Het hebben van goed stuurlint is cruciaal voor elke racefiets. Het stuurlint zorgt niet alleen voor voldoende grip, maar maakt het ook een stuk comfortabeler om je stuur vast te houden. Na verloop van tijd raakt je stuurlint vies en versleten, waardoor je deze moet vervangen. Alleen welk stuurlint is nu het beste voor jou? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over stuurlinten.
BBB Cycling SpeedRibbon Stuurtape
BBB Cycling RaceRibbon
Selle Italia Corsa Stuurlint
Fizik Vento Microtex
De 6 beste stuurlinten voor je racefiets
1.BBB Cycling SpeedRibbon Stuurtape
De BBB Cycling SpeedRibbon velglint is gemaakt van een hoogwaardig synthetische leer. Dit velglint heeft een goede schokdemping en heeft veel grip in alle weersomstandigheden. Daarnaast is het gebruikte materiaal erg duurzaam en blijft lang goed bij intensief gebruik. Dit stuurlint zal ook niet na verloop van tijd vergaan of verdrogen. Kortom, de BBB Cycling SpeedRibbon is een uitstekende keus om te gebruiken.
Voordelen
- Leer look
- Perforaties voor vochtabsorptie en ventilatie
- Veel grip
- Gaat lang mee
- Rol lang genoeg
Nadelen
- Duurder dan ander velglint
2. BBB Cycling RaceRibbon
De BBB Cycling RaceRibbon velglint is een uitstekend velglint van het merk BBB. Dit velglint is gemaakt van synthetische kurk, wat een goede schokdemping en uitstekende grip in alle weersomstandigheden heeft. Het materiaal is heel duurzaam en zal lang meegaan. Daarnaast zal het velglint niet vergaan na verloop van tijd. De rol is lang genoeg om elk stuur te kunnen wikkelen. De BBB Cycling RaceRibbon is verkrijgbaar in verschillende kleuren en wordt inclusief afwerkband en stuurdoppen geleverd.
Voordelen
- Gemaakt van synthetische kurk
- Goede schokdemping
- Veel grip in alle weersomstandigheden
- Gaat lang mee
- Inclusief afwerkband en stuurdoppen
Nadelen
- Neemt minder zweet op
3. Trivio – Stuurlint Cork Pro Zwart
De Trivio Super Grip velglint heeft een extreem goed schokdempend vermogen. Door de combinatie van latex en ECA materiaal absorbeert dit stuurlint elke trilling, wat voor veel comfort zorgt. Het oppervlak is voorzien van een profiel dat zeer veel grip en houvast biedt. Verder is de Trivio Super Grip lang genoeg voor elk stuurlint. Dit stuurlint is te verkrijgen in veel verschillende kleuren. Het enige nadeel van het Trivio Super Grip is dat hij minder zweet absorbeert dan ander velglint.
Voordelen
- Goede schokdempende eigenschappen
- Veel grip
- Lang lint
- Verkrijgbaar in verschillende kleuren
Nadelen
- Neemt minder zweet op
4. Selle Italia Corsa Stuurlint
De Selle Italia Corsa Stuurlint is gemaakt van EVA-schuimrubber en levert hierdoor goede demping voor je handen. Dit stuurlint biedt uitstekende grip en gaat erg lang mee. Verder is dit stuurlint gemakkelijk op het stuur aan te brengen door de asymmetrische vorm van de tape. Tenslotte is dit stuurlint gemakkelijk schoon te maken, wat de levensduur van het stuurlint verhoogt.
Voordelen
- Voorzien van EVA Gel Technologie
- Uitstekende kwaliteit
- Goede grip
- Gaat lang mee
- 2.5 mm dik
Nadelen
- Demping niet optimaal.
5.Fizik Vento Microtex Tacky 2 Mm Stuurlint
De Fizik Vento Microtex Tacky 2 Mm Stuurlint is een uitstekend en mooi stuurlint. Dit stuurlint is speciaal ontwikkeld voor de prestatie gerichte rijders. Dit zorgt ervoor dat je veel grip hebt en veel gevoel vanuit het stuur hebt. Verder geeft het stuurlint erg veel grip, waardoor je makkelijker scherpe bochten kan maken. Tenslotte heeft dit stuurlint een uniek design, wat de look van je racefiets verbeterd.
Voordelen
- Enorm veel grip
- Geschikt voor veeleisende rijders
- 2 mm dik
- Uniek design
- Gaat lang mee
Nadelen
- Relatief weinig demping
6. CUBE Stuurlint Race
De CUBE Stuurlint Race is een hoogwaardig stuurlint dat gemaakt is van PU-kunstleer. Dit zorgt er niet alleen voor dat het stuurlint erg slijtvast is, maar ook veel grip geeft. Verder is dit stuurlint ook erg comfortabel en gemakkelijk aan te brengen doordat het stuurlint zelfklevend is.
Voordelen
- Comfortabel
- Erg slijtvast
- Gemaakt van PU-kunstleer
- Gemakkelijk aan te monteren
- Beschikbaar in verschillende kleuren
Nadelen
- Iets minder stuurgevoel
Verschillende type materialen
Een stuurlint kan van verschillende materialen gemaakt zijn. Afhankelijk van het type materiaal zal het stuurlint bepaalde voordelen en nadelen hebben. Hierbeneden heb ik de eigenschappen van de verschillende materialen voor je op een rij gezet:
1. Kurk
Kurk is een veelgebruikt materiaal voor stuurlinten. Kurk biedt een uitstekende schokabsorptie en comfort. Het materiaal is licht en geeft veel grip. Het nadeel van kurk is dat het sneller slijt en daarom eerder vervangen zal moet worden.
2. Leer
Leer is ook een veelgebruikt materiaal voor stuurlinten dat er niet alleen luxe uitziet, maar ook veel grip biedt. Verder gaat leer ook erg lang mee. Het enige nadeel is dat leer weinig schokken kan absorberen.
3. Synthetisch
Synthetisch stuurlint is gemaakt van polyurethaan of microvezel en geeft een goede balans tussen performance, grip en duurzaamheid. Het enige nadeel is dat dit materiaal vaak wat zwaarder is dan andere stuurlinten.
4. Gel
Tenslotte zijn sommige stuurlinten gemaakt van een combinatie tussen gel materiaal en een synthetisch materiaal. De gel zorgt ervoor dat dat de schokken beter geabsorbeerd worden en je comfortabeler kan rijden.
Het kiezen van de juiste dikte
Naast het materiaal van het stuurlint is het ook belangrijk om te kijken naar de dikte van het stuurlint. Over het algemeen zijn er 3 verschillende type diktes van het stuurlint die ieder hun voor- en nadelen hebben.
1-2 mm
Ten eerste hebben we de meest dunne optie voor het stuurlint. Een dun stuurlint geeft je de meeste controle over je stuur, maar het is een stuk minder effectief in het absorberen van schokken.
2-3 mm
Een stuurlint van een gemiddelde dikte biedt een goede balans tussen comfort en stuurgevoel. Dit type stuurlint is het meest geschikt voor de rijder die 1 à 2 keer per week rijdt.
3-4 mm
Tenslotte hebben we het meest dikke stuurlint. Dit stuurlint is ideaal voor de rijders die op zoek zijn naar veel comfort en vaak lange ritten maken. Met een dun stuurlint kan je namelijk last krijgen van de trillingen op een ruw wegdek. Het enige nadeel is dat het stuurgevoel minder is met dit type stuurlint.
Wanneer stuurlint vervangen?
Er zijn verschillende redenen waarom je het stuurlint van je racefiets moet vervangen. De meest voorkomende reden om het stuurlint te vervangen is dat deze erg vies is geworden of gaat plakken. Een andere reden om het stuurlint te vervangen is dat deze volledig versleten is of, omdat het dempende vermogen weg is.
Hoe vaak je het stuurlint moet vervangen hangt niet alleen af van het stuurlint zelf, maar ook hoe vaak je per week fietst. Over het algemeen kan je zeggen dat je het stuurlint eens in het jaar moet vervangen.
Hoe stuurlint vervangen?
Je weet nu welk stuurlint je nodig hebt, alleen hoe moet je deze op je racefiets monteren? Gelukkig is het monteren van stuurlint gemakkelijk te doen wanneer je weet hoe het moet. Om je te helpen heb ik een artikel geschreven hoe jij in 11 stappen gemakkelijk het stuurlint van je racefiets kan vervangen.