Misschien is jouw dit al eens overkomen, verstopte ventielen door sealant. Tubeless banden op jouw fiets heeft grote voordelen tegenover de traditionele banden met binnenband, maar bij tubeless banden heb je ook vloeibare latex nodig en dit kan over tijd zorgen voor verstopte ventielen. In dit artikel vertel ik je de oplossing.
Waarom raken ventielen verstopt?
Tubeless banden zijn de afgelopen 10 jaar extreem populair geworden. Alleen ventielen bestaan al veel langer en worden ook gebruikt bij binnenbanden. Dit betekent dat de originele ventielen niet gemaakt zijn om de vloeibare latex buiten te houden. In dit artikel kom je alles te weten over tubeless banden.
Dit zorgt ervoor dat er een kans bestaat dat over tijd jouw ventiel verstopt kan raken doordat de latex hierin opdroogt. Nu zijn er zijn in de afgelopen jaren wel nieuwe ventielen ontwikkeld die de latex wel buiten houden, alleen deze ventielen zijn relatief enorm duur. Hierdoor worden deze over het algemeen niet door het gros gebruikt.
Tips om verstopte ventielen te voorkomen
Het is natuurlijk beter om het verstoppen van je ventiel te voorkomen dan om het te genezen. Hierbeneden heb ik een aantal tips op een rij gezet om de kans te verkleinen dat je ventiel verstopt raakt.
- Houd het ventiel boven tijdens het oppompen
- Spuit regelmatig het ventiel door
- Zet de fiets weg met het ventiel op 4 of 8 uur
- Latex vervangen vanuit de zijkant band
- Probeer verschillende merken latex
Houd het ventiel boven tijdens het oppompen
Een van de beste manieren om een verstopt ventiel te voorkomen is door het ventiel boven te houden wanneer je de band van je fiets gaat oppompen. Hiermee voorkom je dat de latex in het ventiel komt.
Spuit regelmatig het ventiel door
Verder kan het ook helpen om eens in de zoveel tijd het ventiel door te spuiten. Dit zorgt er namelijk voor dat de latex eruit gaat en niet de kans krijgt om uit te harden in het ventiel.
Zet de fiets weg met het ventiel op 4 of 8 uur
Daarnaast is het verstandig om de fiets nooit weg te zetten met het ventiel naar beneden. Hierdoor kan de latex in het ventiel komen. Zet daarom altijd de fiets weg met het ventiel op 4 of 8 uur.
Latex vervangen vanuit de zijkant band
Per tubeless band setup verschilt dit een beetje, maar bij sommige tubeless banden moet je de latex inspuiten via het ventiel. Hierbij is het mogelijk dat er een beetje latex achterblijft en gaat opdrogen. Giet daarom de latex in de band wanneer een kant nog niet op het wiel zit.
Probeer verschillende merken latex
Tenslotte kan het ook werken om verschillende merken latex te proberen. Veel rijders geven namelijk aan veel problemen te hebben met het ene merk, latex een geen probleem te hebben met het andere merk. Dit is niet bewezen, maar kan zeker de moeite waard zijn wanneer de andere tips niet werken.