10 Mountainbike techniek tips

Mountainbiken lijkt op het eerste gezicht niet heel lastig. Het is gewoon een ander soort fietsen over andere paden. Toch is niks minder waar. Goed kunnen mountainbiken is lastig en vereist niet alleen goede techniek, maar ook uithoudingsvermogen. Je rijtechniek heeft veel invloed op de manier hoe je naar beneden gaat en de controle die je hebt op de fiets. In dit artikel ga ik je 10 techniek tips geven, zodat jij beter en fijner kan rijden. 

15-mountainbike-techniek-tips-fietsportaal

1. Mountainbike uitrusting & materiaal

De eerste manier om een beter rijder te worden is wanneer je de uitrusting & materiaal goed op orde hebt. Je kan de beste rijder van de wereld zijn, maar wanneer je materiaal niet op orde is kom je nergens. Hier beneden heb ik een aantal belangrijke punten op een rij gezet:

  • Uitrustingveiligheid staat op nummer een en daar hoort goede bescherming bij, zoals een helm, bril en kniebeschermers. 
  • Zadelpositie: De positie van je zadel is erg belangrijk voor een comfortabele en goede rit. Je stelt hem als volgt af: Zet het zadel horizontaal vast. Vervolgens ga je naast de fiets staan en zet je het zadel op heup hoogte. Je hebt nu je zadel goed afgesteld. 
  • StuurbreedteEen breder stuur geeft meer balans en controle.
  • HandgrepenRubberen handgrepen die je vast kan schroeven zijn er belangrijk, zodat ze niet los komen.
  • HandremGoed kunnen remmen is heel belangrijk. Hiervoor moeten de remmen wel goed afgesteld zijn. Je moet je rem kunnen gebruiken met een vinger. Vaak wordt de wijsvinger gebruikt voor de meeste controle en kracht. 

2. De basispositie

Om goed en comfortabel offroad te kunnen rijden is het belangrijk om een goede basis te hebben en de basistechniek onder de knie te hebben. De basispositie bestaat uit drie onderdelen:

  • Zwaartepunt: Het zwaartepunt van je gewicht en de fiets is belangrijk om te weten, omdat dit voorkomt dat je voorover of achterover valt wanneer je over ruig terrein gaat. Een voorbeeld hiervan is dat je het zwaartepunt naar achteren brengt wanneer je een steile afdaling hebt, zodat je niet voorover valt. 
  • Kijkrichting: De kijkrichting is ook een punt waar je rekening mee moet houden. Net zoals tijdens het autorijden is het belangrijk om te kijken waar je heen wil gaan. Wanneer je over technisch terrein gaat of een steile afdaling hebt kan het je al snel overkomen dat je gefixeerd raakt op waar je nu bent in plaats van waar je heen wil. Door ver vooruit te kijken voorkom je veel ongelukken. 
  • Arm- en beenhouding: Een goede houding hebben op de fiets zorgt voor betere controle over de fiets en voorkomt dat je blessures krijgt. Een goede positie is dat je armen licht gebogen zijn zodat je goed de impact kan absorberen. Je benen moeten ook licht gebogen zijn en de trappers moeten voor de helft omhoog zijn zodat deze niet in de weg zitten. 

3. Remtechniek

  • Je remvinger. In principe rem je maar met een vinger. Dit zorgt ervoor dat de overige vier vingers goed grip kunnen houden over het stuur.
  • De voorrem is het belangrijkst op de fiets. Je gebruikt alleen de achterrem wanneer het erg nat is of wanneer je een hele steile helling af gaat. 
  • Wanneer je hard remt, verander je ook de basispositie. Je verschuift namelijk steeds meer je zwaartepunt naar achter zodat je niet voorover klapt. Duw je stuur weg en houdt je benen redelijk gestrekt voor het gewenste resultaat.
remtechniek-mountainbike-fietsportaal

4. Bergop rijden

Bergop rijden is een belangrijk onderdeel van het mountainbiken. Bergop rijden is vaak het zwaarste gedeelte van de rit en daarom is het belangrijk om dit zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken. 

  • Zet de fiets in een lage versnelling zodat je een fijn en vlot traptempo kan houden. Je snelheid zal achteruit gaan, maar je kan het veel langer volhouden.
  • Zet de lock-out van de vering aan indien aanwezig. Wanneer je een lock-out op je voorvork hebt zet deze bij het bergop fietsen aan. Dit zorgt ervoor dat je energie naar meer snelheid gaat in plaats van dat het geabsorbeerd wordt door de vering.
bergop-rijden-mountainbike-fietsportaal

5. Bochten nemen

Wanneer je snel de van de bergen en heuvels wil, maken goede bochten het grote verschil. Door een goede techniek voel je, je niet alleen zelfverzekerder in de bochten, maar je zult ook veel sneller gaan. 

  • Duwen: Bij het nemen van scherpe bochten helpt het om je stuur in de bocht te duwen.
  • Pedaalpositie: Je kan je pedalen op twee manieren positioneren. Je kan de pedalen in een horizontale positie houden of je kan het pedaal aan de buitenkant van de bocht laten zakken en het pedaal aan de binnenkant omhoog houden. Dit zorgt ervoor dat je snel weer kracht kan zetten als je uit de bocht komt. 
  • Zwaartepunt: Door je zwaartepunt naar voren te verschuiven verzeker je dat het voorwiel niet verslipt.

6. Springen over obstakels

Het springen over obstakels is een van de leukste en spannendste dingen die je kan doen tijdens het mountainbiken. Toch is dit tegelijkertijd het meest spannende onderdeel voor beginnende rijders. Daarvoor heb ik een aantal tips voor je.

  • Til het voorwiel op: wanneer je aankomt bij een sprong. Ga met je schouders naar beneden en duw op het juiste moment je lichaam van je stuur weg.
  • De wip: Wanneer je over een sprong of hindernis gaat, ga je eerst met het voorwiel erover heen en vervolgens met je achterwiel.
  • Konijnensprong: Dit is een welbekende spring techniek voor beginnende rijders om een goed springgevoel te ontwikkelen. Je doet de konijnensprong door je hele lichaam te zakken terwijl je rijdt. En op het juiste moment jezelf met de fiets omhoog te duwen.
springen-over-obstakels-mtb-fietsportaal

7. trappen af rijden

Het berijden van trappen is niet iets wat je snel zult doen met je stadsfiets, maar met een mountainbike kan je prima van de trap af rijden zodat je niet hoeft af te stappen. 

  • Snelheid: Wanneer je een trap nadert is het belangrijk dat je de juiste snelheid hebt. Je moet voorkomen dat je de snel gaat en van de trap springt en je moet niet te sloom gaan want dan val je voorover.
  • Kracht op stuur: Wanneer je de trap afgaat is het belangrijk om kracht te zetten op je stuur zodat je wiel naar beneden gaat en de trap volgt.
  • Zwaartepunt: Verschuif je zwaartepunt niet teveel naar voren om te voorkomen dat je voorover klapt. 

8. Haarspeldbochten

Haarspeldbochten kom je vaak tegen op parcours waar je heen en weer de berg afgaat. Door de juiste technieken is het makkelijker om een haarspeldbocht te nemen. 

  • Leunen: Wanneer je begint aan de haarspeldbocht leun met je lichaam naar buiten. Wanneer je draait, leun je je lichaam naar binnen en maak je de bocht.
  • Expert mode: Er is ook een andere manier om een haarspeldbocht te maken, maar dit is alleen weggelegd voor de gevorderde rijder. Het werkt als volgt: Je komt aanrijden en draait het voorwiel in. Je duwt de voorrem in en haalt je achterwiel omhoog. Terwijl het achterwiel omhoog is draai je hem ook gelijk zodat je weer verder kan rijden. 

9. Manuals

Manuals lijken op het eerste gezicht erg veel op wheelies. Toch zit er tussen manuals en wheelies veel verschil. 

  • Wheelies: is de truck waarbij je rijdt terwijl je voorwiel in de lucht is. Je houdt het voorwiel in de lucht door je zwaartepunt te verschuiven en te blijven trappen voor snelheid.
  • Manuals: Is ook een truck waar het voorwiel in de lucht blijft. Alleen met manuals heb je al redelijk wat snelheid en houdt je het wiel alleen in de lucht door je zwaartepunt te verschuiven. 
manuals-mountainbike-fietsportaal

10. Pomptechniek

De pomptechniek is een vaardigheid die vaak gebruikt wordt op zogenaamde ‘pumptracks’. Dit zijn banen waar je alleen snelheid opbouwt door middel van de pomptechniek. Ook is de pomptechniek erg handig om extra snelheid op te bouwen op normale mountainbike parcours.

  • Duwen op stuur: Wanneer je een heuveltje afgaat moet je duwen op je stuur en het zwaartepunt naar voren verplaatsen. Hierdoor ga je sneller naar beneden.
  • Trekken aan stuur: Wanneer je een heuveltje opgaat moet je trekken aan je stuur en je zwaartepunt naar achteren verschuiven. Hierdoor zul je minder afremmen wanneer je de heuvel opgaat. 
Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *