Gravelbike bandenspanning calculator

De juiste bandenspanning voor je gravelbike is enorm belangrijk, wanneer je gaat gravelbiken. De juiste bandenspanning bepaalt voor een groot gedeelte hoe je gravelbike zal aanvoelen. Het hebben van de verkeerde bandenspanning zal niet alleen de prestatie van je fiets verminderen, maar het kan ook schade aan je gravelbike veroorzaken. Alleen wat is nu de juiste bandenspanning voor jou? In dit artikel vertel ik je precies wat de juiste bandenspanning voor je gravelbike is.

gravelbike-bandenspanning-calculator-fietsportaal

Bandenspanning gravelbike bepalen

Bij het maken van deze bandenspanning calculator heb ik de meest belangrijke factoren die een rol spelen bij het bepalen van de bandenspanning toegevoegd. De factoren zijn uitgekozen op basis van eigen ervaring en door gebruik te maken van informatie van verschillende fietsband makers.

Houdt er dus rekening mee dat deze calculator geen absolute waarden geeft, maar ervoor zorgt dat jij een goed startpunt hebt. Met deze waarden kan je makkelijker experimenteren om de beste bandenspanning voor jou te vinden.

Hoeveel bar in de banden van een gravelbike?

In de onderstaande tabellen vindt je een algemene houvast voor de juiste bandenspanning in verschillende omstandigheden en het desbetreffende gewicht. Je kan altijd de banden meer of minder oppompen wanneer jij dit beter vindt. Over het algemeen geldt: hoe minder bar in de banden des te meer grip en rolweerstand.

Bandenspanning gravelband 40 mm

 Gravel Bosgrond Asfalt 
Totaal gewicht (kg)DroogNatDroogNatDroogNat
502.3 bar2.1 bar2.4 bar2.2 bar 2.6 bar 2.3 bar
50-602.4 bar2.2 bar2.5 bar2.3 bar2.7 bar 2.4 bar
60-702.6 bar2.4 bar2.7 bar2.5 bar 2.9 bar 2.6 bar
70-802.8 bar2.6 bar2.9 bar 2.7 bar 3.0 bar 2.8 bar
80-902.9 bar2.7 bar3.0 bar 2.8 bar 3.1 bar 2.9 bar
90-1003.0 bar2.8 bar3.1 bar 2.9 bar3.2 bar 3.0 bar
100-1103.2 bar3.0 bar3.3 bar3.1 bar 3.4 bar 3.2 bar
110-1203.3 bar3.1 bar3.4 bar 3.2 bar 3.5 bar3.3 bar
1203.5 bar3.3 bar3.6 bar 3.4 bar 3.7 bar3.5 bar

Bandenspanning gravelband 45 mm

 Gravel Bosgrond Asfalt 
Totaal gewicht (kg)DroogNatDroogNatDroogNat
502.1 bar1.9 bar2.2 bar2.0 bar 2.3 bar 2.1 bar
50-602.2 bar2.0 bar2.3 bar2.1 bar2.4 bar 2.2 bar
60-702.4 bar2.2 bar2.5 bar2.3 bar 2.6 bar 2.3 bar
70-802.6 bar2.4 bar2.7 bar 2.4 bar 2.8 bar 2.5 bar
80-902.7 bar2.5 bar2.8 bar 2.5 bar 2.9 bar 2.7 bar
90-1002.8 bar2.6 bar2.9 bar 2.7 bar3.0 bar 2.9 bar
100-1103.0 bar2.8 bar3.1 bar2.9 bar 3.2 bar 3.0 bar
110-1203.1 bar2.9 bar3.2 bar 3.0 bar 3.4 bar3.2 bar
1203.3 bar3.0 bar3.4 bar 3.2 bar 3.5 bar3.3 bar

WAAROM IS DE BANDENSPANNING BIJ gravelBIKEN BELANGRIJK?

De bandenspanning van je gravelbike is zo belangrijk om een aantal verschillende redenen. Ten eerste heeft de bandenspanning veel invloed op de grip en weerstand van je banden. Dit is enorm belangrijk wanneer je over de gravelpaden gaat rijden. Je wil zoveel mogelijk grip hebben zonder te veel rolweerstand.

Grip geeft je controle over de fiets en zorgt ervoor dat je makkelijker over ruig terrein kan rijden. Verder wordt de bandenspanning van je gravelbike ook beïnvloed door een aantal andere factoren waaronder het gewicht van de rijder, de ondergrond en of je tubeless rijdt.

Door de bandenspanning van je gravelbike te optimaliseren zorg je ervoor dat je het meeste uit je gravelbike en jezelf kan halen zonder schade aan de fiets toe te brengen.

Hoe meet je de bandendruk van je gravelbike band?

Het meten van de bandendruk van je gravelbanden is niet lastig. Je kan de bandenspanning meten met een drukmeter of door gebruik te maken van een fietspomp die voorzien is van een drukmeter. De druk van een fietsband wordt gemeten in Bar of Psi (Amerikaanse standaard).

Verschil bandenspanning voor- en achterband gravelbike

De meeste gravelbikes hebben een verschil in bandenspanning tussen de voor- en achterband. De achterband is namelijk vaak ongeveer 0.2 bar harder opgepompt. De reden hiervoor is dat het gewicht van de rijder voor het grootste gedeelte op de achterband zit. Je wil daarom de achterband net iets harder oppompen.

Je voorkomt hiermee eventuele schade en het zorgt ervoor dat de rolweerstand zo laag mogelijk blijft, wat je sneller zal maken.

Voor- en nadelen van hoge bandenspanning

Het rijden met een lage of hoge bandenspanning is een belangrijke keuze die iedere gravelbiker moet maken. Er zitten verschillende voor- en nadelen aan het rijden met een hoge bandenspanning. Het rijden met een hoge bandenspanning kan erg voordelig zijn voor rijders die vooral focussen op snelheid.

Hoe hoger de bandenspanning, des te minder rolweerstand je hebt en hoe sneller je kan fietsen. Dit kan een groot verschil maken wanneer je bijvoorbeeld gravel wedstrijden rijdt. Daarnaast is een hogere bandenspanning ook aan te raden voor gravelbikers die vaak op de weg fietsen.

Voordelen

  • Meer snelheid op vlakke wegen door lage rolweerstand
  • De band ligt stabieler op de velg
  • De velg wordt minder snel beschadigd

Nadelen

  • Minder grip en comfort op ruw terrein
  • Je zult sneller doorslaan waardoor de achterband wegslipt

Voor- en nadelen van een lage bandenspanning

Daarentegen rijden veruit de meeste gravelbikers op een lage bandenspanning. Een lage bandenspanning zorgt er namelijk voor dat je veel grip hebt wanneer je over de gravel rijdt. Grip geeft je controle tijdens het rijden, waardoor je niet alleen veiliger fietst, maar ook veel sneller kan gaan.

Daarentegen zitten er niet alleen maar voordelen aan een lage bandenspanning. Een lage bandenspanning heeft namelijk ook een hogere rolweerstand. Dit komt door het grotere oppervlak met de ondergrond. Verder slijten je banden ook sneller met een lagere bandenspanning. Tenslotte heb je met een lage bandenspanning een grotere kans op een snakebite en schade aan je velg.

Voordelen

  • Meer comfort en grip op ruw terrein
  • Meer snelheid op het wat ruwere terrein door lage rolweerstand
  • Je rijtechniek wordt beter, doordat je makkelijker door de bochten komt

Nadelen

  • Je banden slijten sneller
  • Je fietst ‘zwaarder’
  • Je hebt meer kans om een snakebite op te lopen

WAT BEPAALT DE BANDENDRUK VOOR gravelbikes?

We weten nu welke bandendruk je nodig hebt voor jouw gravelbike. Alleen welke factoren bepalen nu de bandendruk voor je gravelbike? Hierbeneden heb ik de verschillende factoren voor je op een rij gezet:

  • De ondergrond
  • De breedte van de gravelbanden
  • De breedte van de velgen
  • Het gewicht van zowel de fiets als de fietser
  • Tubeless of niet
  • De diameter van de band

De ondergrond

Afhankelijk van de ondergrond moet je de bandenspanning van je gravelbike aanpassen. Zo wil je een hogere bandenspanning hebben bij een harde ondergrond, en een lagere bandenspanning bij een zachtere ondergrond. Op een hardere ondergrond heb je minder grip nodig, waardoor het voordelig is om een hogere bandenspanning te hebben om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden.

Bij een losse ondergrond heb je een groter contact oppervlak nodig voor grip, waardoor je een lage bandenspanning nodig hebt. Daarnaast moet je de bandenspanning ook aanpassen aan de weersomstandigheden. Bij slecht weer wil je een lagere bandenspanning gebruiken dan bij goed weer om genoeg grip te houden.

De breedte van de gravelbanden

Verder heeft de bandbreedte ook invloed op de bandenspanning van de gravelbike. De afgelopen jaren zijn gravelbanden steeds breder geworden. Voor de breedte van de band geldt de algemene regel: Hoe smaller de band, hoe harder de band.

Bij het kiezen van de juiste bandbreedte moet je onder andere rekening houden met de breedte van je frame en de velgbreedte. Niet elke band past namelijk in je voorvork of je achterbrug. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je de breedte van de gravelbanden kiest. Naast de brreedte van de gravelband spelen er nog meer factoren een rol bij het kiezen van de juiste gravelband. In dit artikel zet ik daarom de beste gravelbanden voor je op een rij.

De breedte van de velgen

Daarnaast spelen de breedte van de velg ook een rol bij de bandenspanning. Een trend die de laatste jaren gaande is, is het verbreden van de velg. Een bredere velg zorgt er namelijk voor dat het contact oppervlak tussen de band en de ondergrond groter wordt. Dit geeft je meer grip en controle tijdens het fietsen.

Daarnaast zijn bredere velgen ook sterker en kunnen ze meer impact absorberen. Natuurlijk zijn bredere velgen ook zwaarder door het extra materiaal, maar dit is te compenseren door lichte composieten of hoogwaardig aluminium te gebruiken.

Totale gewicht

Het gewicht van de rijder en de fiets samen bepaalt voor een groot gedeelte de bandenspanning. Hoe zwaarder het gecombineerde gewicht, hoe harder de banden opgepompt moeten worden. Vergeet zeker niet om het gewicht van je gravelbike te vergeten bij het totaalgewicht. Dit kan namelijk best veel effect hebben.

Tenslotte bepaald het totale gewicht van de rijder voor een groot deel wat de juiste bandenspanning is. Een te lage bandenspanning kan er namelijk voor zorgen dat de ondergrond de velgen beschadigd. Dit zou erg zonde zijn. Daarom is het belangrijk om een goede balans te vinden en gebruik te maken van de gegeven tabel hierboven.

Tubeless of niet

Verder is het belangrijk om een keuze te maken of je tubeless gaat rijden of niet. Bijna iedereen rijdt tegenwoordig op tubeless banden. Een tubeless set-up heeft veel voordelen ten opzichte van tubes. Je kan namelijk niet alleen fietsen op een lagere bandenspanning, maar je banden gaan ook nog eens minder snel lek. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij tubeless banden kan monteren.

De diameter van de band

Tenslotte is de diameter van de gravelband van belang voor de bandenspanning. Een band met een grotere diameter kan op een lagere druk rijden doordat er meer volume in de band zit. Over het algemeen zijn er 3 verschillende diameters die gebruikt worden: de 27.5 inch, 28 inch en 29 inch. De 27.5 inch band heeft de hoogste druk nodig en de 29 inch band de laagste.

WELKE BANDENDRUK gravelbike VOOR OP DE WEG

De meeste gravelbikes worden gebruikt om over gravel te rijden, maar ook om over de weg te rijden. Alleen welke bandenspanning heb je hiervoor nodig? Rijden over asfalt is erg soepel en vereist daarom weinig grip. Je wil daarnaast ook de rolweerstand zo laag mogelijk houden. Het is daarom verstandig om de standaard bandenspanning plus 0.3 bar tot 0.5 bar extra in je gravelband te doen om zoveel mogelijk snelheid te krijgen.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *