Hoe crankstel vervangen? (in 12 stappen)

Het crankstel vervangen van je fiets een klus die gemakkelijk zelf kan doen. Hoewel dit misschien als een uitdagende klus lijkt, is dit met het juiste gereedschap goed te doen. Na verloop van tijd beginnen er steeds meer problemen te ontstaan zoals een klikkend geluid of een verbogen krank. In dit geval is het verstandig om het crankstel te vervangen. Alleen hoe doe je dit nu precies? In dit artikel vertel ik je precies in 12 stappen hoe jij je crankstel van je fiets kan vervangen.

hoe-crankstel-vervangen-in-12-stappen-fietsportaal

Wanneer moet je een crankstel vervangen?

Er zijn verschillende redenen waarom je een crankstel moet vervangen:

  • Wanneer je een tikkend geluid hoort tijdens het fietsen
  • Als de schroefdraad van de pedalen erg beschadigd is
  • Als de crank losloopt tijdens het fietsen
  • Wanneer je cranks verbogen zijn
  • Als je een powermeter wil toevoegen aan de fiets

Tenslotte kan het ook zijn dat je slechts alleen de tandwielen van het crankstel moet vervangen. Na verloop van tijd zullen de tandwielen van je crankstel steeds meer versleten raken. De tanden gaan dan de vorm krijgen van een haaienvin. Hierdoor blijft de ketting haken achter de tanden, wat voor een vervelend geluid zal zorgen.

Wat heb je nodig?

Wanneer je het crankstel van je fiets gaat vervangen is het belangrijk om je juiste gereedschap te hebben. Hierdoor gaat het een stuk makkelijker en sneller. Je hebt het volgende nodig:

  • Momentsleutel of inbussleutel
  • Cranksleutel
  • Steeksleutels
  • Eventueel: cranktrekker
  • Montagevet
  • Lagervet
  • Nieuw crankstel
  • Schone doeken
wat-heb-je-nodig-vervangen-crankstel-fietsportaal

Crankstel vervangen stappenplan

1. Haal de pedalen los

De eerste stap is het losmaken van de pedalen. Dit doe je door gebruik te maken van een steeksleutel of een inbussleutel.

2. Draai de crankbouten en vervolgens de crankmoer los

De crankarm zit altijd vast aan de linkerkant van de fiets. Je haalt aan de linkerkant eerst de crankbouten los met een momentsleutel of inbussleutels. Nadat je dit hebt gedaan kan je de grote crankmoer losdraaien met een cranksleutel. In de meeste gevallen is de crankmoer van kunststof, waardoor je deze snel kan beschadigen. Werk dus met beleid.

3. Haal de linker crankarm los en schuif vervolgens de kettingbladen uit de bottombracket

Vervolgens kan je nu de linker crankarm losmaken. Deze zit vaak er stroef vast dus het kan aardig wat kracht vereisen. Door te wrikken kan je hem vaak makkelijker loskrijgen. Je kan nu ook de drive-side het de kettingbladen uit de bottombracket schuiven. Het is hierbij handig om eerst de fietsketting van je tandwiel af te halen.

4. Maak alles schoon

Je hebt nu alle gedemonteerd en dit is het ideale moment om alles mooi schoon te maken. Aangezien je normaal niet makkelijk bij de trapas kan komen is het belangrijk om alle viezigheid hier te verwijderen. Wanneer je dit doet, is het aan te raden om geen water te gebruiken aan gezien dit ervoor kan zorgen dat de lagers aangetast raken.

5. Vet alle draaiende delen in

Nu kan je de trapas en lagers weer insmeren met lagervet. Het is belangrijk om alle delen goed in te smeren, maar het is niet noodzakelijk om een hele dikke laag aan te brengen. Dit zal alleen maar meer vuil aantrekken, wat voor slijtage zorgt.

6. Monteer de drive-side weer in de fiets

Je kan nu weer de nieuw drive-side op de fiets monteren. Voordat je de drive-side door de bottombracket schuift, is het belangrijk dat je de fietsketting weer om de trapas hebt zitten. Dit maakt het een stuk makkelijker om de fietsketting op het kettingblad te zetten. Wanneer je dit toch vergeten bent om te doen kan je door middel van een kettingpons of een missinglinktang de ketting openmaken en hem op het tandwiel zetten.

7. Monteer je linker crankarm

Je kan nu de nieuwe linker crankarm weer op de trapas monteren. Je kan de crankarm maar op een manier op de trapas krijgen, dus let hier goed op. Wanneer je de crankarm gaat monteren is het verstandig om wat montagepasta te gebruiken om het jezelf in de toekomst een stuk makkelijker te maken.

Daarnaast is het heel belangrijk dat je goed kijkt naar de positie van de andere crankarm en dat deze de tegenovergestelde horizontale positie heeft.

8. Draai de crankmoer vast

Je kan nu de crankmoer weer vastdraaien met de cranksleutel of je hand. Ook hier is het verstandig om een klein beetje montagepasta aan te brengen. Het is hierbij belangrijk om de crankmoer niet te strak te draaien, vast is vast.

9. Draai de crankbouten vast

Het vastdraaien van de crankbouten is de meest technische klus van alle stappen. Het vastdraaien van de crankboutjes moet namelijk gelijkmatig gebeuren met een kracht van 12-14 Nm. Dit doe je door gebruike te maken van een momentsleutel. Draai beide boutjes gelijkmatig in 3 stappen tot de vereiste kracht. Denk hierbij eerst aan 6 Nm daarna 9 Nm en tenslotte 12 Nm.

Door niet eerst het ene boutje volledig vast de draaien en vervolgens de tweede, voorkom je dat de boutjes veel te strak worden aangedraaid en ze kapot gaan.

10. Controleer de speling

Nu de linker crankarm vast zit is het belangrijk om eventuele speling te controleren. Ten eerste controleer je de speling van de bottombracket door je fiets vast te houden en de linker crankarm heen en weer te wrikken. Je hoort geen speling of een klikkend geluid te horen.

Vervolgens geef je de crank een draai en kijkt hoe soepel hij draait. Wanneer je crankarm minder dan 1 rondje draait, dan zit de crankmoer te los en wanneer je veel meer rondjes draait, dan zit hij te los.

11. Monteer de pedalen

Wanneer alles goed lijkt kan je de pedalen weer op je cranks monteren. Het is hier ook aan te raden om een beetje montagepasta te gebruiken. De makkelijkste manier om de pedalen te monteren is door ze eerst met de hand vast te draaien en ze vervolgens met een steeksleutel vast te zetten.

12. Eventueel voorderailleur opnieuw afstellen

In principe ben je nu helemaal klaar met het vervangen van je crankstel. Wanneer je meerdere tandwielen op het crankstel hebt is het alleen wel aan te raden om de voorderailleur opnieuw af te stellen, zodat je soepel kan blijven schakelen. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij je derailleur kan afstellen.

Het vervangen van je trapas

In sommige gevallen is het niet alleen noodzakelijk om het crankstel van je fiets te vervangen, maar moet je ook de trapas vervangen. Wanneer je het crankstel gaat vervangen is dit het ideale moment om dit in combinatie met de trapas te doen. Je merkt dat de trapas vervangen moet worden wanneer je trappers niet meer soepel willen draaien tijdens het fietsen. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij de trapas van je fiets kan vervangen.

wat-kost-het-vervangen-van-een-crankstel-fietsportaal

Veel gestelde vragen

Wat is een Cranktrekker?

Een cranktrekker is een stuk gereedschap waarmee je de crank van de trapas kan halen. Je gebruikt de cranktrekker wanneer je bijvoorbeeld het crankstel, je crank of een trapas gaat vervangen. Een cranktrekker wordt gemaakt van aluminium of staal.

Hoe trapas invetten?

Wanneer je de trapas gaat invetten is het belangrijk om hier lagervet voor gebruikt. Het vet dient ervoor om alles soepel te laten lopen en water en viezigheid buiten te houden. Tijdens het invetten is het belangrijk om volledige binnenkant in te smeren en de lagers in te vetten. Vergeet zeker niet om de niet alleen de binnenkant in te smeren, maar ook de buitenkant.

Wat kost een crankstel vervangen?

De kosten voor het vervangen van een crankstel kan enorm uiteenlopen. Een crankstel van een normale stadsfiets zit tussen de 40 en 60 euro. De kosten voor een crankstel van een racefiets of mountainbike kunnen oplopen tot 500 euro afhankelijk van het model dat je kiest.

Hoe lang gaat een crankstel mee?

Over het algemeen gaat een crankstel tussen de 10.000 km en 15.000 km mee. Natuurlijk spelen er meerdere factoren een belangrijke bij de levensduur van een crankstel. Het belangrijkste is om de aandrijving regelmatig schoon te maken en opnieuw te smeren.

Daarnaast is het ook belangrijk om de fietsketting van je fiets op tijd te vervangen om onnodige slijtage aan het crankstel te voorkomen.

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *