Gravelbike vs cyclocross vs racefiets, de verschillen

Tegenwoordig komen er steeds meer verschillende soorten fietsen op de markt. Hierdoor wordt het alleen wel steeds moeilijker om de juiste fiets te kiezen door het grote aanbod. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over de verschillen tussen gravelbikes, cyclocrossers en racefietsen om de beste fiets voor jou te vinden. 

gravelbike-vs-cyclocross-vs-racefiets-fietsportaal

Waar gebruik je een gravelbike voor?

Een gravelbike is een erg veelzijdige fiets. Je kan met een gravelbike probleemloos over zowel verharde wegen als onverharde wegen rijden. Een gravelbike is namelijk de ultieme combinatie tussen een mountainbike en racefiets.

Een gravelbike is voorzien van een racestuur en een comfortabele geometrie. Daarnaast heeft een gravelbike relatief brede banden voor een goede grip en demping. In dit artikel vindt je alles wat je moet weten over gravelbikes.

Waar gebruik je een cyclocross fiets voor?

Op het eerste gezicht lijkt een cyclocross fiets veel op een gravelbike. Alleen zijn er toch duidelijke verschillen in zowel het doel van de fiets als hoe de fiets is gemaakt. Een cyclocross fiets is gemaakt om zo snel mogelijk over onverharde paden te fietsen. 

Hierdoor is een cyclocross fiets voorzien van een agressieve geometrie en een racestuur. Je kan een cyclocross fiets vergelijken met een racefiets, maar dan voor de onverharde wegen. 

Oorsprong van cyclocross

Cyclocross is een discipline in de fietswereld die in de 20ste eeuw is ontstaan. De wedstrijd bestaat uit het maken van een aantal rondes met variërende routes waar de rijders verschillende ondergronden en obstakels tegenkomen (denk aan asfalt, modder, trappen en heuvels). 

Bij deze obstakels is het niet verplicht om deze op de fiets te overwinnen. Je mag de fiets ook optillen en lopend het obstakel voorbij gaan. De races hebben over het algemeen een tijdsduur van een uur en zijn dus zeer intens. 

cyclocross-fietsportaal

Waar gebruik je een racefiets voor?

Racefietsen zijn een van de meest traditionele type fietsen die het meest gebruikt wordt door rijders. Een racefiets is helemaal ontworpen op snelheid en efficiëntie. Hierdoor is een racefiets voorzien van een speciale geometrie en racestuur om de luchtweerstand te minimaliseren. 

Daarnaast heeft een racefiets erg smalle gladde banden om de rolweerstand zo klein mogelijk te maken. Een racefiets rijdt altijd op asfalt en wordt vaak gereden op erg hoge snelheden gereden. De tijdsduur van races varieert erg veel, van meerdere weken tot een enkele dag. De populairste en meest bekende race is de Tour de France.

De verschillen tussen gravelbike, cyclocross en racefiets op een rij

Niet alleen het doeleinde van de gravelbike, cyclocross en racefiets is verschillend van elkaar, maar er zijn een heleboel verschillende factoren die ervoor zorgen dat dit het geval is. Hierbeneden heb ik deze factoren voor je op een rij gezet:

 GravelbikeCyclocrosserRacefiets
DoelLange, avontuurlijke rittenRacen op onverharde bodemRacen op asfalt
GeomtrieRechterop, gericht op comfort en lange rittenAgressief, gericht op snelheid en bovenbuis gemaakt om mee te tillenAgressief, gericht op snelheid
remmenAltijd schijremmenMeestal schijfremmenSchijfremmen/ velgremmen
BandenBrede banden met veel grip en comfortSmallere banden met veel gripSmalle, snelle banden
BereikGroot bereik op verschillende terreinenGemiddeld bereikGemiddeld bereik op hoge snelheden
TrapasHoog geplaatstHoog geplaatstGemiddeld geplaatst

De geometrie van een gravelbike, cyclocross en racefiets

Een van de belangrijkste verschillen is het frame geometrie van de fiets. Bij een racefiets heb je een agressieve geometrie, omdat de focus licht op snelheid. Je licht hierdoor verder naar voren waardoor je explosief de aanval in kan gaan

De cyclocross fiets heeft weer een totale andere geometrie. De tijdsduur van cyclocross races zijn een stuk korten dan die van racefietsen waardoor de nadruk licht op explosiviteit. Je zit daarom iets rechter op dan bij racefietsen. 

Daarnaast is het frame een stuk korter wat belangrijk is voor de wendbaarheid van de fiets. Met een kortere fiets kan je namelijk korter sturen. Daarnaast is de bovenbuis van een cyclocross fiets bijna altijd plat zodat je deze makkelijk en comfortabel kan gebruiken om de fiets op te tillen. 

Het frame van de gravelbike is weer totaal anders dan de andere twee fietsen. Het frame van de gravelbike is gemaakt om stabiel en comfortabel te kunnen rijden. Het frame is hierdoor langer en je zit relatief recht op de fiets. De fiets is hierdoor niet zo wendbaar of snel, maar je kan hiermee wel heel lang rijden.

Gewicht

Naast de verschillende geometrieën van de fietsen is het gewicht ook anders. Een racefiets en cyclocross zijn namelijk allebei gemaakt om zo licht mogelijk te zijn. Bij racefietsen zijn de fietsen zo licht mogelijk om minder weerstand te hebben voor meer snelheid. In dit artikel vind je wat een racefiets weegt.

Bij cyclocross is de fiets zo licht mogelijk om het zo makkelijk mogelijk te maken om de fiets op te tillen en mee te nemen over de obstakels. Bij het een gravelbike is dit niet het geval. Een gravelbike wordt voor diverse activiteiten gebruik zoals bikepacking, waardoor het frame robuuster is gemaakt om al het extra gewicht te kunnen dragen. 

Ook worden de fietsframes gemaakt van verschillende materialen. Voor racefietsen en cyclocross worden de fietsen bijna altijd gemaakt van carbon en bij gravelbikes wordt ook vaak gebruik gemaakt van aluminium. In dit artikel kom je alles te weten over verschillende frame materialen

De remmen van een gravelbike, cyclocross en racefiets

Een ander aandachtspunt zijn de remmen die uitgerust zijn op de fiets. Bij racefietsen wordt er op dit moment nog gewisseld tussen velgremmen en schijfremmen, omdat velgremmen lichter zijn dan schijfremmen. Dit was eerst ook het geval voor cyclocross, maar daar is iedereen al overgestapt op schijfremmen door de optimale remprestaties die schijfremmen leveren. In dit artikel vertel ik je de verschillen tussen velgremmen en schijfremmen voor racefietsen.

Gravelbikes zijn altijd uitgerust met schijfremmen. Dit komt door de betere remprestaties van schijfremmen. Daarnaast werken schijfremmen in tegenstelling tot schijfremmen in alle omstandigheden. In dit artikel vind je alles wat je moet weten over verschillende soorten remmen

De banden van een gravelbike, cyclocross en racefiets

Een ander groot verschil zijn het type banden. De banden van racefietsen zijn smal en worden opgepompt tot wel 8 bar om zo de rolweerstand zo klein mogelijk te maken. Racefietsbanden hebben een breedte van maximaal 32 mm en in sommige gevallen is de maximale breedte slechts 28 mm. 

racefiets-banden-fietsportaal

Cyclocross banden zijn een stukje breder met een maximale breedte van 33 mm. Daarnaast is het profiel van cyclocross banden een stuk agressiever om genoeg grip te hebben wanneer je door de modder rijdt. 

Bij gravelbike banden heb je de keus banden te krijgen tot 40 mm breedte. De banden van gravelbikes zijn niet alleen breder voor de extra grip, maar het zorgt ook voor een comfortabelere rit doordat de impact beter geabsorbeerd wordt. In dit artikel vind je alles wat je moet weten over gravelbanden

De banden van een racefiets zijn een stuk smaller. De meeste racefiets banden zitten tussen de 18 mm en 32 mm. Daarnaast hebben racefiets banden in tegenstelling tot de gravelbike banden een glad profiel. Bij racefietsbanden is het enorm belangrijk om een goede balans tussen snelheid en grip. Alleen door het grote aanbod kan het best lastig zijn om de juiste band te vinden. In dit artikel zet ik daarom de 12 beste racefietsbanden voor je op een rij.

Het bereik van gravelbike, cyclocross en racefiets

Een racefiets wordt altijd gemonteerd met een raceverzet. Je krijgt hier namelijk een vertanding waarmee je ook op hoge snelheden mee kan fietsen. Aan de voorkant worden vaak twee bladen gemonteerd en aan de achterkant een cassette. 

Bij cyclocross fietsen is het weer net wat anders. Daar wordt juist een verzet gemonteerd met relatief weinig bereik. Hierdoor kan je vaak binnen het juiste bereik makkelijk het juiste blad vinden. Ook zie je tegenwoordig steeds vaker cyclocross fietsen die uitgerust zijn met een 1x aandrijflijn. 

Hiermee heb je wel wat bereik verlies, maar het zorgt voor gewichtsbesparing en de kan dat de fietsketting eraf valt, is aanzienlijk kleiner. 

Het bereik van gravelbikes is daarentegen wel heel groot. Je kan met de gravelbike namelijk op veel verschillende terreinen rijden waardoor een groot bereik erg handig is. 

De trapas van een gravelbike, cyclocross en racefiets

Verder is de locatie van de trapas ook verschillende per fiets. De trapas van een racefiets heeft een gemiddelde hoogte om zo een goede trapefficiëntie te hebben. Dit is ook het geval voor gravelbikes. Alleen is de trapas van een cyclocross fiets wel hoger geplaatst. De reden hiervoor is dat je minder snel vast komt te zitten wanneer je over obstakels als takken gaat. 

Bikepacking met een gravelbike, cyclocross of racefiets

Bikepacken wordt steeds populairder. Steeds meer mensen gaan op pad met hun fiets en nemen alle bepakking mee op de fiets. Wanneer je dit van plan bent is het wel belangrijk dat je een fiets koopt die hiervoor geschikt is.

Met een racefiets is het mogelijk om te bikepacken, maar het wordt wel aangeraden om met een lichte bepakking op pad te gaan. Bikepacking met een cyclocross fiets wordt afgeraden, omdat de fiets niet sterk genoeg is om alle bepakking te dragen.

 De gravelbike daarentegen is uitermate geschikt voor bikepacking door zijn robuuste frame en uitstekende rijcomfort. Alleen voor veel rijders die voor het eerst willen bikepacken is het lastig om het overzicht te bewaren. In dit artikel heb ik de ultieme bikepacking paklijst gemaakt. 

verschil tussen gravelbike cyclocross racefiets fietsportaal

Conclusie

Als het nu om een gravelbike, cyclocross of racefiets gaat, iedere fiets heeft zijn eigen voor- en nadelen en een eigen doeleinde. Afhankelijk van wat je van plan bent om te doen hoort de ene fiets beter bij jouw als de andere. 

Ben jij een rijder die over het asfalt wil knallen? Dan is een racefiets voor jou. Ben jij een rijder die over onverharde paden wil rijden en prijzig wil pakken? Dan is een cyclocross iets voor jou. Of ben jij een rijder die meer comfort zoekt en op verschillende terreinen wil rijden? Dan is de gravelbike wat voor jou.  

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *