Mountainbikes staan er bekend om dat ze vering hebben. Het is een van de kernprincipes dat mountainbikes zo populair maakt. Er zijn veel verschillende type mountainbikes die ook verschillende veringen hebben. Echter welk type vering is het beste en waar moet je op letten bij het kiezen van vering? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over mountainbike vering:
Soorten mountainbike vering
Mountainbikes kunnen voor- en achtervering hebben. Mountainbikes die alleen voorvering hebben worden hardtails genoemd en mountainbikes die zowel voor- als achtervering hebben zijn full suspension mountainbikes. Echter welk type veringen zijn er eigenlijk allemaal voor de voor- en achterveringen?
Luchtvering
Luchtvering is het meest populaire type vering voor mountainbikes. Luchtvering wordt zowel gebruikt als voorvering en als achtervering. Dit type vering wordt vooral gebruikt in de gemiddelde en duurdere mountainbikes. Voor de goedkopere mountainbikes wordt vaker een ander type vering gebruikt.
Het grootste voordeel van luchtvering naast het gewicht en de duurzaamheid is dat luchtvering perfect afgesteld kan worden voor de rijder. Echter komt luchtvering vaak wel met een hogere aankoopprijs, maar ben je een serieuze rijder dan is luchtvering een aanrader.
Coilvering
Een ander type vering is coilvering. Coilvering wordt vaak gebruikt nij goedekopere en instap mountainbikes. Dit type vering kan voor zowel de voorvering als de achtervering gebruikt worden. Wanneer je coilvering gaat vergelijken met luchtvering, dan verliest de coilvering het op een aantal vlakken:
Ten eerste is coilvering een stuk zwaarder dan luchtvering. In de voorvork en achterdemper moeten namelijk een metalen coil die erg zwaar is. Verder verliest de coilvering het in de soepelheid van de veerweg. Luchtvering neemt veel gelijkmatiger toe in weerstand dan de coilvering, wat een betere rijervaring geeft. Als laatste is coilvering minder af te stellen naar jou wensen dan luchtvering. Vaak zijn er maar 3 verschillende standen op coilvering in tegenstelling to luchtvering waar je het kan instellen zoals je zelf wil.
Elastomeer vering
Een elastomeer vering is een type vering dat veel lijkt op coilvering, echter zijn er een aantal verschillen. Elastomeer vering bestaat uit een soort rubber die zorgt voor demping in de vering. Wanneer je geen demping hebt in een vering blijf je maar stuiteren. Een alternatief of elastomeer vering voor demping is olie. Olie wordt tegenwoordig vaak gebruik bij zowel lucht- als coilvering. Elastomeer vering gaat namelijk minder lang mee en kan ‘ouderen’. Wat inhoudt dat het dempende effect minder wordt.
Ook worden elastomeer veringen meer beïnvloed door factoren zoals temperatuur en Uv-licht. Over het algemeen is het beter om olie te gebruiken voor demping, maar bij instap modellen en goedkopere mountainbikes is dit een goed alternatief.
Bladvering
Bladvering voor mountainbikes is een nieuw type vering dat nog in de ontwikkelingsfase zit. Deze hypermoderne vering kunnen nog wel eens de toekomst zijn van mountainbike veringen. Bladvering heeft een aantal voordelen tegenover de traditionele veringen:
- Lager in gewicht
- Onderhoudsarm
- Wendbaarheid
- Looks
Doordat de bladvering een erg simpel model is dat niet te maken heeft met grote zware cilinders met olie is deze vering erg licht. Over het algemeen bespaar je met deze vering al gauw 700 gram. Dit is best flink. Verder is dit type vering er onderhoudsarm, doordat er weinig verschillende onderdelen zijn die allemaal onderhoud nodig hebben. Je hebt niet te maken met seals die lek kunnen gaan zoals bij normale vering. Ook ziet het futuristische design er interessant uit en zul je zeker genoeg blikken mee vangen.
Echter zitten er niet alleen maar voordelen aan dit type vering. Bladvering heeft namelijk maar een veerweg van 60 mm wat voor de huidige standaard erg weinig is. Ook wordt de vering steeds stijver over de veerweg zodat je niet te snel de totale veerweg gebruikt. Ook zit er geen lock-out op dit type vering waardoor het niet optimaal is om te rijden op strak asfalt.
Werking van mountainbike vering
Hoe werkt de vering van een mountainbike nu precies? Tegenwoordig is de luchtvering het meest populair door zijn goede eigenschappen. De luchtvering wordt op druk gebracht zoals je denk ik al raad ‘lucht’. Deze lucht zorgt deel voor de dempende kracht omdat lucht in compressie en uit compressie kan gaan. Verder wordt vaak gebruik gemaakt van olie om de grootste dempende werking te krijgen.
In principe bestaat de vering niet uit een cilinder, maar uit twee. Tussen deze twee cilinders zit een kleine opening waar de olie doorheen moet wanneer er druk opgebouwd wordt. Dempende werking hangt af van hoeveel druk er op de olie wordt gezet en hoe groot de opening is tussen de cilinders. Is de opening klein, dan duurt het langer voordat de olie door de opening is en zal er meer energie geabsorbeerd worden. En wanneer de opening groter is gaat de olie snel van de ene naar de andere cilinder. Over het algemeen werkt elk type vering op deze manier, al zijn er natuurlijk wel verschillen in de kwaliteit en aanpasbaarheid.
De werking en nut van een lockout
Ook zijn er op veel mountainbikes een lockout aanwezig. Een lockout zorgt ervoor dat jouw vering niet meer beweegt en daardoor geen klappen opvangt. Je zal misschien bij jezelf denken: wat heb ik hieraan? Dat ga ik nu vertellen. Lockouts hebben een heel specifiek doel en kunnen jou rijervaring erg verbeteren tijdens het mountainbiken.
Het voordeel van lock-outs is aanwezig wanneer jij de heuvels af racet, maar juist wanneer jij over vlakke stukken rijdt op bijvoorbeeld asfalt. Door de lock-out werkt de vering niet, waardoor al jouw energie die jij geeft via de trapper beter wordt omgezet in snelheid en je dus lichter fietst. Lock-outs maken je leven makkelijker wanneer jij langere stukken achter elkaar door moet fietsen. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over wanneer je lock-outs gebruikt.
De werking van lock-outs is erg simpel. Zoals we net besproken hebben bestaat vering uit twee cilinders met een opening ertussen. Normaal gaat hier de olie doorheen waardoor je een dempend effect hebt. Echter wanneer je de lock-out gebruikt gaat deze opening geheel dicht. Dit zorgt ervoor dat de olie niet van de ene naar de andere cilinder kan.
Hoeveel veerweg nodig bij mountainbiken?
Op het blote oog lijken veer mountainbike veringen erg veel op elkaar. Echter niks is minder waar. We hebben het al gehad over de verschillende type veringen, maar ook kunnen verschillende veringen een andere hoeveelheid veerweg hebben. De vraag is hoeveel veerweg heb je eigenlijk nodig bij mountainbiken?
Er is geen enkel antwoord als het gaat om de juiste hoeveelheid veerweg bij mountainbiken. Het hangt er namelijk van af wat voor rijder jij bent en waarvoor je de mountainbike gaat gebruiken. Over het algemeen wordt 80 to 110 mm veerweg gebruikt bij Nederlandse omstandigheden. Ga je rijden in de bergen? Dan heb je al snel een veerweg nodig van 120 tot en met 150 mm. Wanneer je extreme enduro’s rijd gebruik je een veerweg vanaf 150 mm en downhill mountainbikes hebben vaak een veerweg van minimaal 200 mm.
Je denkt misschien hoe meer hoe beter, maar meer veerweg heeft ook zijn prijs. Over het algemeen is het zo dat meer veerweg zorgt voor minder goede klimfietsen en fietsen voor langere afstanden. Ook zijn de veringen met de grotere veerweg ook een stuk duurder in de aanschaf. Kijk dus bij het uitkiezen van de juiste hoeveelheid veerweg goed naar waar je de fiets voor gaat gebruiken.
Vering onderhoud
Een ander belangrijk aspect van mountainbike veringen is het goed onderhouden van de vering. Na verloop van tijd komt er namelijk vuil in de vering wat ervoor kan zorgen dat er onnodige slijtage optreedt. Dit is natuurlijk zonde van de vering, omdat dit vaak een van de duurste onderdelen zijn van een mountainbike. Wil jij precies weten hoe je jouw mountainbike vering kan onderhouden?
Conclusie: welk type vering is het beste voor jou?
Welk type vering het best bij jouw past, hangt af van je ervaring, budget, doeleinde en een aantal andere factoren. Over het algemeen kan je wel zeggen dat voor de meeste rijders die redelijk serieus willen rijden de luchtvering de beste keuze is. Echter is er niks mis mee als je een ander type vering gebruikt wanneer je bijvoorbeeld je eerste mountainbike koopt. Je kan natuurlijk altijd later nog upgraden!
Santa Cruz heeft zich sinds 1993 geïntroduceerd in het maken van mountainbikes en is innovative en betrouwbare mountainbikes gaan produceren. Hierdoor werd het al snel een van de beste mountainbike merken ter wereld. Santa Cruz Cruz ken je misschien in eerste instantie niet van de mountainbikes, maar toch bieden ze 16 verschillende modellen aan die allemaal van top kwaliteit zijn.