Verschil tussen een goedkope en dure fiets

Wanneer je een nieuwe fiets gaat aanschaffen is een van de belangrijkste dingen natuurlijk de prijs. Het blijft voor veel mensen een lastige keuze of het beter is om een dure fiets aan te schaffen of een goedkope. Wat is namelijk nu precies het verschil? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten.

verschil-tussen-een-dure-en-een-goedkope-fiets-fietsportaal

Frame en vering

Ten eerste is het belangrijk om te kijken naar het frame van de fiets en de vering. Het frame van een fiets kan van verschillende materialen gemaakt zijn. De meest populaire materialen zijn ijzer, aluminium en carbon fiber. De hele goedkope oude fietsen zullen gemaakt zijn van ijzer.

Dit materiaal gaat wel lang mee, maar maakt je fiets erg zwaar. Aluminium is tegenwoordig voor een betaalbare prijs te krijgen. Dit maakt de fiets een heel stuk lichter. De meest dure fietsen zijn altijd van carbon fiber gemaakt. Dit materiaal is niet alleen het sterkste, maar ook veruit het lichtst.

Het is bij alle materialen belangrijk om te weten dat er verschillende maten van kwaliteit is, wat van veel invloed kan zijn. Verder is het design van het frame ook belangrijk. De geometrie bepaalt namelijk hoe jij op de fiets zit. Bij sportievere fietsen zit je meer voorover en bij comfort fietsen meer rechtop.

Naast het frame is de vering van de fiets ook erg belangrijk. Er zijn drie verschillende mogelijkheden. Je fiets kan geen vering hebben, alleen voorvering of zowel voorvering als achtervering. Hoe meer veringen je fiets heeft des te duurder deze over het algemeen is (geldt niet voor racefietsen).

De vering zorgt ervoor dat impact geabsorbeerd wordt, waardoor je beter kan rijden. Voor mountainbikes is de vering enorm belangrijk en zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden. In dit artikel lees je meer over mountainbike vering.

Schakel- en remgroep (groepset)

Naast het frame en de vering is de schakelgroep en de remgroep van groot belang van de fiets. De schakelgroep bestaat uit de aandrijving van de fiets. Er zijn verschillende soorten aandrijvingen. De meest populaire bij stadsfietsen is de naaf aandrijving. Dit wil zeggen dat je enkel twee tandwielen hebt en dat de versnellingen in het wiel zitten.

Er zijn drie soorten naafversnellingen, namelijk de nexus-3 de nexus-7 en de nexus-8. Het getal verwijst naar het aantal versnellingen. Verder heb je ook het derailleursysteem. Dit bestaat uit een cassette en ene crankstel die meerdere tandwielen kan hebben.

Dit systeem zie je vaak op de sportievere stadsfietsen, mountainbikes en racefietsen. Zowel de cassette als het crankstel kunnen meerdere tandwielen zorgen. Stel je hebt een cassette met 9 tandwielen en een crankstel met 3, dan heb je 3×9=27 versnellingen.

Het nadeel van dit systeem ten opzichte van de naafversnelling is dat het niet alleen duurder in de aanschaf is, maar het ook veel meer onderhoud vereist.

Wielen en banden

De wielen en de banden zijn niet zoveel van belang wanneer je gaat kijken om een nieuwe stadsfiets aan te schaffen. Natuurlijk is het verstandig om een paar goede banden op de fiets te hebben, maar het is veel meer van belangrijk bij mountainbikes en racefietsen.

Het hebben van de juiste wielen is niet alleen belangrijk voor de juiste maat, maar het heeft veel invloed op de rijeigenschappen van de fiets. Een set goede wielen zijn namelijk een stuk lichter en stugger, waardoor je minder draaiend gewicht en meer controle hebt.

Daarnaast is het hebben van de juiste banden ook enorm belangrijk bij mountainbikes en racefietsen. De banden zijn de enige die contact maken met de ondergrond. Je wil daarom de juiste banden hebben die je niet alleen genoeg grip geven, maar ook zo weinig mogelijk rolweerstand hebben.

Verdere eigenschappen

Daarnaast zijn er nog een aantal andere eigenschappen van de fiets die van invloed kunnen zijn op de prijs. Denk hierbij aan het stuur van de fiets, de trappers, eventueel stuurlint en het zadel. Al deze extra accessoires kunnen samen een groot verschil maken op het comfort en de prestaties van de fiets.

Daarentegen kunnen goede accessoires zoals een verende zadelpen of een paar goede klikpedalen snel de kosten van een fiets opschroeven. Wanneer je aan een strak budget gebonden bent is het verstandig om hier als eerste concessies te maken. Je kan namelijk later relatief makkelijk deze onderdelen nog toevoegen.

Wat zijn de voordelen van een dure fiets?

Er zitten verschillende voordelen aan het hebben van een dure fiets. Niet alleen rijdt je veel comfortabeler, maar je fiets presteert ook veel beter en gaat vaak langer mee. Vooral de prestatie en de levensduur van de fiets is van groot belang voor veel fietsers.

Natuurlijk is de reden om een dure fiets te hebben voor iedereen anders. De ene persoon wil graag een fiets hebben die betrouwbaar is en niet onverwachts stuk gaat. De ander wil graag een wedstrijdfiets hebben waarmee alles uit de fiets kan halen. De belangrijkste vraag die je aan jezelf moet stellen is:

Waarvoor heb ik een dure fiets nodig?

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *