Schijfremmen ontluchten, stappenplan

Goed kunnen remmen tijdens het mountainbiken is heel belangrijk. Tijdens het mountainbiken zijn er grootte snelheidsverschillen waardoor krachtige remmen noodzakelijk zijn. Hier komen de hydraulische schijfremmen aan te pas. Echter kan het zijn dat over tijd je remmen minder krachtig lijken. Dit betekent dat je jouw remmen moet ontluchten. Je kan dit natuurlijk bij de fietsspecialist laten, maar een rijder die een beetje handig is kan dit ook zelf. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten zodat jij je mountainbike remmen kan ontluchten. 

mountainbike-remmen-ontluchten-fietsportaal

Waarom hydraulische schijfremmen?

Hydraulische schijfremmen zijn tegenwoordig standaard op mountainbikes en beginnen ook steeds populairder te worden op wielrenfietsen. Over het algemeen worden er twee verschillende type remmen gebruikt, namelijk schijfremmen en velgremmen. Schijfremmen heeft een aantal voordelen tegenover velgremmen.

  • Schijfremmen werken uitstekend in elke omstandigheid zoals regen en modder
  • Schijfremmen remmen krachtiger
  • De onderdelen slijten minder snel 
  • De velg slijt niet in tegenstelling tot velgremmen

Natuurlijk zitten er niet alleen maar voordelen aan schijfremmen. Zo zijn ze duurder om te produceren dan velgremmen en wegen ze meer dan velgremmen. Echter wordt het verschil in gewicht steeds kleiner doordat onderdelen steeds lichter gemaakt kunnen worden. In dit artikel zie je de verschillende soorten remsystemen.

De gevaren van velgremmen

Voor de rijders die toch schijfremmen willen gebruiken is het belangrijk om te weten wat de risico’s hiervan zijn. Ten eerste zorgen velgremmen voor veel meer onderhoud doordat de onderdelen sneller slijten. Naast dat de remblokken op je mountainbike slijten slijt de velg ook met velgremmen. Dit is natuurlijk erg nadelig omdat velgen een prijzig onderdeel zijn van de fiets.

Verder heb je met velgremmen veel minder remkracht en controle. Dit heb je zeker nodig wanneer je grote snelheden haalt of ruig en technisch terrein aan het berijden bent. Tenslotte is het moeilijk om te meten hoe versleten de velg is waardoor je velg tijdens het rijden zou kunnen scheuren en een nare valpartij kan veroorzaken. Al met al zal ik voor zowel mountainbikes als wielrenfietsen altijd schijfremmen gebruiken.

Hoe werken hydraulische remmen?

Hydraulische remmen werken erg simpel. In je remkabels zit namelijk olie. Deze olie zorgt ervoor dat wanneer jij je rem inknijpt de kracht wordt overgebracht naar de remklauw. Het voordeel hiervan is dat je met erg weinig kracht veel remkracht kan vormen. Hierdoor rem je niet alleen harder maar heb je ook meer controle.

De remmen van hydraulische remmen werken met zuigers. Door de olie worden deze zuigers tegen de remblokken aangeduwd die weer contract maken met de remschijf. 

Echter over tijd kan er lucht bij de olie in de kabels komen waardoor de remmende werking verminderd. Er kan op verschillende manieren lucht in je olie komen. Zo kan er lucht bijkomen als er een klein beetje olie lekt, of wanneer je net iets te weinig olie heb bijgevuld. 

Je merkt dat er olie in je remmen zit zodra de rem minder krachtig remt en de rem een beetje zacht aanvoelt. Wanneer je dit voelt weet je dat het tijd is voor een ontluchting. 

Hoe vaak moet je hydraulische schijfremmen van je mtb ontluchten?

Hoe vaak je jouw remmen moet ontluchten hangt van verschillende factoren af. sowieso moet je jouw remmen ontluchten wanneer je rem aanvoelt zoals ik daarnet omschreven heb. Daarnaast is het verstandig om je remblokken ook te controleren wanneer je dit doet, omdat dit ook een reden kan zijn waarom je remmen het niet meer goed doen. Vaak hoor je hierbij ook een schurend geluid van metaal op metaal. In dit artikel zie je hoe je jouw remblokken vervangt.

Daarnaast is het verstandig afhankelijk van hoeveel je rijdt om een a twee keer per jaar je hydraulische remmen te ontluchten en de olie te vervangen. Niet alleen zorg je er hierdoor voor dat je remmen het altijd goed doen, maar het voorkomt ook onnodige slijtage. Na verloop van tijd wordt de remolie namelijk vies wat ervoor zorgt dat de olie een soort schuurpapier wordt voor de binnenkant van de remmen. Dit kan ervoor zorgen dat je sneller onderdelen moet vervangen. 

Hoe kan je hydraulische remmen ontluchten?

Het ontluchten van je hydraulische remmen kan je prima zelf doen. Echter heeft elk merk zijn eigen methode en soms ook zijn eigen specifieke ontluchtingsset. Let hier daarom dus goed op dat je het juiste materiaal hebt dat bij jouw specifieke rem hoort. Hier hoort ook de juiste remolie bij!

Wat heb je nodig om hydraulische mtb remmen te ontluchten?

Om je hydraulische remmen te ontluchten heb je een ontluchtingsset nodig of hoe het ook wel genoemd wordt ‘bleedkit’. Er zijn verschillende soorten bleedkits van verschillende merken. Daarnaast zijn er ook universele bleedkits die ook vaak goed werken. Een onluchtingsset bevat vaak de volgende dingen:

  • Een spuit om de remolie te injecteren bij de remklauw
  • Een trechter om het overtollige olie in op te vangen bij de remhendel
  • Een zogenaamd ‘bleedblok’ dat je in de remklauw kan steken wanneer je je schijfrem gaat ontluchten
  • Een set van specifieke nippeltjes voor verschillende aansluitingen
Onze keuze
shimano ontluchtingsset fietsportaal

Shimano-ontluchtingsset Edge

  • Geschikt voor Shimano en Tektro
  • Inculsief hydraulische olie
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Gebruiksvriendelijk

a

Wat er precies is aanwezig in een ontluchtingsset aanwezig is hangt af van de specifieke set. Zorg er daarnaast ook voor dat wanneer je de olie gaat vervangen dat dit wel je juiste is voor de rem die jij hebt. 

stappenplan-ontluchten-mtb-remmen-fietsportaal

Zo ontlucht je schijfremmen zelf

Het ontluchten van je remmen doe je  in de volgende stappen:

  1. Verwijder het wiel
  2. Zet je mountainbike stevig neer
  3. Verwijder de remblokjes
  4. Duw de zuiger terug
  5. Verwijder het dopje van de ontluchtingskop
  6. Maak de ontluchtingspoort op de remhendel open
  7. Monteer de trechter
  8. Zet het stuur in de goede positie
  9. Maak de spuit klaar
  10. Spuit de vloeistof in de remklauw
  11. Vervang de vloeistof die omhoog komt
  12. Vang het overtollige vloeistof op
  13. Knijp in de remmen om de vloeistof op gang te brengen
  14. Vul de trechter opnieuw met vloeistof
  15. Open de ontluchtingspoort en knijp in de rem
  16. Zet de stuurpositie weer goed wanneer nodig
  17. Plaats de schroef terug op de ontluchtingspoort van de rem
  18. Verwijder de remblokspacer
  19. Monteer het wiel

Verwijder het wiel

De eerste stap is om het wiel uit de fiets te verwijderen. Hierdoor heb je genoeg ruimte om makkelijk aan de remmen te werken.

Zet je mountainbike stevig neer

Verwijder de remblokjes

Vervolgens verwijderen we de remblokjes uit de remklauw. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij de remblokjes kan verwijderen.

Duw de zuiger terug

Duw nu de zuigers terug met behulp van een zuigertang en plaats de remblokspreiders. Wanneer je geen zuigertang hebt, is het ook mogelijk om met een remblokje en een schroevendraaier de zuiger terug te duwen.

Verwijder het dopje van de ontluchtingskop

Daarna verwijder je het ontluchtingsdopje van de remklauw. Waar het ontluchtingsdopje zit verschilt per model.

ontluchtingsdopje-remklauw-fietsportaal

Maak de ontluchtingspoort op de remhendel open

Maak nu ook de ontluchtingspoort op de remhendel open. Draai het schroefje met rubberen ring er volledig uit.

ontluchtingspoort-remhendel-fietsportaal

Monteer de trechter

Monteer nu de trechter met ontluchtingsadapter op de ontluchtingspoort bij de remhendel

Zet het stuur in de goede positie

Draai het stuur zo dat de trechter vanaf de zijkant van het stuur een hoek heeft van ongeveer 45 graden.

Maak de spuit klaar

Vervolgens moet je de spuit vullen met de remvloeistof. Het is hierbij heel belangrijk dat er zowel in de spuit als in de vulslang geen lucht aanwezig is. Dit zorgt namelijk voor een slechte rem kwaliteit.

Spuit de vloeistof in de remklauw

Daarna spuit je de vloeistof in de ontluchtingsdop bij de remklauw. Draai eerst de ontluchtingsknop open met 1 draai en sluit hem weer nadat je alle vloeistof in de remklauw hebt gespoten.

Vervang de vloeistof die omhoog komt

Je ziet nu remvloeistof in de trechter zitten, wanneer dit erg vuil is moet dit vervangen worden. Dit doe je door de trechter eerst te legen en weer op de ontluchtingspoort te monteren. Vul vervolgens de trechter met nieuwe remvloeistof.

Vang het overtollige vloeistof op

Haal nu de spuit van de vulslang af en monteer deze weer op het ontluchtingsdopje. Zorg dat er emmertje of bakje is om het overtollige vloeistof op te vangen. Draai nu de ontluchtingspoort weer open en laat het overtollige vloeistof eruit lopen. Je zult nu zien dat de vloeistof uit de trechter het reservoir zal vullen.

Knijp in de remmen om de vloeistof op gang te brengen

Knijp vervolgens de remhendel een aantal keer in om de vloeistof op gang te brengen. Er zal nu remvloeistof met luchtbelletjes bij de remklauw naar buiten komen. Het is hierbij belangrijk dat alle lucht uit de remleiding komt. Let er ook goed op dat de remvloeistof in de trechter niet opraakt. Dit zorgt er namelijk voor dat er geen lucht in het systeem komt.

Vul de trechter opnieuw met vloeistof

Open de ontluchtingspoort en knijp in de rem

Nu de trechter vol is knijp je de rem in zodat er druk op de zuigers komt. Draai vervolgens het ontluchtingsdopje bij de remklauw in een vloeiende beweging open en dicht. Herhaal dit proces hierna nog een keer. Dit zorgt ervoor dat het hele systeem vol zit met remvloeistof.

Zet de stuurpositie weer goed wanneer nodig

Zet het stuur weer op de juiste positie wanneer je deze had veranderd om de juiste hoek te krijgen.

Plaats de schroef terug op de ontluchtingspoort van de rem

Vervolgens kan je de schroef weer terug plaatsen op de ontluchtingspoort bij de remhendel. Vergeet hier niet de rubberen ring. Daarnaast kan je ook het ontluchtingsdopje weer terug plaatsen bij de remklauw.

Verwijder de remblokspacer

Je kan nu de remblokspacer verwijderen en de remblokjes weer op de remklauw monteren.

Monteer het wiel

Wat kost het ontluchten van je remmen?

De kosten van het ontluchten van je schijfremmen kan erg uiteenlopen. Wanneer je het laat doen door een fietsspecialist zit dit tussen 35 en 40 euro per rem. Dit is vrij prijzig, zeker omdat je eigenlijk niks nieuws hebt op je fiets. De reden hiervoor is dat het ontluchten van de remmen een best klusje is en daarom best wat tijd vereist. Omdat deze kosten op vast basis zijn is het best aantrekkelijk om zelf de remmen te ontluchten.

sram-ontluchtingsset-fietsportaal
shimano-remvloeistof-fietsportaal

Om zelf de remmen te kunnen ontluchten heb je een ontluchtingsset nodig. De prijs van een ontluchtingsset beginnen bij 20 euro en kunnen oplopen tot 90 euro. Afhankelijk van hoe vaak je dit gaat en voor welk merk rem je een ontluchtingsset nodig hebt kies je de juiste voor jou. Daarnaast heb je natuurlijk ook remvloeistof nodig. Afhankelijk van de hoeveelheid kost remvloeistof tussen de 20 en 30 euro.

Na verloop van tijd bespaar je dus flink wat geld door de remmen zelf te ontluchten. Daarnaast leer je ook weer iets nieuws en is het werken aan je fiets ook gewoon heel leuk.

Conclusie

Het hebben van genoeg remkracht is voor elke fietser en al helemaal voor mountainbikers erg belangrijk. Dit is te verkrijgen met hydraulische schijfremmen. Echter over tijd kan de kracht van schijfremmen minder worden. Dit betekent dat het tijd is om je remmen te ontluchten. Het ontluchten van je remmen zorgt voor de benodigde remkracht die je hard nodig hebt. 

Het ontluchten van de remmen doe je door middel van een ontluchtingsset. Elk merk heeft zijn of haar eigen specifieke ontluchtingsset, maar er zijn ook universele sets beschikbaar. Naast het goed onderhouden van je remmen is het ook belangrijk om de andere onderdelen van je fiets goed onderhouden te hebben zodat je fiets altijd optimaal werkt. 

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *