Je herkent het vast wel. Je bent aan het rijden op je fiets en dan opeens hoor je een krakend, piepend geluid van je fiets komen. Je probeert het eerst te negeren, maar zodra je het eenmaal gehoord hebt kan je het niet meer negeren. Echter is het nog niet zo makkelijk om er nu achter te komen waar dit geluid vandaan komt. In dit artikel vertel ik je daarom de 9 meest voorkomende redenen waarom jouw fiets kraakt en hoe je dit oplost.
Kraakt je fiets bij kracht zetten of tijdens het trappen?
Of je fiets nu kraakt tijdens het trappen of wanneer je extra kracht zet, het kan komen door een heleboel verschillende redenen. Het is daarom belangrijk om bij een krakend of piepend geluid mogelijkheden uit te sluiten. Door mogelijkheden te elimineren kom je snel effectief op de bodem en kan je het probleem oplossen.
Wanneer je fiets kraakt bij het kracht zetten is er vaak iets aan de hand bij de aandrijving van de fiets. Dit kan bijvoorbeeld de trappers, cranks, trapas, ketting en tandwielen zijn.
Wanneer je fiets kraakt tijdens het normaal fietsen is het moeilijker om de directe oorzaak te vinden. Hier is het makkelijkste om gebruik te maken van de elimineer methode. Ga als eerste de lijst hierbeneden af om de meest voorkomende problemen te controleren.
Waarom kraakt mijn fiets?
De meest voorkomende reden dat een fiets kraakt is doordat de fietsketting en/of tandwielen versleten zijn. Hierdoor sluit de fietsketting niet goed aan op de tandwielen, wat voor een kraken geluid zorgt. Dit is vooral te merken tijdens het kracht zetten.
Daarnaast zijn een heleboel verschillende redenen waarom je fiets kraakt. Vaak komt het doordat een onderdeel of boutjes wat los is gegaan. Ook speelt vuil en zand een grote rol in vormen van een piepend en krakend geluid. Het vuil en zand zorgt namelijk voor een schurend effect op de fiets.
Hierbeneden heb ik de 9 meest voorkomende redenen waarom jouw fiets kraakt op een rij gezet:
- Ketting en/of tandwiel
- Pedalen
- Trapas en cranks
- Remmen
- Lagers
- Krakend stuur
- Zadelpen
- Steekas of snelspanner
- Derailleurhanger
1. Ketting en/of tandwiel
Een versleten fietsketting of tandwiel is een van de meest voorkomende redenen dat je fiets kraakt. Wanneer je fietsketting of tandwiel versleten is pakt de ketting de tandwielen niet goed waardoor er een metaal schuren geluid ontstaat.
Ook is vaak een verroeste ketting de oorzaak. Daarnaast kan je controleren of de tandwielen van je fiets versleten zijn door te kijken naar de vorm van de tanden. Versleten tanden zijn puntig of hebben de vorm van een haaienvin. In dit artikel kom je te weten of je fietsketting, cassette of derailleurwieltjes versleten zijn.
Naast dat de fietsketting versleten is kan het ook zijn dat de fietsketting te los of juist te strak zit. Soms kan het voorkomen dat gloednieuwe fietsen afgesteld zijn met een te strakke ketting. Dit zorgt voor onnodige stress en kan voor een kraken geluid zorgen. Daarnaast kan een fietsketting ook de los zijn geworden nadat de ketting na verloop van tijd steeds meer versleten raakt.
2. Pedalen
Ook de pedalen kunnen de oorzaak zijn van een krakend of piepend geluid. In je pedalen zitten namelijk lagers en deze kunnen versleten of beschadigd zijn. Vaak raken deze lagers beschadigd door de impact van een ongeluk. Als je valt, val je namelijk vaak op het pedaal.
In het geval dat je pedaal kraakt of piept kan je eerst proberen of wat smeermiddel het probleem verhelpt. Is dit niet het geval dan moet je de pedalen vervangen. In artikel vertel ik je hoe jij jouw pedalen kan onderhouden.
3. Trapas en cranks
Verder kan je trapas en crank ook een krakend of piepend geluid veroorzaken. De crank is het gedeelte tussen je pedaal en de trapas. De trapas is het gedeelte waar je trappers omheen draaien.
De grootste reden dat je crank kraakt, is doordat deze niet goed vast zit. Een crank heeft namelijk best wel veel kracht te verduren. Dit kan ervoor zorgen dat over de bouten losser gaan zitten waardoor er speling ontstaat en het mogelijk is dat er een krakend geluid ontstaat.
Echter is het erg belangrijk dat je dit snel oplost. Het niet goed vastzetten van de crank kan namelijk leiden tot onherstelbare schade waardoor je deze moet vervangen. In dit artikel vertel ik je hoe jij de trapas kan vervangen.
Ook kan je trapas de oorzaak zijn dat je een krakend geluid hebt bij je fiets. Het komt een stuk minder vaak voor dat je trapas versleten is, maar het is zeker mogelijk. In de trapas zitten namelijk lagers waardoor de trappers soepel kunnen rondraaien.
Alleen over tijd is het mogelijk dat hier speling ontstaat. Dit betekent dat de trapas versleten is vervangen moet worden. Dit is echter wel een flinke klus en daarom is het verstandig om eerst alle andere oorzaken uit te sluiten voordat je hieraan begint.
4. Remmen
Je remmen kunnen ook een hard piepend geluid veroorzaken. Er zijn verschillende redenen waarom je remmen een piepend geluid veroorzaken, maar de meest voorkomende reden is dat de rem versleten is en het metaal op metaal schuurt.
Dit betekent dat je de rem moet vervangen. In dit artikel vertel ik je hoe je jouw remblokjes kan vervangen. Een andere reden waarom jouw remmen kunnen piepen is doordat je de verkeerde soort remblokjes hebt. Remblokken zijn gemaakt van verschillend materiaal.
Dit heet de compound. Verschillende compounds hebben andere rijeigenschappen en worden gebruikt voor verschillende situaties. Afhankelijk van de compound kunnen je remmen meer warmte verdragen of hebben ze meer remkracht. De zachte compound zijn voornamelijk gemaakt van organisch materiaal en zullen de meeste remkracht hebben.
De harde remmen bevatten meer metaaldeeltjes en kunnen daarom veel meer hitte verdragen. Wanneer deze remmen koud zijn kunnen deze vaak geluid veroorzaken.
5. Lagers
Je fiets bevat vele lagers. Al deze lagers kunnen op een bepaald moment versleten of beschadigd raken waardoor ze beginnen te piepen. Ook kan het zijn dat ze gewoon wat smeermiddel nodig hebben en daarna weer goed functioneren.
Een voorbeeld zijn de lagers in je naaf. Je hebt al snel door wanneer de lagers niet meer goed zijn. Deze zijn dan bijvoorbeeld versleten of de lager valt al uit elkaar wanneer je de onderdelen aan het demonteren bent. Dit gebeurt niet vaak, maar de kans bestaat en het is daarom belangrijk om dit eens in de zoveel tijd te controleren.
6. krakend stuur
Je stuur kan ook de oorzaak zijn van een krakend geluid. Wanneer last hebt van een krakend stuur komt dit meestal doordat het stuur niet goed vast zit. Dit is makkelijk te verhelpen door het stuur los te maken en hem goed vast te zetten.
Kraakt je stuur echter wanneer je aan het sturen bent dan kan het ook wel eens het balhoofd zijn. Het balhoofd is het gedeelte tussen je stuur en het frame. Dit verbindt je stuur met de voorvork van je fiets.
Het krakende geluid wordt veroorzaakt door de lagers die in het balhoofd aanwezig zijn. Vaak lost het probleem zich op door het balhoofd opnieuw te smeren, maar wanneer er speling aanwezig is moeten de lagers van het balhoofd vervangen worden.
7. Zadelpen
Naast je ketting of tandwielen is je zadelpen misschien wel de meest voorkomende oorzaak van het kraken en piepen van je fiets. Je zadelpen wordt namelijk vastgezet met een bout of klem. Dit zorgt alleen nooit voor een perfecte afsluiting waardoor vuil en zand hier makkelijk in kunnen.
Het vuil en zand zorgt voor het schurende krakende geluid. Gelukkig is dit heel makkelijk te verhelpen en voorkomen. Doordat de zadelpen makkelijk los te halen is kan je het regelmatig snel schoonmaken.
Het is daarbij wel belangrijk dat je weet hoe hoog je zadel moet staan. Daarom heb ik een artikel geschreven waarin ik precies uitleg wat je juiste zadelhoogte voor jou is.
8. Steekas of snelspanner
De steekas of snelspanners zijn de verschillende manieren waarop jouw wielen worden verbonden met het fietsframe. Ook dit kan de oorzaak zijn van het krakende geluid.
De steekas en snelspanners sluiten nooit perfect aan op het frame waardoor hier al snel vuil en zand bij kan komen. In combinatie met dat dit laag bij de grond zit is er een grote kans dat dit gaat piepen en kraken. Het is daarom erg belangrijk dat je deze onderdelen regelmatig schoonmaakt. In dit artikel vertel ik het verschil tussen snelspanners en steekassen.
9. Derailleurhanger
Tenslotte kan de derailleurhanger of ook wel de derailleurpad de reden zijn dat je fiets kraakt. De derailleurhanger is het stuk dat je derailleur verbind met het frame van de fiets. Dit stuk zorgt ervoor dat je frame niet beschadigd raakt wanneer er een grote impact komt op de derailleur.
De reden dat dit kan zorgen voor het krakende geluid is dat de derailleurhanger verbogen kan zijn waardoor je derailleur niet meer op de juiste plek zit en het schakelen moeilijker maakt of tegen het frame schuurt. In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw derailleur goed kan afstellen.
Deze buiging hoeft helemaal niet opvallend te zijn. De 12 speed cassettes hebben namelijk maar een kleine afwijking nodig of je krijgt al krakende en schurende geluiden. Controleer daarom regelmatig na een heftige rit of ongeluk of je derailleurhanger nog goed is. In dit artikel vertel ik je hou jij de derailleurpad kan vervangen.
Wat heb je nodig?
In principe heb je niet veel nodig om het krakende geluid van je fiets te verhelpen. Dit zou namelijk elke rijder makkelijk moeten lukken en vereist daarom niet specialistisch gereedschap of kennis. Overigens is het wel belangrijk om een set standaard gereedschap bij de hand te hebben.
Wat je nodig hebt:
- Inbussleutel
- Momentsleutel
- Montagepasta
- Schroevendraaier
- Smeermiddel
- Eventueel schoonmaakdoek
Het is vooral erg belangrijk om een momentsleutel en montagepasta bij de hand te hebben. De momentsleutel zorgt er namelijk voor dat wanneer jij de boutjes of cassette weer vast zet, je ze niet te strak zet en voor schade zorgt. Het zou namelijk erg zonde zijn als het frame of andere onderdelen van de fiets gerepareerd of helemaal vervangen moeten worden doordat jij de bout veel te strak aandraait. In dit artikel heb ik daarom de beste momentsleutels voor je fiets voor je op een rij gezet.
Ook is het handig om montagepasta bij je te hebben. Montagepasta zorgt er namelijk voor dat de boutjes en schroefjes die jij vast zet ook weer makkelijk los kunnen wanneer jij weer onderhoud pleegt aan je fiets.