Het juiste bergverzet voor racefietsen

Het hebben van een juist verzet is enorm belangrijk wanneer je gaat rijden met je racefiets. Met een verzet kan je ervoor zorgen dat je de optimale balans hebt tussen snelheid en kracht. De meeste racefietsen zijn uitgerust met een algemeen verzet dat gebruikt kan worden in veel verschillende situaties. Alleen wanneer je echt in de bergen gaat rijden is het belangrijk om het juiste verzet hiervoor te hebben. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten.

het-juiste-bergverzet-voor-racefietsen-fietsportaal

Verschillende klimterreinen

Voordat je een keuze gaat maken voor een goed verzet is het belangrijk dat je weet in welke omgeving je gaat rijden. Verschillende terreinen vereisen namelijk ook een ander verzet. Hierbeneden

Heuvelachtig gebied

Bij een heuvelachtig gebied is het belangrijk om een verzet te hebben die zowel een lichte als zware vertanding heeft. Je zal namelijk niet hele steile hellingen tegenkomen die een extreem licht verzet vereisen. Je wil daarnaast ook de mogelijk houden om goed door te trappen wanneer je wel of vlak terrein rijdt.

Bergachtig gebied

Bij het bergachtig gebied wil je een verzet hebben dat meer gericht is op het echte klimmen. Hierbij is het dus belangrijk dat de lichtste verzetten gemaakt zijn om een lange periode mee te klimmen. Daarnaast wil je ook een relatief zware versnelling hebben voor de dalingen.

Hooggebergtes

Tenslotte hebben we de hooggebergtes. Dit zijn de meest harde klimmen die je kan tegenkomen. Je krijgt te maken met lange steile hellingen die veel uithoudingsvermogen vereisen. Het juiste verzet is hiervoor cruciaal. Daarnaast is het verstandig om zoveel mogelijk versnellingen op je fiets te hebben. Dit geeft je namelijk de ruimte om kleinere stappen tussen de verschillende versnellingen te hebben.

De juiste berg cassette

de-juiste-cassette-voor-racefietsen-fietsportaal

Het verzet bestaat uit meerdere delen: de cassette en het crankstel. Samen bepalen ze wat de verhouding is tussen de verschillende versnellingen. Wanneer je op zoek bent naar de simpelste manier om je fiets klaar te maken om de bergen mee in te gaan is het verstandig om een andere cassette te monteren.

Er zijn veel verschillende cassettes die geschikt zijn voor heuvelachtig gebied of zelfs voor de hooggebergtes. De meeste rijders gebruiken een 11/28 of 11/30 cassette. Dit houdt in dat de zwaarste versnelling 11 tanden heeft en de lichtste versnelling 28 of 30 tanden heeft. Voor de echte hooggebergtes gebruiken de meeste rijders een 11/32 of 11/34 cassette.

Het juiste berg crankstel

De verhouding van je versnellingen worden naast de cassette ook voor een groot deel bepaald door het crankstel. Een crankstel heeft een, twee of drie tandwielen. Voor racefietsen wordt eigenlijk altijd minimaal twee tandwielen gebruikt. Aan zowel twee als 3 voorbladen zitten verschillende voor- en nadelen.

het-juiste-bergverzet-voor-racefietsen-fietsportaal

Crankstel met twee kettingbladen

Een crankstel met twee kettingbladen is het meest populair bij rijders. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn crankstellen met twee kettingbladen relatief licht. Daarnaast bieden ze in combinatie met een grote cassette een groot bereik. Een groot bereik is belangrijk om ervoor te zorgen dat je in veel verschillende omgevingen kan rijden.

Daarentegen zijn er ook nadelen aan crankstellen met twee kettingbladen. Zo heb je ten eerste grotere stappen tussen de versnellingen. Dit zorgt ervoor dat je vaak van kettingblad moet schakelen wanneer je een hogere snelheid bereikt. Daarnaast moet je ook meer een keuze maken in het type verzet en in welke omstandigheden je gaat rijden.

Toch zie je dat met de komst van steeds uitgebreidere cassettes de populariteit van het crankstel met twee kettingbladen enorm is toegenomen.

Voordelen

  • Relatief licht
  • Smal
  • Zorgt voor extra versnellingen

Nadelen

  • Grotere stappen tussen versnellingen
  • Niet elk verzet geschikt voor alle omstandigheden

Crankstel met drie kettingbladen

Verder heb je ook crankstellen met drie kettingbladen. Crankstellen met drie kettingbladen waren een aantal jaar geleden de standaard voor alle premium racefietsen. Een crankstel met drie kettingbladen heeft namelijk als grote voordeel dat je veel versnellingen hebt. Dit maakt het mogelijk om een groot bereik te hebben zonder hele grote stappen tussen de versnellingen te maken.

Daarentegen hebben crankstellen met drie kettingbladen ook zijn nadelen. Zo is het gewicht een stuk hoger door het extra kettingblad en het crankstel is breder, wat voor de gevorderde rijders vervelend kan zijn. Daarnaast moet je ook vaker schakelen dan bij een crankstel met twee kettingbladen. Tenslotte heb je met meer kettingbladen ook meer slijtage en dus ook meer onderhoud.

Voordelen

  • Veel versnellingen
  • Kleinere stappen tussen versnellingen
  • Geschikt voor veel omstandigheden

Nadelen

  • Relatief zwaar
  • Meer versnellingen is complexer
  • Breder
  • Meer onderhoud

Klimverzet FAQ

Hierbeneden heb ik de meestgestelde vragen voor het juiste bergverzet voor je op een rij gezet, zodat jij alles weet over bergverzetten.

Welk verzet rijden profs in de bergen?

Het verzet dat de profs gebruiken in de bergen is over het algemeen een 11/30 cassette. Bij de ritten waar minder hoogtemeters zijn gebruiken de meeste profs een 11/28 cassette. Dit is relatief zwaar en zeker niet geschikt voor beginnende rijders.

Welke cadans bij het klimmen?

De juiste cadans bij het klimmen is voor iedereen anders. Toch is het belangrijk dat je cadans tijdens het klimmen rustiger is dan op vlakke stukken. Een juiste cadans bij het klimmen is tussen de 70 en 80 omwentelingen per minuut. Dit geeft je een goede balans tussen kracht en uithoudingsvermogen.

Crankstel of cassette vervangen?

Voor veel rijders die hun fiets willen klaarmaken voor de bergen is het belangrijk om een keuze te maken tussen het vervangen van de cassette of het crankstel. Over het algemeen is het makkelijker en beter om de cassette te vervangen. Een verzet geeft je ten eerste minder ruimte om een goede aanpassing voor de bergen te maken. Daarnaast is het vervangen van het crankstel meer werk en een stuk prijziger.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *