Hoe breedt moet je gravel bike stuur zijn?

Gravel bikes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken over de Nederlandse parcours. De gravel bikes zijn de afgelopen jaren enorm in populariteit toegenomen. Door deze populariteit zijn fabrikanten steeds meer het experimenteren met nieuwe moderne onderdelen. 

Een belangrijk onderdeel hiervan is het gravel bike stuur. Welk stuur past bij jou? Waar moet je op letten? Hoe breed moet het stuur zijn? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over gravel bike sturen en welke het best bij jou past. 

hoe-breedt-moet-je-gravel-bike-stuur-zijn-fietsportaal

Wat is een gravel stuur?

Een gravel stuur lijkt op het eerste oog precies hetzelfde als het stuur van een racefiets. Toch is niks minder waar. Wanneer je langer en beter gaan kijken naar het gravel stuur zie je duidelijk dat het stuur verschilt van een racefiets. 

Een gravel stuur is net zoals een racefiets stuur voorzien van een racebocht. Dit zijn de bogen die onder het stuur zitten. Echter beginnen hier al de verschillen. In tegenstelling tot de racefiets sturen gaat de racebocht niet recht onder het stuur door, maar buigt hij naar buiten toe. 

De reden dat de racebocht naar buiten gaat, is zodat je meer controle hebt tijdens het rijden wanneer je scherpe bochten moet maken of over onverhard terrein rijdt.

Het gravel stuur is gelijk ook een van de onderdelen bij gravel bikes waar veel geëxperimenteerd wordt. Veel fabrikanten hebben modellen die verschillende groottes racebochten hebben die meer of minder naar buiten wijzen. 

De bovenkant van een gravel stuur is wel hetzelfde als die van een racefiets. Hierdoor kan je comfortabel rijden voor langere periodes zonder dat dit jouw heel veel kracht kost. 

Waar moet je op letten bij gravel sturen?

Er zijn een heleboel verschillende factoren die een rol spelen bij het perfecte gravel stuur. Je moet nu niet alleen rekening houden met de bovenkant van het stuur maar ook met de racebochten. Hierbeneden heb ik alle verschillende factoren die de vorm van het stuur bepalen op een rij gezet:

waar-op-letten-bij-gravel-sturen-fietsportaal

Flare-up en flare-out

Een van de belangrijkste factoren bij de vorm van een gravel stuur is de flare-up en flare-out. Flare-up en flare-out bepalen namelijk de vorm en locatie van de racebochten ten opzichte van de rest van het stuur. 

Flare-up bepaald hoever de racebocht naar boven/buiten gaat ten opzichte van de rest van het stuur. Flare-out bepaalt de hoek van de racebocht hoever het einde van de racebocht naar buiten staat. Hoeveel flare-up en flare-out het beste is erg persoonlijk. Iedereen heeft een andere lichaamsbouw of vindt een andere positie fijner. 

Drop en reach

Daarnaast heeft drop een reach ook invloed op de vorm van je gravel stuur. De drop bepaald hoeveel je racebocht naar beneden gaat. Een kleinere drop betekend dat de racebocht minder diep onder het normale stuur zit. 

De reach bepaald de afstand van je remmen to het midden van je stuurpen. Een grotere reach betekend dat je remmen verder van het bovenste stuur zit dan bij een kleinere reach. De hoeveelheid reach dat goed voor jou is hangt voor het grootste gedeelte af van het formaat handen. 

Backsweep en rise

Tenslotte heb je de backsweep en rise van het stuur. In tegenstelling tot de andere factoren bepaald dit de vorm van de bovenkant van het stuur. De backsweep bepaald hoever het stuur naar achteren gaat bij de handvaten ten opzichte van het midden van de stuurpen. Vaak hebben de gravel sturen geen backsweep of een lichte backsweep. 

Deze backsweep vindt je ook vaak terug op veel mountainbike sturen, omdat dit de polsen in een beter positie brengt tijdens het rijden. Verder heb je ook rise bij de bovenkant van je stuur. Rise bepaald hoever het stuur naar boven of beneden gaat bij de handvaten ten opzicht van het midden van je stuurpen. 

De rise zorgt er vaak voor dat het stuur iets hoger komt dan de stuurpen waardoor je meer rechtop kan zitten zonder de stuurpen aan te passen of vulringen te gebruiken. Dit komt vooral van pas wanneer de vorkbuis van je vering niet lang genoeg is voor vulringen. 

Welk gravel stuur past het best bij jou?

Je weet nu welke factoren er allemaal invloed hebben over de vorm van een gravel stuur, alleen welk stuur past nu het beste bij jou? Het juiste gravel stuur voor jou hangt niet alleen af van jouw voorkeuren, maar ook van een aantal andere factoren. Deze factoren heb hierbeneden voor je op een rij gezet:

welk-gravel-stuur-past-bij-jou-fietsportaal

Rijstijl

Ten eerste is de rijstijl erg belangrijk. Afhankelijk van de manier waarop jij rijdt, zul jij verschillende onderdelen van een stuur belangrijker vinden dan andere rijders. Hierdoor zul jij voor een ander stuur kiezen dan andere rijders die andere punten belangrijker vinden. 

Bepaal daarom altijd van tevoren goed wat voor rijder jij bent en welke eigenschappen jij zoekt in een goed gravel stuur. 

Ondergrond

Daarnaast speelt de ondergrond waarop jij gaat rijden ook een grote rol bij het vinden van het juiste stuur. Ben jij van plan om voornamelijk op verharde wegen te gaan rijden. Dan is het verstandiger om een gravel stuur te kiezen die meer lijkt op die van een racefiets en dus minder flare heeft.

Echter wil jij voornamelijk gaan rijden over onverharde wegen en de technische paden Die Nederland en België te bieden heeft. Dan is het verstandiger om een gravel stuur te kiezen die meer flare heeft waardoor je genoeg controle hebt voor dit terrein.  

Geometrie

De geometrie van zowel jouw lichaam als jouw fiets bepalen ook welk stuur comfortabel is en welke niet. Heb jij een gravel bike die een geometrie heeft waardoor jij al ver voorover zit. Dan is een gravel stuur met een kleinere drop beter zodat je niet oncomfortabel zit op de fiets.

Ook hebben de breedte van je schouders en de lengte van je armen invloed op het stuur. Bredere schouders hebben namelijk een breder stuur nodig om comfortabel te rijden dan een persoon die een relatief smal lichaam heeft. Dit geldt ook voor de armen. Met langere armen moet het stuur verder van je lichaam dan bij korte armen. 

Breedte van je gravel stuur

Zoals ik net al vertelde, is de breedte van je gravel stuur ook belangrijk. Een breder gravel stuur zorgt voor meer controle, maar je kan ook een te breed stuur hebben. Over het algemeen is de bovenkant van het gravel stuur niet heel breed, maar door de grote flare kan de onderkant van je gravel stuur te breed worden. 

Een breder stuur maakt het moeilijker om door smalle paadjes heen te gaan. Ook moet je met een breder stuur meer je lichaam strekken om dezelfde bocht te maken dan met een smaller stuur. Zorg daarom dat je niet doorslaat in een breder stuur is altijd beter, maar vind de juiste balans voor jou. 

Spacers en stuurpen

Tenslotte heeft jouw stuurpen en eventuele spacers invloed op het juiste gravel stuur. Een langere of kortere stuurpen vereisen verschillende sturen om hetzelfde resultaat en comfort te geven. Je wil namelijk dat je armen eindigen in bijna een volledig gestrekte positie. In dit artikel vind je de juiste lengte stuurpen.

Conclusie

Het vinden van het juiste gravel stuur is een belangrijke klus om de optimale rijprestaties en plezier uit je ritten te halen. Een verkeerd stuur kan er namelijk voor zorgen dat jij je erg ongemakkelijk en oncomfortabel voelt tijdens het rijden. 

Het juiste gravel stuur vinden hangt van vele verschillende factoren af. Door de enorm toenemende populariteit van gravel bikes zijn fabrikanten veel aan het experimenteren met verschillende modellen en ideeën. 

Dit betekent dat er veel verschillend aanbod is, maar ook dat er nog niet bepaald is welk stuur nu het beste is. Daarom is het belangrijk om aan de hand van alle verschillende factoren hierboven het beste stuur te kiezen die bij jouw omstandigheden past. 

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *