De juiste cassette voor mijn fiets, is een vraag die veel rijders zich afstellen. De cassette op je fiets bepaald welke verzetten jij ter beschikking hebt tijdens het rijden. Ga je nu de bergen in of ben je meer een rijder die houdt van een vlakke omgeving? Een goede cassette die hierbij hoort, is onmisbaar. Alleen welke cassette heb je nodig? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten.
Hoe werkt een cassette?
Als eerste is het belangrijk om te weten hoe een cassette werkt een waarom je een cassette nodig hebt. Een cassette is het begrip voor meerdere tandwielen die bij elkaar zitten. De tandwielen in een cassette loopt op van de minste tanden per tandwiel tot de meeste tanden per tandwiel.
Bij een cassette kan je zeggen dat hoe groter het tandwiel is des te lichter het trappen is. Het doel van een cassette is dat je steeds sneller kunt rijden zonder steeds sneller te trappen. Hoe sneller je namelijk gaat des te zwaarder het verzet op de cassette wordt.
Er zijn veel verschillende soorten cassettes die niet alleen verschillen in de hoeveelheid tanden, maar ook in hoeveel tandwielen er aanwezig zijn op de cassette.
Verschillende soorten crankstellen
Naast de cassette heeft je fiets ook een crankstel. Het crankstel is in tegenstelling tot de cassette direct aanwezig bij de trappers. Er zijn over het algemeen drie verschillende soorten crankstellen. Het crankstel met 1 tandwiel, het crankstel met 2 tandwielen en het crankstel met 3 tandwielen.
Hoe meer tandwielen er aanwezig zijn bij het crankstel hoe meer versnellingen er aanwezig zijn op de fiets. Alleen meer versnellingen zijn niet altijd beter, het heeft namelijk ook zijn nadelen.
Een aantal jaar terug werden de meeste fietsen uitgerust met een crankstel die 3 tandwielen heeft, maar tegenwoordig zie bijna alleen nog maar fietsen die een crankstel hebben met 2 tandwielen of 1 tandwiel. Er zijn verschillende redenen waarom dit het geval is.
De eerste reden is dat de cassettes met steeds meer tandwielen voorzien worden. Eerst waren er alleen cassettes met maximaal 9 tandwielen, maar tegenwoordig kan je al cassettes krijgen met 12 tandwielen. De tweede reden is dat het systeem minder complex en lichter is. Dit maakt de fiets veel wendbaarder.
Daarnaast is het ook belangrijk om de juiste cranklengte op je fiets te hebben. Een juiste cranklengte zorgt voor een betere zithouding en een hogere trapefficiëntie. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over de juiste cranklengte.
Welke cassette heb ik?
De manier waarop je kan zien welke cassette je hebt, is door het aantal tanden te tellen op de grootste krans en het aantal tanden te tellen op de kleinste krans. Vervolgens tel je hoeveel kransen de cassette heeft en samen met het juiste merk weet je precies welke cassette je hebt.
Beste cassette voor racefietsen
Welke cassette het beste past bij jouw racefiets hangt van verschillende factoren af. Zo is het belangrijk om te kijken naar welk crankstel aanwezig is op de fiets. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken in wat voor omgeving je van plan bent om te gaan fietsen. Je hebt namelijk een andere cassette nodig voor een vlakke omgeving als een bergachtige omgeving.
Welk crankstel nodig?
Welk crankstel jij nodig hebt voor jouw racefiets hangt voor het grootste gedeelte af van wat jij fijn en belangrijk vindt. Over het algemeen kiezen de meeste mensen uit een crankstel met twee tandwielen of een tandwiel.
Het voordeel van een crankstel met twee tandwielen is dat je meer keus hebt over de versnelling waarin je gaat rijden. Dit is een voordeel, omdat je hierdoor dichter bij de optimale trapfrequentie kan blijven. Het nadeel is alleen een complexer systeem dat zwaarder is.
Het voordeel van een crankstel met een tandwiel is dat je flink wat onderdelen kan schrappen. Zo heb je een shifter, derailleur en tandwiel minder. Dit zorgt voor aardig wat gewichtsbesparing en minder onderhoud. Het nadeel is wel dat je minder keus hebt over de versnelling. Dit is natuurlijk weer deels op de lossen met een grotere cassette.
Beste cassette voor mountainbikes
De beste cassette voor mountainbikes hangt van verschillende factoren af. Als mountianbiker krijg je te maken met veel verschillende snelheden en omstandigheden. Je daarom een cassette hebben die veelzijdig is om geschikt te zijn voor al variatie.
Wat zijn ‘1x’ groepen?
Over het algemeen loopt de mountainbike niche altijd voor op de rest van de fiets industrie. Steeds meer mountainbikes zie je daarom uitgerust met een zogenaamde ‘1x’ groepenset. Een 1x groepenset wil eigenlijk zeggen dat er maar een enkel tandwiel bij de trappers zit en er een grotere cassette aanwezig is.
Deze grotere cassette is noodzakelijk omdat je minder versnellingen heb met een tandwiel bij de crankset. Vaak zie je cassettes met 11 of 12 tandwielen.
Voordelen van 1×12 en 1×11
- Gewichtsbesparing
- Soepel schakelen met minder slijtage
- Prima schakelbereik
Gewichtsbesparing
Het eerste voordeel van een 1×12 of 1×11 is het besparen van gewicht. Doordat je maar een enkel tandwiel bij de crankset hebt, heb je geen derailleur of shifter nodig. Daarnaast bespaar je ook gewicht doordat er minder tanwielen aanwezig zijn. Minder gewicht maakt de fiets niet alleen wendbaarder maar ook sneller.
Soepel schakelen met minder slijtage
Het tweede voordeel is dat met een 1x-versnellinggroep veel soepeler schakelt. Je hoeft namelijk niet meer rekening te houden met zowel de cassette als de crankset. Met dit systeem hoef je alleen maar omhoog of omlaag te schakelen.
Daarnaast is dit systeem ook veel simpeler en bestaat het uit minder onderdelen. Minder onderdelen betekent niet alleen minder onderhoud, maar er zijn ook minder plekken waar onderdelen kunnen falen.
Prima bereik
Dankzij de grote cassettes van 11 of 12 tandwielen heb je met dit aandrijvingssysteem meer dan genoeg schakelbereik. Met deze cassettes kan je zowel snel fietsen als de lastigste klimmen bereiden.
Nadelen van 1×12 en 1×11
- Grotere stappen tussen versnellingen
- Speciale body nodig voor cassettes
Grotere stappen tussen versnellingen
Een van de nadelen van een enkel voorblad is dat de stappen tussen verschillende versnellingen groter is dan bij twee of drie voorbladen. Dit heeft vooral te maken met dat de zowel de lichtste als zwaarste versnelling bereikt moet worden om een enkel tandwiel.
Speciale body nodig voor cassettes
Al deze tandwielen nemen natuurlijk ook ruimte in beslag. Zoveel zelfs dat je voor deze cassettes speciale body’s nodig hebt. Dit is om te zorgen dat de volledige cassette past. Voor Shimano heb je een wiel met een Micro Spline body nodig en voor Sram cassettes heb je een XD body nodig.
Waar moet je op letten bij aanschaf van een cassette?
Bij het aanschaffen van de juiste cassette voor jou zijn er verschillende factoren aanwezig die deel uitmaken van de juiste keuze. Hierbeneden heb ik de verschillende factoren voor je op een rij gezet:
Aantal kransen van cassette moet gelijk zijn aan de rest van de groepset
Bij het aanschaffen van een cassette is het heel belangrijk dat je een cassette koopt die past op de rest van de groepset. Heb je bijvoorbeeld schifters en een derailleur die gemaakt zijn voor 9 tandwielen, dan moet je ook een cassette kopen met 9 tandwielen.
Je kan natuurlijk altijd nieuwe schifters en derailleurs kopen bij een nieuwe cassette, maar dit brengt ook weer een hoop kosten en tijd met zich mee.
Het niveau van de groepset
Er zijn veel verschillende soorten cassettes die allemaal hun eigen doel en budget hebben. Er zijn cassettes voor hobbyrijders en voor professionals. Natuurlijk zit hier een groot verschil in budget in. Het is daarom belangrijk om goed te kijken waarvoor en hoe vaak je gaat rijden. Voor veel rijders is het namelijk onnodig om het beste van het beste aan te schaffen.
Met goed en regelmatig onderhoud aan de groepset kan je jaren vooruit en plezier hebben van je groepset, zonder hier onnodig veel geld aan uit te geven.
Aantal kransen
Een belangrijke keus die je moet maken bij een nieuwe cassette is hoeveel kransen je wilt. Hoeveel kransen je nodig hebt, hangt voor een deel uit wat voor crankset je op de fiets hebt. Hoe minder tandwielen er op de crankset zitten des te meer tandwielen je wil hebben op de cassette om een groot genoeg schakelbereik te houden.
De tandwielverhouding
Wanneer je met de trappers aan het trappen bent komt de ketting in beweging en hierdoor de cassette ook. De tandwielverhouding bepaalt hoe vaak het achterwiel draait wanneer jij een keer draait met de trappers. Hoe vaker het wiel draait per omwenteling des te zwaarder het is.
Door te schakelen tijdens het fietsen verander je de tandwielverhouding waardoor je zwaarder of lichter gaat fietsen. Alleen welke tandwielverhouding heb je nu nodig? De juiste tandwiel verhouding op je cassette hangt voor het grootste gedeelte af in welke omgeving je gaat fietsen.
Ga je voor erg snel fietsen op vlak terrein? Dan wil je graag een cassette die een relatief zware tandwielverhouding heeft. Ben jij een rijder die vooral de bergen ingaat? Dan is een cassette met een relatief lichte tandwielverhouding beter.
Het is niet mogelijk om een perfecte tandwielverhouding te vinden. Dit is namelijk erg persoonlijk en verschilt per persoon. Daarom is het verstandig om meerdere tandwielverhoudingen uit te testen om beste voor jou te vinden.
Het vervangen van je cassette
Het vervangen van je cassette is een klus die niet vaak nodig is, maar die op iedere fiets moet gebeuren. Over tijd slijt namelijk de cassette doordat de fietsketting niet meer precies goed loopt met de tanden van de cassette.
Hierdoor worden de tanden steeds puntiger of krijgen ze de vorm van een haaienvin. Wanneer dit het geval is weet je dat je de cassette van je fiets moet vervangen. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij de cassette van je fiets vervangt.