Het hebben van de juiste bandenspanning voor je racefiets is misschien wel een van de belangrijkste dingen. De juiste bandenspanning bepaalt namelijk voor een groot gedeelte hoe de racefiets zal aanvoelen. Alleen wat is nu de juiste bandenspanning voor jou en welke factoren spelen hierbij een rol? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over de bandenspanning voor je racefiets.
Bandenspanning racefiets berekenen
Bij het maken van deze bandenspanning calculator heb ik de meest belangrijke factoren die een rol spelen bij het bepalen van de bandenspanning toegevoegd. De factoren zijn uitgekozen op basis van eigen ervaring en door gebruik te maken van informatie van verschillende fietsband makers.
Houdt er dus rekening mee dat deze calculator geen absolute waarden geeft, maar ervoor zorgt dat jij een goed startpunt hebt. Met deze waarden kan je makkelijker experimenteren om de beste bandenspanning voor jou te vinden.
Waarom is de bandenspanning bij racefietsen belangrijk?
De bandenspanning van je racefietsen is zo belangrijk om een aantal verschillende redenen. Ten eerste heeft de bandenspanning veel invloed op de grip en weerstand van je banden. Dit is enorm belangrijk wanneer je over het asfalt gaat rijden. Je wil namelijk zoveel mogelijk grip hebben zonder de rolweerstand te verhogen.
Grip geeft je controle over de fiets en zorgt ervoor dat je met meer snelheid en vertrouwen de bochten in kan. Verder wordt de bandenspanning van je racefietsen ook beïnvloed door een aantal andere factoren waaronder het gewicht van de rijder, de weersomstandigheden en of je tubeless rijdt.
Door de bandenspanning van je racefietsen te optimaliseren zorg je ervoor dat je het meeste uit je racefietsen en jezelf kan halen.
Hoe meet je de bandendruk van je raceband?
Het meten van de bandendruk van je racefietsen banden is niet lastig. Je kan de bandenspanning meten met een drukmeter of door gebruik te maken van een fietspomp die voorzien is van een drukmeter. De druk van een fietsband wordt gemeten in Bar of Psi (Amerikaanse standaard).
Verschil bandenspanning voor- en achterband racefietsen
De meeste racefietsen hebben een verschil in bandenspanning tussen de voor- en achterband. De achterband is vaak ongeveer 0.2 bar harder opgepompt. De reden hiervoor is dat het gewicht van de rijder voor het grootste gedeelte op de achterband zit. Je wil daarom de achterband net iets harder oppompen.
Je voorkomt hiermee eventuele schade en je zorgt ervoor dat de rolweerstand en grip zo goed mogelijk zijn gebalanceerd.
Hoeveel bar in de banden van een racefiets?
In de onderstaande tabellen vindt je een algemene houvast voor de juiste bandenspanning in verschillende weersomstandigheden en het desbetreffende gewicht. Je kan altijd de banden meer of minder oppompen wanneer jij dit beter vindt. Over het algemeen geldt: hoe minder bar in de banden des te meer grip en rolweerstand.
Bandenspanning racefiets 700 x 25c
Velgbreedte 17 mm | Velgbreedte 19 mm | Velgbreedte 21 mm | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal gewicht (kg) | Droog | Nat | Droog | Nat | Droog | Nat |
50 | 5.0 bar | 4.3 bar | 4.7 bar | 4.0 bar | 4.5 bar | 4.2 bar |
50-60 | 5.1 bar | 4.5 bar | 4.9 bar | 4.2 bar | 4.7 bar | 4.3 bar |
60-70 | 5.5 bar | 4.7 bar | 5.1 bar | 4.6 bar | 5.0 bar | 4.5 bar |
70-80 | 5.9 bar | 5.1 bar | 5.4 bar | 5.0 bar | 5.4 bar | 4.7 bar |
80-90 | 6.1 bar | 5.4 bar | 5.7 bar | 5.2 bar | 5.6 bar | 5.0 bar |
90-100 | 6.4 bar | 5.7 bar | 6.1 bar | 5.5 bar | 6.0 bar | 5.3 bar |
100-110 | 6.8 bar | 6.0 bar | 6.5 bar | 5.9 bar | 6.2 bar | 5.6 bar |
110-120 | 7.2 bar | 6.4 bar | 6.8 bar | 6.1 bar | 6.6 bar | 6.0 bar |
120 | 7.4 bar | 6.7 bar | 7.1 bar | 6.4 bar | 6.9 bar | 6.1 bar |
Bandenspanning racefiets 700 x 28c
Velgbreedte 17 mm | Velgbreedte 19 mm | Velgbreedte 21 mm | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal gewicht (kg) | Droog | Nat | Droog | Nat | Droog | Nat |
50 | 4.2 bar | 3.7 bar | 4.0 bar | 3.4 bar | 3.8 bar | 3.4 bar |
50-60 | 4.4 bar | 3.9 bar | 4.2 bar | 3.6 bar | 4.1 bar | 3.6 bar |
60-70 | 4.6 bar | 4.2 bar | 4.4 bar | 3.9 bar | 4.2 bar | 3.8 bar |
70-80 | 5.0 bar | 4.5 bar | 4.7 bar | 4.2 bar | 4.6 bar | 4.0 bar |
80-90 | 5.3 bar | 4.8 bar | 5.0 bar | 4.5 bar | 4.9 bar | 4.3 bar |
90-100 | 5.6 bar | 5.1 bar | 5.3 bar | 4.7 bar | 5.2 bar | 4.6 bar |
100-110 | 5.9 bar | 5.3 bar | 5.6 bar | 5.0 bar | 5.4 bar | 4.8 bar |
110-120 | 6.2 bar | 5.5 bar | 5.8 bar | 5.3 bar | 5.7 bar | 5.1 bar |
120 | 6.4 bar | 5.8 bar | 6.1 bar | 5.5 bar | 5.9 bar | 5.3 bar |
Bandenspanning racefiets 700 x 30c
Velgbreedte 17 mm | Velgbreedte 19 mm | Velgbreedte 21 mm | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal gewicht (kg) | Droog | Nat | Droog | Nat | Droog | Nat |
50 | 4.0 bar | 3.5 bar | 3.8 bar | 3.2 bar | 3.6 bar | 3.2 bar |
50-60 | 4.2 bar | 3.7 bar | 4.0 bar | 3.4 bar | 3.9 bar | 3.4 bar |
60-70 | 4.4 bar | 4.0 bar | 4.2 bar | 3.7 bar | 4.1 bar | 3.6 bar |
70-80 | 4.7 bar | 4.3 bar | 4.5 bar | 4.0 bar | 4.4 bar | 3.9 bar |
80-90 | 5.0 bar | 4.6 bar | 4.8 bar | 4.2 bar | 4.7 bar | 4.1 bar |
90-100 | 5.3 bar | 4.8 bar | 5.1 bar | 4.5 bar | 5.0 bar | 4.3 bar |
100-110 | 5.7 bar | 5.1 bar | 5.4 bar | 4.8 bar | 5.2 bar | 4.6 bar |
110-120 | 6.0 bar | 5.3 bar | 5.7 bar | 5.1 bar | 5.5 bar | 4.9 bar |
120 | 6.2 bar | 5.6 bar | 6.0 bar | 5.3 bar | 5.7 bar | 5.1 bar |
Bandenspanning racefiets 700 x 32c
Velgbreedte 17 mm | Velgbreedte 19 mm | Velgbreedte 21 mm | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal gewicht (kg) | Droog | Nat | Droog | Nat | Droog | Nat |
50 | 3.9 bar | 3.4 bar | 3.7 bar | 3.1 bar | 3.5 bar | 3.1 bar |
50-60 | 4.1 bar | 3.6 bar | 3.9 bar | 3.3 bar | 3.8 bar | 3.3 bar |
60-70 | 4.4 bar | 3.8 bar | 4.2 bar | 3.5 bar | 4.0 bar | 3.5 bar |
70-80 | 4.7 bar | 4.1bar | 4.5 bar | 3.8 bar | 4.3 bar | 3.8 bar |
80-90 | 5.0 bar | 4.4 bar | 4.7 bar | 4.1 bar | 4.6 bar | 4.0 bar |
90-100 | 5.3 bar | 4.6 bar | 5.0 bar | 4.3 bar | 4.8 bar | 4.3 bar |
100-110 | 5.6 bar | 4.9 bar | 5.3 bar | 4.7 bar | 5.0 bar | 4.5 bar |
110-120 | 5.9 bar | 5.1 bar | 5.6 bar | 5.0 bar | 5.3 bar | 4.8 bar |
120 | 6.1 bar | 5.5 bar | 5.9 bar | 5.2 bar | 5.6 bar | 5.0 bar |
Voor- en nadelen van hoge bandenspanning racefiets
Het rijden met een lage of hoge bandenspanning is een belangrijke keuze die je voor iedere racefiets moet maken. Er zitten verschillende voor- en nadelen aan het rijden met een hoge bandenspanning. Het rijden met een hoge bandenspanning kan erg voordelig zijn voor rijders die vooral focussen op snelheid.
Hoe hoger de bandenspanning, des te minder rolweerstand je hebt en hoe sneller je kan fietsen. Dit kan een groot verschil maken wanneer je over het asfalt aan het rijden bent. Een hogere bandenspanning zorgt namelijk voor een kleiner contactoppervlak met de ondergrond, wat je sneller maakt, maar je ook grip verliest.
Voordelen
- Meer snelheid op vlakke wegen door lage rolweerstand
- De band ligt stabieler op de velg
- De velg wordt minder snel beschadigd
Nadelen
- Minder grip tijdens het rijden
- Minder comfort door lagere schokabsorptie
Voor- en nadelen van een lagere bandenspanning racefiets
Hoewel veruit de meeste racefietsen rijden op een hoge bandenspanning is het in enkele gevallen voordelig om op een lagere bandenspanning te rijden. Een lage bandenspanning zorgt er namelijk voor dat je veel grip hebt wanneer de bochten in gaat of in de regen rijdt. Grip geeft je controle tijdens het rijden, waardoor je niet alleen veiliger fietst, maar ook veel sneller durft te gaan.
Daarentegen zitten er niet alleen maar voordelen aan een lage bandenspanning. Een lage bandenspanning heeft namelijk ook een hogere rolweerstand. Dit komt door het grotere oppervlak met de ondergrond. Verder slijten je banden ook sneller met een lagere bandenspanning. Tenslotte heb je met een lage bandenspanning een grotere kans op een snakebite en schade aan je velg.
Voordelen
- Meer comfort en grip op het asfalt
- Meer snelheid op het wat ruwere asfalt door lage rolweerstand
- Je rijtechniek wordt beter, doordat je makkelijker door de bochten komt
Nadelen
- Je banden slijten sneller
- Je fietst ‘zwaarder’
- Je hebt meer kans om een snakebite op te lopen
Welke factoren bepalen de bandenspanning voor racefietsen?
Om de juiste bandenspanning voor je racefiets te kunnen bepalen is het belangrijk om rekening te houden met alle factoren die een rol spelen. Hierbeneden heb ik de verschillende factoren voor je op een rij gezet.
De weersomstandigheden
Een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden zijn de omstandigheden. Er zit namelijk een enorm verschil tussen droge en natte omstandigheden. Zoals te zien is in de tabellen is het verstandig om een lagere bandenspanning te hanteren bij nat weer.
De reden hiervoor is dat een lagere bandenspanning het contactoppervlak vergroot, waardoor je meer grip hebt. Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden het de ondergrond waarop je rijdt. De ene ondergrond levert meer grip dan de ander, waardoor het mogelijk is om met een hogere bandenspanning te rijden.
Het totale gewicht
Ook het gewicht is een hele belangrijke factor bij het bepalen van de juiste bandenspanning. Over het algemeen geldt dat hoe zwaarder de rijder is des te hoger de bandenspanning moet zijn. De reden hiervoor is om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden voor optimale snelheid. Wanneer je de bandenspanning op je gewicht gaat aanpassen is het belangrijk om niet het gewicht van de racefiets zelf niet te vergeten.
Het gewicht van een racefiets hangt van veel verschillende dingen af. In dit artikel vind je wat een racefiets weegt.
De breedte van de band
Verder heeft de bandbreedte ook invloed op de bandenspanning van je racefiets. De afgelopen jaren zijn racefiets banden steeds breder geworden. Voor de breedte van de band geldt de algemene regel: Hoe smaller de band, hoe harder de band.
Bij het kiezen van de juiste bandbreedte moet je onder andere rekening houden met de breedte van je frame en de velgbreedte. De juiste breedte van je racefiets band hangt onder andere af van je rijstijl en de situatie waarin je rijdt. De meest populaire breedte is op dit moment 28 mm.
De breedte van de velg
Verder is de breedte van de velg ook van belang. Een bredere velg heeft een bredere band, waardoor je een groter contactoppervlak krijgt, maar ook op een lagere bandenspanning kan rijden. Een dunnere velg maakt het mogelijk om met een dunne band te rijden en de rolweerstand zo klein mogelijk te maken. In dit artikel vertel ik je alles over de juiste racefiets velgen.
De velgdiameter
Naast de breedte van de velg is de velgdiameter ook belangrijk. De velgdiameter is de grootte van het wiel. Een groter wiel zorgt voor meer afstand elke keer dat het wiel ronddraait. Daarom kan je over het algemeen harder fietsen met een groter wiel. Alleen het nadeel van een groter wiel is dat je minder wendbaar wordt, wat in sommige gevallen erg belangrijk is.
In tegenstelling tot mountainbike wielen gebruikt iedere racefiets dezelfde velgdiameter. De maat die gebruikt wordt is 28 inch. Dit zorgt voor de perfecte balans tussen snelheid en wendbaarheid.
Tubeless of niet?
Tenslotte is het belangrijk om een keuze te maken of je tubeless gaat rijden of niet. Tegenwoordig rijden steeds meer racefietsen op tubeless banden. Een tubeless set-up heeft veel voordelen ten opzichte van tubes. Je kan namelijk niet alleen fietsen op een lagere bandenspanning, maar je banden gaan ook nog eens minder snel lek. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij tubeless banden kan monteren.