Tubeless banden zijn het nieuwe ding. Tubeless banden worden al jaren gebruikt bij het mountainbiken. Dit geeft zulke positieve ervaringen dat nu andere fietsen zoals gravel bikes en racefietsen ook gebruik beginnen te maken van tubeless banden. In dit artikel vindt je alles wat je moet weten over tubeless banden.
Tubeless banden zijn heel leuk en heeft grote voordelen, maar het is een beste klus om deze banden te monteren op je fiets. Veel rijders weten niet waar ze moeten beginnen en wat ze allemaal nodig hebben. Daarom leg ik jou in dit artikel precies uit hoe je jouw tubeless banden kan monteren.
Zo monteer je een tubeless band
Om tubeless banden op je fiets te kunnen monteren is het belangrijk dat je zowel de juiste benodigdheden in huis hebt als dat je de juiste stappen volgt. Over het algemeen duurt het monteren van een tubeless band op je fiets tussen de 15 en 30 minuten. Hierbeneden heb ik alles wat je moet weten op een rij gezet.
Benodigdheden
- Tubeless wielen
- Tubeless ventielen
- Tubeless ready of tubeless banden
- Tubeless velglint/tape
- Bandenlichters
- Tyre sealant
- Fietspomp met drukkamer of air booster
- Water, zeep en een doek
Stappenplan
- Maak de wielen schoon
- Monteer de tubeless velgtape wanneer dit nodig is
- Leg de tubeless band op de velg
- Monteer de tubeless ventielen
- Leg de band er nu helemaal op
- De band in de velg ploppen
- Giet de vloeibare latex in de tubeless banden
- Pomp de tubeless band weer op
- Wacht een aantal uur
1. Maak de wielen schoon
Het goed schoonmaken van de wielen met water en zeep is erg belangrijk. Het maakt niet uit hoe nieuw de wielen zijn, ze moeten goed ontvet worden. De vloeibare latex hecht namelijk erg slecht aan een vette ondergrond. Na je wielen weer goed af te drogen zijn ze er klaar voor.
2. Monteer de tubeless velgtape wanneer dit nodig is
Niet elke velg zal meteen uit de doos klaar zijn voor tubeless banden. Hierbij is het belangrijk dat je tubeless velgtape aanbrengt over de spaakgaten om de velg luchtdicht te maken. In dit artikel vertel ik je precies hoe je velglint kan vervangen.
Bij het aanbrengen van velgtape is het belangrijk dat je een zo breed mogelijke tape gebruikt en minimaal twee volledige rondjes om de velg gaat. Daarna is het belangrijk om een klein gaatje te maken bij het ventiel zodat die erdoorheen kan.
3. Leg de tubeless band op de velg
Nu is het tijd dat je een kant van de tubeless band op de velg legt. Dit gaat een stuk strakker dan gewone wielen. Dit is het geval doordat de band strakker om de band moet zitten voor een luchtdichte connectie met de velg van de fiets.
4. Monteer de tubeless ventielen
Vervolgens moet je het tubeless ventiel monteren op de velg. Afhankelijk van de hoogte van je velg moet je misschien gebruik maken van ventielverlengers. Let er goed op dat ook het ventiel luchtdicht is bij het vastzetten.
5. Leg de band er nu helemaal op
Nu kan je de volledige band op de velg leggen. Veel velgen hebben een verlaagde geul om het makkelijke te makken bij de montage. Mocht jouw velg dit niet hebben of gaat het nog steeds moeilijk?
Dan kan je altijd gebruik maken van wat zeep op de velg of bandenlichters. Let er wel op bij bandenlichters dat je niet de velgtape lek steekt.
6. De band in de velg ploppen
Vervolgens moet je de band in de velg laten ploppen. Ten eerste is het belangrijk om te kijken op de band goed in de velg licht. Daarna moet je de velg helemaal insmeren met zeep zodat alles soepel kan bewegen.
Om de band te laten ploppen heb je een hogedrukpomp nodig of een pomp met een drukkamer. Dit zorgt er namelijk voor dat je heel snel heel veel lucht in de band kan krijgen, wat erg belangrijk is voor een luchtdichte band.
Wanneer je de hoeveelheid lucht in de band laat zul je wel een aantal harde knallen horen. Dit is volledig normaal. Daarna is het belangrijk om de band op te pompen tot zijn maximale druk. Je zult nu nog wel een of twee knallen horen.
7. Giet de vloeibare latex in de tubeless banden
Haal nu de lucht weer uit de band. Nu moet je de vloeibare latex in de band laten lopen via het gat in je ventiel. Hoeveel latex in de band moet hangt af van de breedte en grote van je band. Het is handig om een flesje te hebben met een puntige dop zodat dit makkelijk in het ventiel past.
Bij sommige ventielen is het niet mogelijk om de latex in de band te gieten. Hier moet je de band weer een klein stukje losmaken van de velg. Zorg dat je net genoeg ruime maakt om de vloeibare latex erin te gieten.
8. Pomp de tubeless band weer op
Vervolgens moet je de band weer oppompen to zijn maximale druk. Je zult waarschijnlijk nog wel wat lucht horen ontsnappen. Dit is normaal. Draai het wiel rond en doe dit ook zijwaarts. De latex moet namelijk overal komen zodat dit de oneffenheden kan opvullen en de lekken kan dichten.
9. Wacht een aantal uur
In principe is je tubeless band nu klaar, maar uit ervaring blijkt dat het verstandig is om nog een paar uur te wachten. Door de band soms even te bewegen en van kant te verwisselen, heeft de latex genoeg tijd om goed in te werken.
Hoeveel vloeibare latex in band?
In een tubeless band moet natuurlijk vloeibare latex. Alleen is het voor veel rijders best lastig om te weten hoeveel vloeibare latex in hun tubeless band moet. Dit hangt namelijk af van zowel het merk van de vloeibare latex als de grootte de band.
Hierbeneden heb ik het op een rij gezet:
- Mountainbike
- Schwalbe: 60 ml per band
- Finish line: 150 ml per band
- Gravel bike
- Schwalbe: 45 ml per band
- Finish line: 120 ml per band
- Racefiets
- Schwalbe: 30 ml per band
- Finish line: 90 ml per band
Zo demonteer je een tubeless band
Naast het monteren van de band moet je soms ook de tubeless band van je wiel verwijderen. Dit kan bijvoorbeeld doordat je de fietsband bijvoorbeeld moet vervangen of wanneer je nieuwe vloeibare latex nodig hebt.
Stappenplan
- Laat de lucht uit de band lopen
- Demonteer eerst een kant van de band door de bandhiel in de richting van het velgbed te duwen
- Trek de bandhiel over de velgrand, begin bij het ventiel
- Demonteer nu de andere bandhiel
- Verwijder de band van de velg.
Hoe repareer je een tubeless band?
Het repareren van een tubeless band is niet zo makkelijk als die van een normale band. Bij een tubeless band worden veel van de kleine lekken meteen gedicht door de vloeibare latex, maar de grote gaten worden hier niet door gedicht.
Bij tubeless banden zit er vaak aan de binnenkant een vloeibare lekbescherming. Hier kan je dan een plakker gebruiken om dit te dichten. Alleen is dit niet mogelijk bij elke tubeless band. Soms zit namelijk de vloeibare lekbescherming verwerkt in de band.
In dit geval is het niet mogelijk om de band te plakken. In dit geval is het belangrijk om altijd een binnenband bij te hebben zodat je deze altijd kan plaatsen in de band.
Tubeless band kosten en onderhoud
Naast dat de kosten van de tubeless ban hoger zijn als een normale band heb je ook meer onderhoud. Voor tubeless banden heb je namelijk speciale velgen en banden nodig. Daarnaast heb je ook vloeibare latex en een speciale bandenpomp nodig.
Naast de kosten van tubeless banden heb je ook meer onderhoud. Je moet namelijk elke 4 tot 6 maanden de vloeibare latex vervangen. In dit artikel vertel ik jouw alles wat je moet weten over tubeless banden.