full suspension mountainbike is ook voorzien van een achterdemper. Deze moet ook worden afgesteld. Een achterdemper zorgt ervoor dat de fiets goed jouw gewicht kan ondersteunen. En tegelijkertijd de impact kan verminderen wat de rijervaring verbeterd. Ook kan het goed afstellen van de achterdemper ervoor zorgen dat je niet door alle veerweg heen ramt. Dit kan niet alleen de achterdemper beschadigen, maar je kan ook zelf verwondingen oplopen. Hierbeneden heb ik een stappenplan gemaakt hoe je een achterdemper goed kan afstellen:

Stap 1: Het instellen van de achterdemper moet net zoals bij de voorvork worden gedaan met een volledige uitrusting. Denk hierbij aan kleren, helm, drinken en al het andere dat je normaal ook meeneemt.

Stap 2: Zet de O-ring van de achterdemper tegen de afsluiting aan zodat je goed kan meten hoeveel sag de achterdemper heeft.

Stap 3: Laat de fiets stevig vasthouden of zet de fiets tegen de muur en ga met alle uitrusting op de fiets.

Stap 4: Leun naar achter en probeer de achterdemper te laten bewegen, zodat je een goede indicatie krijgt van de hoeveelheid sag.

Stap 5: Kijk nu naar de O-ring: het doel is om ongeveer 20% van de totale veerweg gebruikt te hebben. Zit jouw O-ring hoger of lager dan moeten er nog aanpassingen gemaakt worden.

Stap 6: Sluit het vorkpompje aan en pas de hoeveelheid druk aan. Moet de achterdemper meer sag hebben dan heb je minder druk nodig en moet de achterdemper juist minder sag hebben dan heb je meer druk nodig.

Stap 7: Herhaal stap 4 tot en 6 tot de fiets helemaal perfect is.

Instellen rebound

Bij het afstellen van de voor- en achtervering is het belangrijk dat de rebound goed wordt ingesteld. Anders wordt de fiets een soort trampoline wanneer je over ruig terrein gaat. De rebound bij de vering zorgt ervoor dat de vering op een bepaald tempo weer terug gaat naar de neutrale positie, wanneer er een bepaalde hoeveelheid veerweg is gebruikt. Hierbeneden heb ik een stappenplan gemaakt hoe je dit kan doen bij zowel de voorvork als de achterdemper.

Instellen rebound voorvork

Het is instellen van de rebound bij je voorvork is niet moeilijk. De rebound van de voorvork wordt aangepast door middel van een draaiknop onder aan de voorvork. Zie de knop hiernaast, dit is hoe over het algemeen een rebound knop eruit ziet. Het goed instellen van de rebound is belangrijk om de voorvork weer snel genoeg in de neutrale positie te krijgen zodat het weer nieuwe impact kan absorberen. De snelheid van de rebound moet niet te traag zijn, omdat de voorvork dan geen nieuwe impact kan absorberen. Een goede balans is hiervoor dus erg belangrijk. Het goed instellen van de rebound is een proces dat afhangt van het type rijder dat je bent en dus de instellingen zullen per persoon verschillen.

voorvork-rebound-afstellen-fietsportaal

Instellen rebound bij achterdemper

rebound-achterdemper-fietsportaal

Het instellen van de rebound bij de achterdemper gaat net zo makkelijk als het instellen van de rebound bij de voorvork. Op de achterdemper zit vlak bij de draaiknop voor het instellen van de achterdemper ook een knop voor het instellen van de achterdemper. Het instellen hiervan kan erg gemakkelijk door aan deze knop te draaien. Bij het afstellen kan je ervoor zorgen dat de rebound juist sneller of trager gaat. Er is hier geen specifieke afmeting voor, maar het hangt ervan af wat voor rijder jij bent. Let vooral op dat de mountainbike geen trampoline word en te snel weer terugveert. Ook moet je letten op dat de rebound te traag is en niet snel genoeg weer terug gaat naar de neutrale positie om weer nieuwe impact te kunnen absorberen.

Verschillende type vering

Naast dat het belangrijk is dat je veringen goed afgesteld zijn heb je ook verschillende type veringen. Verschillende soorten veringen hebben een ander soort demping en zijn op een andere manier te verstellen. Zo heb je coil veringen, lucht veringen en elastomeer veringen. Wil je meer weten over verschillende soorten veringen en hun eingenschappen.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *