Wanneer gebruik je de lock-out tijdens het rijden?

Een lock-out is een veel gebruikt onderdeel op de mountainbikes. Een lock-out zit op de vering van je fiets en zorgt voor het stoppen met veren. Deze functie is heel leuk, alleen wanneer gebruik je de lock-out tijdens het rijden? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten. 

wanneer-gebruik-je-de-lock-out-tijdens-het-rijden-fietsportaal

Wat is een lock-out?

Zoals ik net al vermelde zit een lock-out op de bovenkant van de vering. Door de lock-out te gebruiken absorbeert de vering niet meer waardoor je in theorie sneller over verharde ondergrond kan rijden. De lock-out wordt vooral gebruikt door rijders waarbij elke seconde telt. 

Wanneer gebruik je de lock-out?

De lock-out wordt vooral gebruikt om het rijden efficiënter te maken door de minder energie te verliezen in de vering. De lock-out wordt daarom vooral gebruikt wanneer je langere stukken over asfalt rijdt of wanneer je bergopwaarts aan het fietsen bent. 

Een lock-out wordt daarom niet in elke discipline van het mountainbiken gebruikt. Een lock-out is het meest populair bij cross country rijders, maar het wordt ook vaak gebruikt bij trail en enduro rijders. 

Lock-out in de voorvork

Een lock-out wordt vooral gezien in de voorvork. Elke mountainbike is voorzien van een voorvork en daarom worden lock-outs ook het meest gezien bij voorvorken. De meeste lock-outs in de voorvork zijn voorzien van twee standen: open en gesloten. Wanneer de lock-out gesloten is, beweegt de voorvork niet tot nauwelijks. 

Daarnaast zijn er ook voorvorken die voorzien zijn van een lock-out met 3 verschillende standen. Tussen open en gesloten zit ook een middenstand, waarbij maar de helft van de veerweg gebruikt kan worden. 

Lock-out in de achterdemper

In de achterdemper is het ook mogelijk om een lock-out te hebben. Dit kan natuurlijk door aan de knop bij de achterdemper zelf te draaien, maar het het is ook mogelijk om het met de remote lock-out te doen. 

Het is zelfs mogelijk om de lock-out van de voorvork en de achterdemper tegelijk te gebruiken. Verder zitten er op de meeste achterdempers twee standen, maar op sommige achterdempers zitten er drie standen. 

Voor- en nadelen van een lock-out

Een lock-out heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Aan de hand hiervan kan je makkelijker bepalen of een lock-out iets voor jou is. Hierbeneden heb ik ze voor je op een rij gezet:

  • Hogere efficiëntie
  • Meer onderdelen
  • Remote lock-out bediening

Hogere efficiëntie

Het hebben van een lock-out zorgt voor een hogere trapefficiëntie tijdens het rijden over verharde wegen en het bergopwaarts rijden. Dit komt namelijk doordat de veringen niet meer energie kunnen absorberen waardoor meer kracht naar de trapper gaat. Hierdoor zal je theoretisch sneller gaan. 

Meer onderdelen

Een van de grootste nadelen van een lock-out is dat dit extra onderdelen en slijtage met zich meebrengt. Een mountainbike heeft al veel verschillende onderdelen die onderhoud vereisen en een lock-out zorgt ook voor extra onderhoud. 

Remote lock-out bediening

Daarnaast is een ander nadeel van de lock-out de remote bediening. Ook al is het erg handig om de lock-out te kunnen bedienen vanaf het stuur. Het zorgt ook weer voor een extra kabel en ruimte op het stuur. Dit kan je cockpit erg druk maken. Op het stuur zit namelijk ook al je remmen, de shifters en voor veel mensen de dropperpost. 

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *