Binnenband fiets vervangen (in 6 stappen)

Vroeg of laat overkomt het iedere fietser, je band is lek. Wanneer je een lekke band hebt kan hier natuurlijk mee naar een fietsenmaker, maar je kan het ook gemakkelijk zelf doen. Met de juiste informatie kan je gemakkelijk zelf je binnenband van je fiets vervangen. In dit artikel bespreek ik alles wat je moet weten over het vervangen van je binnenband.

welke-binnenband-heb-ik-nodig-fietsportaal

Binnenband plakken of vervangen?

Voordat je een binnenband direct gaat vervangen is het verstandig om eerst te kijken of het nog mogelijk is om de binnenband te plakken. Dit is namelijk een stuk goedkoper dan vervangen. Wanneer je binnenband slechts een klein gaatje heeft kan je deze makkelijk plakken. In het geval je een binnenband al talloze keren hebt geplakt of er een grote scheur in je binnenband zit is het verstandig om deze te vervangen.

In het geval dat het niet nodig is om de binnenband van je fiets te vervangen, maar dat je deze simpelweg kan plakken is het belangrijk om een goede bandenplakset te hebben. Dit maakt het niet alleen een stuk makkelijker, maar zorgt er ook voor dat je band goed luchtdicht blijft. In dit artikel heb ik de beste bandenplaksets voor je op een rij gezet.

Wat heb je nodig om een binnenband te vervangen?

Voor het vervangen van je binnenband heb je het volgende nodig:

  • Een binnenband
  • Bandenlichters
  • Een fietspomp

Wat kost een binnenband?

De kosten van een binnenband zit over het algemeen tussen de 6 en 20 euro afhankelijk van het soort binnenband dat je aanschaft. Dit zijn de kosten voor de binnenband zelf. Wanneer je een fietsenmaker een binnenband laat vervangen zit de prijs tussen 20 en 40 euro.

Welke binnenband heb ik nodig?

Het kiezen van de juiste binnenband is iets waar je als fietser niet vaak mee bezig bent. Wanneer je op zoek gaat naar de juiste binnenband kom je er al snel achter dat er enorm veel keus is. Je moet rekening houden met veel verschillende factoren zoals het type ventiel en de bandmaat. Maar welke binnenband heb jij nu nodig voor jou fiets? In dit artikel vertel ik je precies welke binnenband jij nodig hebt.

STAPPENPLAN BINNENBAND VERVANGEN

Het vervangen van je binnenband is geen lastige klus wanneer je het stappenplan hierbeneden volgt.

1. Verwijder het wiel van je fiets en draai het ventiel los

De eerste stap is om het wiel van je fiets te halen. Bij het voorwiel is dit eenvoudig gedaan door de twee boutjes los te draaien. Om het achterwiel te verwijderen is vaak wat meer werk nodig. De eerste stap is het demonteren van de kettingkast wanneer dit van toepassing is.

Vervolgens kan je de twee borgbouten losdraaien. Door het wiel naar binnen te schuiven kan je de fietsketting loshalen en in sommige gevallen zal je de rem ook los moeten halen.

Nu het wiel verwijderd is kan je de lucht uit de band laten lopen en het ventiel losdraaien. Dit maakt het mogelijk om zo meteen de binnenband te verwijderen.

2. Haal de buitenband los en verwijder de binnenband

Vervolgens moeten we de buitenband losmaken van de velg om bij de binnenband te kunnen. In sommige gevallen is het mogelijk om dit met de hand te doen, maar de makkelijkste manier is om gebruik te maken van een bandenlichter. In dit artikel zet ik de beste bandenlichters voor je op een rij.

Het is niet nodig om de volledige buitenband van de velg te halen. Vaak is het losmaken van 1 zijde al genoeg om de binnenband van de velg te kunnen halen. Nu de buitenband los is kan je de binnenband verwijderen.

3. Check de buitenband

Nu de buitenband los is van de velg is het verstandig om ook de buitenband te controleren of deze nog goed is. Check de binnenkant en de zijkant van de band op eventuele scheuren. Kleine haarscheurtjes zullen in de meeste gevallen niet voor problemen zorgen, maar met grote scheuren zal de binnenband snel weer lek gaan.

4. Monteer de nieuwe binnenband

Nu kunnen we de nieuwe binnenband monteren. Begin hierbij door het ventiel in het ventielgat te plaatsen en deze vast te draaien. Hierdoor heb je een goed startpunt. Monteer vervolgens de rest van de binnenband ook op de velg.

5. Plaats de buitenband terug

De laatste stap voordat het wiel weer terug in de fiets mag is om de buitenband weer op de velg te krijgen. Dit is de meest lastige stap om goed uit te voeren. Ten eerste is het belangrijk om goed te controleren dat de binnenband niet geklemd wordt tussen de buitenband en de velg. Dit kan namelijk een lek veroorzaken.

Daarnaast kost het vaak nog aardig wat moeite om de buitenband weer om de velg te krijgen. Je kan het jezelf wat makkelijker maken door de velg in te smeren met zeepwater en door meerdere bandenlichters te gebruiken.

6. plaats het wiel terug en pomp de band op

Tenslotte kunnen we de band weer oppompen en deze weer terug op de fiets monteren. Voor het voorwiel doe je dit door de twee bouten weer vast te draaien. Bij het achterwiel is het belangrijk om de juiste volgorde van monteren aan te houden. Begin met het monteren van de rem. Leg vervolgens de fietsketting op het tandwiel(en) en plaats daarna het wiel in het frame.

Wanneer je het wiel gaat vastzetten is het belangrijk dat je goed controleert of het wiel rechtstaat en de fietsketting voldoende spanning heeft. Hierna is het alleen nog de kettingkast terugplaatsen en je kan de fiets gaat testen.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *