Je herkent het vast wel, je fiets begint vervelend te ratelen of je fietsketting valt eraf. Dit kan betekenen dat je fietsketting te lang is geworden. Over tijd wordt de fietsketting namelijk langer door slijtage. In dit artikel leg ik je precies uit hoe jij je fietsketting kan spannen, zodat jij weer veilig en fijn kan fietsen.
Waarom fietsketting spannen?
De belangrijkste reden om je fietsketting te spannen is om te voorkomen dat je fietsketting van je fiets valt. Een te lange fietsketting ligt namelijk erg los op de tandwielen, waardoor hij er makkelijk uit valt. Daarnaast is geluid ook een belangrijke reden om de fietsketting te spannen. Niks is namelijk vervelender dan een ratelende kettingkast.
Wat heb je nodig?
Om de fietsketting te kunnen spannen heb je niet veel gereedschap nodig. Je hebt alleen een set steeksleutels en een schroevendraaier nodig. Dit geldt zowel voor fietsen met kettingspanners en fietsen zonder kettingspanners.
Fietsketting opspannen met kettingspanners
Het spannen van je fietsketting met kettingspanners doe je in de volgende stappen:
- Verwijder de kettingkast
- Draai de linker en rechter achtermoer los met een steeksleutel
- Haal eventueel de remklauw los
- Gebruik de kettingspanner om de ketting op spanning te brengen
- Controleer of het wiel nog recht staat
- Draai de linker en rechter achtermoer weer vast
- Monteer de kettingkast en eventueel de remklauw weer
Verwijder de kettingkast
De eerste stap is om de kettingkast te verwijderen. Dit hoeft niet wanneer je een open kettingkast hebt, omdat je dan genoeg ruimte hebt.
Draai de linker en rechter achtermoer los met een steeksleutel
Vervolgens moet draai je de linker en rechter achtermoer los met de steeksleutel 15. Dit zorgt ervoor dat het wiel naar voor en achter kan verplaatsen
Haal eventueel de remklauw los
In sommige gevallen is het makkelijk om de remklauw los te maken. Dit is geen lastige klus aan gezien de remklauw niet vastgeschroefd zit aan de fiets. De remklauw zit los op de as en kan er makkelijk vanaf geschoven worden. In sommige gevallen zit de remkabel nog vast aan het frame met een klem.
Gebruik de kettingspanner om de ketting op spanning te brengen
Nu gaan we door middel van de kettingspanner de fietsketting op de juiste spanning brengen. De juiste spanning voor een fietsketting is ongeveer 1 centimeter speling. Dit betekent dat je de fietsketting 1 centimeter omhoog en omlaag kan bewegen. Door de moer van de kettingspanners rechtsom te draaien span je de ketting aan. Wanneer je linksom draait, wordt de spanning juist minder.
Draai de linker en rechter achtermoer weer vast
Controleer of het wiel nog recht staat
Controleer nu of je achterwiel nog steeds recht staat. Dit is het makkelijkst te controleren door een slinger te geven aan het wiel en te kijken of hij recht draait.
Monteer de kettingkast en eventueel de remklauw weer
Tenslotte kan je wanneer van toepassing weer de kettingkast en remklauw weer monteren op de fiets. Je bent nu helemaal klaar en de ketting staat weer goed op spanning. Wanneer je dit hebt gedaan is het ook verstandig om de ketting direct goed schoon te maken en opnieuw in te vetten, zodat de ketting soepel blijft lopen.
Fietsketting opspannen zonder kettingspanners
Het spannen van je fietsketting zonder kettingspanners doe je in de volgende stappen:
- Maak de kettingkast los
- Draai de linker en rechter achtermoer los
- Maak vervolgens ook de remklauw los
- Duw de linker wielas naar achteren en draai de linker achtermoer weer vast
- Duw nu ook de rechter wielas naar achteren en zet ook de rechter achtermoer weer vast
- Controleer of het wiel nog recht staat
- Monteer nu de kettingkast en remklauw weer
Maak de kettingkast los
De eerste stap is om de kettingkast los te maken. Dit hoeft niet wanneer je een open kettingkast hebt.
Draai de linker en rechter achtermoer los
Vervolgens draai je de linker en rechte achtermoer los met steeksleutel 15. Hierdoor kan je het achterwiel naar voor en achter bewegen.
Maak vervolgens ook de remklauw los
In sommige gevallen is het makkelijk om de remklauw los te maken. Dit is geen lastige klus aan gezien de remklauw niet vastgeschroefd zit aan de fiets. De remklauw zit los op de as en kan er makkelijk vanaf geschoven worden. In sommige gevallen zit de remkabel nog vast aan het frame met een klem.
Duw de linker wielas naar achteren en draai de linker achtermoer weer vast
Nu draai je de linker wielas van het achterwiel naar achteren. Je draait ook meteen de linker achtermoer weer vast. Het wiel staat nu scheef in het frame en de ketting staat niet op spanning.
Duw nu ook de rechter wielas naar achteren en zet ook de rechter achtermoer weer vast
Vervolgens duw je nu ook de rechter wielas naar achteren, waardoor de ketting op spanning gebracht wordt. Ook hier draai je de rechter achtermoer weer vast. De juiste spanning op de ketting is ongeveer 1 centimeter speling. Dit betekent dat je de ketting 1 centimeter omhoog en omlaag kunt bewegen.
Controleer of het wiel nog recht staat
Nu controleer je of het achterwiel weer recht in het frame staat. Dit is het makkelijkst te controleren door het wiel een slinger te geven en te kijken of hij niet heen en weer beweegt.
Monteer nu de kettingkast en de remklauw weer
Tenslotte wanneer dit van toepassing is, monteer je de kettingkast en remklauw weer op de fiets. Je fietsketting is nu weer goed op spanning gezet. Wanneer je dit hebt gedaan is het verstandig om de ketting goed schoon te maken en opnieuw in te vetten. Hierdoor weet je zeker dat je ketting soepel blijft lopen.
Fietsketting inkorten
Naast het spannen van een fietsketting is het ook mogelijk om de fietsketting in te korten. Dit is vooral handig wanneer de ketting de lang is geworden om hem op spanning te zetten. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij je fietsketting kan inkorten.