Voorwiel fiets zwabbert

Het ontstaan van een zwabberend voorwiel is erg vervelend. Het lijkt of je fiets een eigen leven heeft gekregen. Vaak komt dit uit het niets en weet je niet zeker wat nu de oorzaak is. Gelukkig is een voorwiel dat zwabbert vaak gemakkelijk op te lossen door de meest voorkomende oorzaken te controleren. In dit artikel zet ik daarom de meest voorkomende oorzaken van een zwabberend voorwiel voor je op een rij.

voorwiel-fiets-zwabbert-fietsportaal

Oorzaken van een zwabberend voorwiel

Verkeerde bandenspanning

Een van de meest voorkomende oorzaken dat je een zwabberend voorwiel krijgt, is een verkeerde bandenspanning in zowel het voorwiel als het achterwiel. Door een verkeerde bandenspanning kan de balans veranderen, waardoor er te weinig of juist te veel druk op het voorwiel komt. Daarnaast heeft een voorwiel met een lagere bandenspanning een hogere rolweerstand, wat voor meer spoorvorming kan zorgen

Verkeer afgesteld balhoofd

Een ander vaak voorkomende oorzaak van een zwabberend voorwiel is het verkeerd afgesteld balhoofd of zelfs een versleten balhoofd. Het balhoofd is het onderdeel dat je stuur en voorvork met elkaar verbindt. Na verloop van tijd kan er speling in het balhoofd ontstaan, wat voor zwabberend voorwiel kan zorgen. Door je balhoofd goed te onderhouden voorkom je speling en eventuele schade aan het balhoofd.

De makkelijkste manier om te controleren of je speling in je balhoofd hebt, is door de voorrem in de knijpen en met je vrije hand het balhoofd vast te pakken. Je beweegt vervolgens de fiets heen en weer. Wanneer de stuurbuis loskomt van het balhoofd, dan heb je speling. In dit artikel leg ik je precies uit hoe je het balhoofd van je fiets kan onderhouden.

Slag in het wiel

Een andere oorzaak van het hebben van een zwabberend voorwiel is het hebben van een slag in het wiel. Er zijn twee verschillende soorten slagen die je in het wiel kan hebben: een zijwaartse slag en een hoogteslag. De meest voorkomende reden van het ontstaan van een zijwaartse slag is het hebben van de verkeerde spaakspanning. Deze kan namelijk na verloop van tijd minder goed worden. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij de spaakspanning van je fiets kan aan aanpassen.

De tweede vorm van een slag in je wiel is een hoogteslag. Een hoogteslag komt een stuk minder voor dan een zijwaartse slag, maar dit betekent zeker niet dat het niet kan gebeuren. De meest voorkomende reden van het ontstaan van een hoogteslag is door te hard een stoep op te rijden. Daarnaast kan een te hoge spaakspanning ook zorgen voor een hoogteslag. In dit artikel leg ik je precies uit hoe jij een slag uit je wiel kan halen.

Speling voorwiel

Het hebben van speling in je voorwiel is ook vaak een belangrijke oorzaak van een zwabberend voorwiel. De meest voorkomende oorzaak van speling in het voorwiel is dat de conus niet strak genoeg is aangedraaid. Deze kan namelijk losgetrild zijn tijdens het rijden. Een andere oorzaak waardoor er speling in het voorwiel is ontstaan is doordat de lagers versleten zijn. Over het algemeen is dit niet heel gevaarlijk, maar wanneer je het niet oplost, zal de speling steeds groter worden. In dit artikel vertel ik je precies hoe je de speling van je voorwiel kan verhelpen.

Scheur in het frame

De laatste oorzaak waardoor het voorwiel van je fiets zwabbert, is dat je een scheurtje in het frame van je fiets hebt. De kans dat dit het geval is, is relatief klein, maar naarmate je fiets ouder wordt, wordt deze kans natuurlijk steeds groter. Om te controleren of je fiets een scheur in het frame heeft is het belangrijk dat je het frame controleert rondom de lasnaden. Dit is namelijk waar de meeste stress op het frame zit en heeft dus grootste kans op het ontstaan van een scheurtje.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *