Waarom trapt mijn fiets door?(7 oorzaken)

Het doortrappen van een fiets is iets wat veel mensen overkomt wanneer ze veel op hun fiets rijden. In het begin was er niks aan de hand, maar na verloop van tijd begint je fiets steeds meer geluid te maken. Op een gegeven moment begin je steeds vaker door je fiets heen te trappen. Je krijgt het gevoel alsof je ketting even van de fiets ligt. Alleen waardoor gebeurt dit? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over waarom jouw fiets doortrapt.

waarom-trapt-mijn-fiets-door-fietsportaal

Oorzaken fiets trapt door

Om erachter te kunnen komen hoe je het doortrappen van je fiets kan oplossen is het heel belangrijk om te weten waarom jouw fiets doortrapt. Het doortrappen van een fiets kan verschillende oorzaken hebben, afhankelijk van het soort fiets dat je hebt. Over het algemeen zijn er vier verschillende soorten fietsen: Derailleur fietsen, naafversnelling fietsen, remnaaf fietsen en single speed fietsen. Elk soort fiets heeft vaak verschillende oorzaken. Hierbeneden heb ik de verschillende oorzaken van het doortrappen op een rij gezet:

  • Derailleur aandrijving niet onderhouden
  • Versnellingskabel uitgerekt
  • Afgebroken palletjes of dik vet
  • Vrijloop versleten
  • Gebroken as
  • Kappotte crank
  • Kapotte kettingschakel

Derailleur aandrijving niet onderhouden

Een derailleur aandrijving vind je vaak op racefietsen, mountainbikes of op sommige stadsfietsen. Een derailleuraandrijving heeft veel voordelen zoals een groot bereik en veel mogelijkheden, maar het heeft als grote nadeel dat het veel onderhoud vereist. Wanneer je niet genoeg onderhoud pleegt aan de derailleur aandrijving ontstaan er al snel problemen.

Je tandwielen en ketting gaan bijvoorbeeld roesten, of er treedt extra veel slijtage op doordat de ketting en tandwielen veel vuil bevatten. Hierdoor gaat de derailleur aandrijving op den duur doortrappen. Je kan de slijtage van de tandwielen gemakkelijk herkennen aan de vorm van een haaienvin. In dit artikel vertel ik je precies wanneer je jouw cassette, tandwielen en fietsketting moet vervangen.

Versnellingskabel uitgerekt

Een andere oorzaak waardoor je fiets doortrapt is doordat de versnellingskabel is uitgerekt. Na verloopt van tijd rekt de metalen kabel deels uit, waardoor de afstelling van de fiets niet meer goed is. De afstelling van de fiets kan ook slechter worden, wanneer jij te ruig wisselt van versnelling.

Een andere oorzaak kan ook zijn dat er roest opgetreden is in de kabel, of dat er kleine breukjes zijn. Hierdoor kan de kabel niet goed door de plastic hoes bewegen, waardoor het schakelen niet goed gaat.

Afgebroken palletjes of dik vet

Ook kunnen de palletjes afgebroken zijn of er zit dik vet in de naaf. Wanneer jij te maken hebt met een remnaaf fiets kan dit de oorzaak zijn dat je fiets doortrapt. In de remnaaf zitten namelijk kleine palletjes. Deze palletjes gaan naar binnen en buiten wanneer jij naar voren of achteren trapt. Op den duur kunnen deze palletjes afbreken door bijvoorbeeld metaalmoeheid.

Een andere reden kan ook zijn door dik vet. In de remnaaf zit namelijk een dikke laag vet die ervoor zorgt dat er zo min mogelijk slijtage optreedt en alles soepel loopt. Op den duur wordt dit vet alleen steeds dikker. Hierdoor kunnen kleine onderdeeltjes zoals de palletjes moeilijker bewegen en zelfs vast komen te zitten.

naafversnelling-trapt-door-fietsportaal

Vrijloop versleten

Verder kan de vrijloop ook versleten zijn. De vrijloop zit in het achterwiel en zorgt ervoor dat de pedalen niet meebewegen met het achterwiel wanneer jij niet aan het trappen bent. De vrijloop bestaat uit palletjes en deze kunnen beschadigd raken na verloopt van tijd.

Gebroken as

Deze oorzaak gebeurt niet zo vaak als de hierboven besproken oorzaken, maar het kan gebeuren. Wanneer je een naafversnelling fiets hebt, is er een kans dat de as in de naaf in tweeën breekt. Dit is helaas niet te zien vanaf de buitenkant, maar je kan het wel voelen. Vaak zit er namelijk veel speling in het achterwiel. In dit artikel vertel ik hoe je de trapas kan vervangen.

Kapotte crank

Een kapotte crank is een oorzaak die nog minder voorkomt, maar de kans is er. Wanneer je crank kapot gaat kan je blijven trappen aan de crank zonder dat het tandwiel beweegt. Het tandwiel is in dit geval dus losgekomen van de crankarm.

Kapotte kettingschakel

De laatste oorzaak is een kapotte of vaste kettingschakel of een slappe ketting is misschien wel een van de meest voorkomende oorzaken van het doortrappen van de fiets. De grootste reden dat je een vaste of kapotte kettingschakel hebt, komt door roest en slecht onderhoud.

Wanneer jij niet regelmatig de ketting schoonmaakt en opnieuw invet, gaat de ketting roesten en extra snel slijten. Er komt namelijk veel troep tussen de schakels en er is geen vet die voor een beschermend laagje zorgt. Hierdoor komen de schakels dus vast te zitten of ze gaan zelfs kapot.

Verder kan de ketting ook te los zitten op de tandwielen. Wanneer de ketting te los zit, heb je heel veel speling wat ervoor zorgt dat je doortrapt. De grootste reden dat de ketting te los zit is doordat de ketting versleten is en daardoor langer is geworden.

derailleur-fiets-aandrijving-fietsportaal

Fiets trapt door bij krachtzetten

Het meest voorkomende gevolg van een versleten aandrijving is dat de fiets door trapt bij het krachtzetten. Wanneer dit het geval is, is het belangrijk dat je de juist oorzaken controleert. Het is verstandig om eerst de meest makkelijke reparaties als eerste uit te voeren voordat je gaat beginnen aan de prijzigere en moeilijkere reparaties. Dit voorkomt niet alleen onnodige kosten, maar ook een heleboel moeite.

Derailleur fiets trapt door

Wanneer je derailleur fiets doortrapt zijn er verschillende oorzaken waardoor dit komt. De meest voorkomende reden is dat de tandwielen en ketting versleten is. Dit is alleen op te lossen door nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting te kopen.

Verder kan de fiets ook doortrappen doordat de versnellingen niet goed zijn afgesteld. Dit komt vaak doordat de versnellingskabel is uitgerekt of beschadigd is. Dit kan je oplossen door de versnellingen opnieuw af te stellen of door de versnellingskabel te vervangen.

Naafversnelling trapt door

Wanneer de naafversnelling doortrapt kunnen er verschillende oorzaken zijn waardoor dit komt. De eerste oorzaak kan zijn doordat de palletjes in de naaf is afgebroken of dat je dik vet hebt in de naaf. Wanneer je erg handig bent kan je dit zelf oplossen, maar in veel gevallen is het beter om een nieuwe naafversnelling aan te schaffen.

Verder is het ook mogelijk om dat de versnellingskabel uitgerekt of beschadigd is. Ook hier kan je de versnellingskabel afstellen of vervangen. Tenslotte is het mogelijk dat de ketting van je fiets versleten of uitgerekt is. In dit geval kan je het beste een nieuwe ketting aanschaffen.

Remnaaf trapt door

Wanneer je remnaaf doortrapt zijn er verschillende oorzaken waardoor dit kan komen. De eerste oorzaak is dat de palletjes van de naaf gebroken zijn. Een andere oorzaak is dat de as van de naaf gebroken in. Wanneer dit het geval is, is het verstandig om een nieuwe naaf aan te schaffen. Repareren is mogelijk, maar dit is bijna altijd duurder dan de prijs van een nieuwe naaf.

Verder is het ook mogelijk om dat de versnellingskabel uitgerekt of beschadigd is. Ook hier kan je de versnellingskabel afstellen of vervangen. Tenslotte is het mogelijk dat de ketting van je fiets versleten of uitgerekt is. In dit geval kan je het beste een nieuwe ketting aanschaffen.

Single speed trapt door

Wanneer een single speed fiets doortrapt komt dit door een versleten ketting en tandwielen of doordat de vrijloop beschadigd is. Controleer als eerste of de tandwielen in goede conditie zijn. Versleten tandwielen zijn te herkennen aan de haaienvin vorm. Als dit het geval is, kom je er waarschijnlijk mee weg door alleen de fietsketting te vervangen.

Ook kan de vrijloop beschadigd zijn, de vrijloop bestaat uit palletjes en deze kunnen kapot gaan. De vrijloop zit in het achterwiel en zal dan vervangen moeten worden.

Voorkomen dat je fiets doortrapt

Dat je fiets op den duur slijtage oploopt is niet te voorkomen. Wanneer jij op jouw fiets rijdt, heb je nu eenmaal te maken met slijtage. Dit betekent niet dat je slijtage zijn gang laat gaan. Door je fiets goed te onderhouden kan je veel van deze problemen uitstellen of zelfs geheel voorkomen. Bij het goed onderhouden van je fiets komen verschillende dingen kijken.

Een van de belangrijkste dingen die iedereen kan doen is de fiets schoon houden. Een schone fiets werkt nu eenmaal beter en er is minder vuil dat voor slijtage kan zorgen. Daarnaast is het belangrijk om de aandrijving eens in het jaar of nog beter eens in de 6 maanden goed schoon te maken en opnieuw in te vetten. Hierdoor gaat je ketting en tandwielen veel langer mee en fiets je veel soepeler.

Tenslotte is het verstandig om de afstelling van je versnellingen te controleren en wanneer nodig opnieuw af te stellen. Hierdoor blijf je altijd soepel schakelen en voorkom je onnodige schade aan de tandwielen.

speling-achterwiel-naaf-verhelpen-fietsportaal

Veel gestelde vragen

Wat kost een naafversnelling?

Het zelf vervangen van een naafversnelling zit tussen de 100 en 200 euro. Naast de naafversnelling zelf maakt het enorm veel uit of je dit laat doen of zelf de versnelling gaat vervangen. Het vervangen van de naafversnelling is geen goedkope klus, dus het is belangrijk een goede overweging te maken of het de moeite waard is om de naafversnelling te vervangen.

Hoe lang gaat een naafversnelling mee?

Een naafversnelling gaat gemiddeld rond de 15.000 km mee. Natuurlijk verschilt dit per situatie en hoe je omgaat met een naafversnelling. Wanneer je de naafversnelling goed onderhoud en zorgt dat deze goed afgesteld is.

Wanneer derailleur fiets afstellen?

Een van de meest voorkomende redenen dat een derailleur fiets doortrapt is een verkeerde afstelling van de derailleur(s). Er zijn verschillende redenen waardoor je een derailleur opnieuw zou moeten afstellen. De meest voorkomende reden is dat de derailleur een klap heeft gekregen en de afstelling veranderd is.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *