Speling in het achterwiel is iets wat erg vervelend kan op je fiets. Speling in het achterwiel kan er namelijk voor zorgen dat je wiel gaat aanlopen tegen je remmen of dat het voelt alsof je wiel loszit. Gelukkig kan je dit prima zelf oplossen wanneer je enige technische ervaring en het juiste gereedschap hebt. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten om de speling in je achterwiel te verhelpen.
Hoe ontstaat speling in het achterwiel?
Er zijn verschillende redenen waardoor er speling kan ontstaan in het achterwiel van je fiets. De meest voorkomende reden is dat er veel druk op het achterwiel gekomen is waardoor de afstelling is veranderd. Daarnaast kan de borgmoer naast de conus niet goed vast zitten of losgetrild zijn. Tenslotte kan er speling in je achterwiel ontstaan doordat er slijtage in de lagers is opgetreden.
Speling achterwiel gevaarlijk?
Over het algemeen is het hebben van speling in je achterwiel niet gevaarlijk. Je kan prima rijden met lichte speling in het achterwiel. Daarentegen is het belangrijk dat de speling verholpen wordt. Na verloop van tijd kan de speling steeds erger worden. De grootste reden om de speling in je achterwiel te verhelpen is, om schade en extra slijtage aan je fiets te voorkomen.
Speling achterwiel terugtraprem verhelpen
Wanneer je speling in het achterwiel van je fiets hebt, is dit natuurlijk niet de bedoeling. Je hebt het gevoel dat je achterwiel los zit. Je denkt waarschijnlijk dat je hiermee naar de fietsenmaker moet, maar wanneer jij een fiets hebt met terugtraprem is dit gemakkelijk op te lossen. Hierbeneden heb ik de stappen voor je op een rij gezet:
- Wielmoer losdraaien
- Borgmoer losdraaien
- Afstellen van de conus
- Borgmoer vastzetten
- Wielmoer vastzetten
Wielmoer losdraaien
De eerste stap is om de wielmoer aan de kant van de kettingkast los te draaien.
Borgmoer losdraaien
Wanneer je de wielmoer hebt losgedraaid, zie je bij het tandwiel tussen het frame twee moeren zitten. De moer die het dichtst bij het tandwiel staat is de conus. De buitenste moer is de borgmoer. Deze moer draai je een halve slag los.
Afstellen van de conus
Vervolgens moet je de conus moer handvast draaien. Het is heel belangrijk dat je de moer niet te strak draait. Draai hem daarom voor de zekerheid een kwartslag terug. Een te strakke conus moer zorgt voor slijtage in de lagers en de fiets gaat zwaarder fietsen. Daarentegen moet je er wel voor zorgen dat er geen speling op het wiel zit.
Borgmoer vastzetten
Nu kan je de borgmoer weer vastzetten, zodat de afstelling van de conus gelijk blijft. Let er goed op dat tijdens het aandraaien van de borgmoer de conus moer niet beweegt. Dit kan je doen door met je ene hand de conus op zijn plek te houden en met de andere hand de borgmoer vast te zetten.
Wielmoer vastzetten
Tenslotte kan je de wielmoer weer vastzetten. Controleer of de speling uit de fiets is en alles nog soepel loopt.
Speling achterwiel naaf verhelpen
Wanneer je speling in het achterwiel hebt van je fiets met een naafversnelling is dit natuurlijk erg vervelend. De meest voorkomende reden dat er speling ontstaat, is doordat de naaf verkeerd is afgesteld. Dit is gelukkig prima zelf op te lossen, wanneer je de juiste stappen en een conussleutel hebt is de speling makkelijk te verhelpen. Hierbeneden heb ik de stappen voor je op een rij gezet:
- Demonteer het achterwiel
- Demonteer de rollerbrake wanneer relevant
- Afstellen
- Monteer de rollerbrake weer
- Monteer het wiel
Demonteer het achterwiel
De eerste stap om de speling in het achterwiel te verhelpen is om het achterwiel volledig te demonteren.
Demonteer de rollerbrake wanneer relevant
Wanneer jouw fiets is uitgerust rollerbrakes is het belangrijk om ook deze te demonteren van het wiel. Deze kan je gemakkelijk losdraaien door gebruik te maken van een steeksleutel 17.
Afstellen
Nu het wiel gedemonteerd is, zie je bij het tandwiel twee moeren zitten. De moer die het dichtst bij het tandwiel zit is de conus en de andere moer is de borgmoer. Door de conus aan te draaien zorg je dat de conus aansluit op de lager.
Ten eerste draai je de borgmoer los zodat je makkelijk bij de conus moer kan. Je draait nu de conus handvast en controleert of er geen speling aanwezig is. Daarna draai je de borgmoer weer vast zodat de conus niet meer kan bewegen.
Monteer de rollerbrake weer
Nu kan je de rollerbrake weer monteren. Dit hoeft niet erg strak aangezien er weinig kracht op de moer komt.
Monteer het wiel
Tenslotte kan je het wiel weer monteren op de fiets. Wanneer je dit hebt gedaan is het belangrijk dat je controleert of het wiel nog soepel loopt en er geen speling aanwezig is.
Speling achterwiel mtb / racefiets verhelpen
Wanneer je speling hebt in je achterwiel van je mountainbike of racefiets is dit erg vervelend. Gelukkig is het niet erg moeilijk te verhelpen wanneer je de juiste stappen en een conussleutel hebt. Hierbeneden heb ik de stappen voor je op een rij gezet:
- Demonteer het wiel
- Verwijder de cassette
- Afstellen
- Monteer de cassette
- Monteer het wiel
Demonteer het wiel
De eerste stap om de speling op het achterwiel te verhelpen is door het wiel van de fiets te demonteren. Hiervoor moet je ook de remschijf demonteren wanneer dit van toepassing is.
Verwijder de cassette
Om bij de conus te kunnen komen en de lagers van je naaf af te kunnen stellen is het belangrijk dat de cassette van het wiel verwijderd wordt. Dit doe je gemakkelijk door gebruik te maken van een kettingzweep.
Afstellen
Nu de cassette gedemonteerd is, zie je de conus moer. Draai deze moet handvast zodat je er geen speling meer is. Het is hierbij belangrijk dat je de moer niet te strak draait, omdat dit voor extra slijtage in de lagers kan zorgen.
Monteer de cassette
Je kan nu de cassette weer op de fiets monteren. Zorgt dat deze goed vast zit.
Monteer het wiel
Tenslotte kan je het wiel weer monteren op de fiets. Controleer of alles nog soepel loopt en de speling in de naaf verholpen is.
Speling voorwiel verhelpen
Naast de speling in je achterwiel is het ook mogelijk dat je speling in je voorwiel hebt. In tegenstelling tot speling in je achterwiel is het verhelpen van speling in je voorwiel makkelijker. In dit artikel vertel ik je precies hoe jij de speling in je voorwiel kan verhelpen.