Welke binnenband heb ik nodig?

Het kiezen van de juiste binnenband, dit is iets waar je als fietser niet vaak mee bezig bent. Wanneer je op zoek gaat naar de juiste binnenband kom je er al snel achter dat er enorm veel keus is. Je moet namelijk rekening houden met het juiste ventiel en de juiste maat. Maar welke binnenband heb jij nu nodig voor jou fiets? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten.

welke-binnenband-heb-ik-nodig-fietsportaal

Maatvoering binnenband

De maat van je binnenband wordt bepaald door de maat van je buitenband. Dus heb je een 36-622 buitenband. Dan heb je ook een 36-622 binnenband nodig. Alleen is er voor elke buitenband geen unieke binnenband, maar door de elasticiteit past dezelfde binnenband op verschillende buitenbanden.

Maatvoering buitenband

franse-band-maatvoering-fietsportaal
etrto band maatvoering fietsportaal
inch band maatvoering fietsportaal

Nu je weet hoe de maatvoering van de binnenband werkt is het belangrijk dat je weet hoe de maatvoering van een buitenband werkt. Hierdoor weet je namelijk precies welke binnenband je nodig hebt. Er is helaas geen universele manier waarop de maat van een buitenband aangegeven wordt. Sinds de afgelopen jaren is de ETRTO maatvoering de standaard, maar in verschillende disciplines worden nog steeds andere maatvoeringen gebruikt.

Daarom heb ik hierbeneden alle verschillende maatvoeringen voor je uitgelegd:

Frans

De Franse maatvoering is een maatvoering die eigenlijk alleen nog maar gebruikt wordt bij racefietsen. De manier waarop de maat gemeten wordt is door te kijken naar de diameter van de band en de breedte van de band. Het is hierbij wel belangrijk dat je bij de diameter de binnenkant van de band gebruikt. Stel de diameter is 700 mm en de breedte is 35 mm dan is de maat 700 x 35C

ETRTO

De ETRTO maatvoering is sinds de afgelopen jaren de nieuwe officiële maatvoering bij bandenmaten. ETRTO staat voor European Tyre and Rim Technical Organisation en deze organisatie is opgericht om bandenmaten te standaardiseren. De ETRTO maatvoering meet de bandenmaat door de diameter van de velg en de breedte van de band de meten. Door de velg op te meten krijg je een nauwkeurigere maat dan bij andere meetmethodes.

Stel je hebt een velgdiameter van 622 mm en een bandbreedte van 36 mm dan wordt de maat aangeduid als 36-622. De bandbreedte wordt dus eerst aangeduid en daarna de velgdiameter.

Inch

Tenslotte hebben we de INCH maatvoering. Deze maatvoering was voor de ETRTO maatvoering de standaard. Zoals de naam al doet vermoeden wordt de maat aangeduid in inch. Ook bij deze maatvoering wordt er gekeken naar de diameter en de breedte van de buitenband. Daarnaast wordt in sommige gevallen ook de hoogte van de band vermeld.

Stel de diameter van je buitenband is 28 inch en de breedte en hoogte zijn 1 13/8 inch, dan wordt dit aangeduid als 28 x 1 3/8 inch. Aangezien de breedte en hoogte gelijk zijn worden deze niet apart aangeduid. Stel de diameter is 28 inch en de breedte is 1 3/8 en de hoogte is 1 5/8 inch, dan wordt dit aangeduid als 28 x 1 3/8 x 1 5/8.

Het ventiel type

Naast de juiste maat is het ook heel belangrijk dat je het juiste ventiel type hebt bij het kiezen van je binnenband. Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van drie verschillende ventiel types: Presta, Schräder en Dunlop. Hierbeneden heb ik de verschillen voor je uitgelegd:

Presta ventiel

presta-ventiel-fietsportaal

Het eerste type ventiel is het presta ventiel. Het presta ventiel wordt vooral gebruikt bij racefietsen. Dit komt doordat het ventiel een stuk smaller is dan andere ventielen. Dit is ideaal voor racefiets velgen. Daarnaast is het wel belangrijk dat je let op de lengte van het ventiel. Deze kan namelijk verschillen afhankelijk van de velghoogte.

Schräder ventiel

auto-ventiel-fietsportaal

Het Schräder ventiel wordt voornamelijk gebruikt bij auto’s, maar ook bij fietsen. Specifiek bij mountainbikes. Deze ventielen zijn een stuk dikker en vaak ook korter dat de Presta ventielen. Hierdoor past het Schrader ventiel bijna nooit op een racefiets velg. Bij deze ventielen is het belangrijk dat je rekening houdt met een pomp die hierop aansluit. Daarnaast is het ook mogelijk om een adapter op het ventiel te monteren.

Dunlop ventiel

dunlop-ventiel-fietsportaal

Tenslotte heb we het Dunlop ventiel. Dit ventiel herken je waarschijnlijk maar al te goed. Het Dunlop ventiel wordt voornamelijk gebruikt bij stadsfietsen en e-bikes. Bij dit ventiel hoef je geen rekening te houden met de ventielhoogte in tegenstelling tot het Presta ventiel. Dit komt namelijk doordat het ventiel namelijk niet in de velg zit, maar erop. Zoals te zien is op de foto draai je het ventiel op de velg vast, waardoor de lengte niet uit maakt.

De juiste ventielhoogte

Wanneer je een presta ventiel gaat gebruiken is het belangrijk dat je de juiste ventielhoogte kiest. Welke ventielhoogte jij nodig hebt, hangt vooral af van de velghoogte. Bij racefietsen kunnen de hoogte van de velg enorm verschillen. Let dus goed op de ventielhoogte wanneer je een binnenband voor je racefiets aanschaft.

Dikte van het rubber

Verder is de dikte van het rubber ook belangrijk bij het kiezen van een binnenband. Over het algemeen zijn goedkopere binnenbanden van dikker rubber gemaakt. Dit maakt de binnenband zwaarder, maar ook sterker. De duurdere binnenbanden zijn veel dunner en dus ook lichter. Dit maakt ze alleen wel gevoelig voor puncties.

Velglint

welk-velglint-heb-ik-nodig-fietsportaal

Tenslotte is het verstandig om velglint om je velgen heen te doen. Dit zorgt er namelijk voor dat de scherpe delen van je velg worden afgedekt en het risico op lekke binnenbanden kleiner wordt. Wil je weten hoe jij het velglint van je fiets kan vervangen? In dit artikel vertel ik precies hoe jij je velglint kan vervangen.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *