Lefty voorvork, alles wat je moet weten

De lefty voorvork, je hebt het vast wel een gezien. Deze voorvork is een echte blikvanger op het parcours. Een lefty voorvork heeft namelijk in plaats van twee benen, maar een. Dit ziet er niet alleen gevaarlijk uit, maar het past gewoon niet in het symmetrische plaatje. Alleen de lefty voorvork heeft zeker zijn plek verdient in de mtb wereld. In dit artikel vertel je alles wat je moet weten over lefty voorvorken. 

lefty-voorvork-alles-wat-je-moet-weten-fietsportaal

Wat is een lefty voorvork?

Een lefty voorvork is zoals ik net al kort vermelde een voorvork die in plaats van twee benen, maar een been heeft. De naam lefty is ontstaan doordat dit ene been aan de linker kant van de fiets zit. De lefty voorvork is ontworpen en wordt geproduceerd door het merk Cannondale. Dit is de enige producent van de lefty en is ook alleen te gebruiken op Cannondale mountainbikes. 

De lefty voorvork is niet heel populair, maar is al aardig wat jaren in gebruik en wordt vooral gezien op de high end mountianbikes van Cannondale. Een van de grootste verschillen van de lefty was dat de lefty voorzien was van een dubbele kroon, wat zorgde voor veel stabiliteit. Alleen in de nieuwe lefty modellen zijn de voorvorken nu net zoals andere vorken voorzien van een enkele kroon.  

Hoe werkt een lefty voorvork?

De werking van een lefty voorvork is anders dat die van een normale voorvork. Om de werking van een lefty goed te kunnen begrijpen is het belangrijk om te weten hoe een normale voorvork werkt. Een Zoals je weet bestaat een voorvork uit twee benen. Op het eerste gezicht zijn deze benen identiek aan elkaar. 

Alleen niets is minder waar. Het ene been is vangt de impact op en het andere been zorgt voor de rebound. Hierdoor werken de twee benen elkaar altijd tegen en glijdt de vork niet recht naar beneden. Hierdoor ontstaat er meer wrijving en dus meer slijtage. 

Bij een lefty moet het enkele been de rol van zowel het absorberende been als het dempende been overnemen. Hierdoor werkt een lefty net wat anders. Dankzij het enkele been beweegt de vork altijd recht naar beneden en ontstaat er veel minder weerstand. Hierdoor is het mogelijk om andere onderdelen te gebruiken waardoor je minder onderhoud hebt. 

Een van de grootste verschillen die je opmerkt, is dat het lijkt alsof de voorvork ondersteboven staat. Het dikke gedeelte zit onder en het dunne gedeelte zit boven. Dit zorgt voor een sterkere voorvork en een betere gewichtsverdeling. Daarnaast is het onderste en bovenste deel van de lefty allebei uit een stuk metaal gemaakt. Hierdoor is de voorvork een stuk sterker zonder dat hij zwaarder is. 

Waarvoor gebruik je een lefty?

Een lefty voorvork is niet gemaakt voor alle disciplines in het mountainbiken. De lefty is voor het grootste gedeelte bedoeld om cross country mee te rijden. Dit komt voor het grootste gedeelte door de beperkte veerweg van de lefty. De veerweg is namelijk tussen de 100 mm en 120 mm. Wanneer je de meer extremere disciplines gaat berijden is het verstandig om meer veerweg tot je beschikking te hebben. 

Naast dat een lefty er een beetje apart en cool uitziet zijn er ook andere redenen waarom een lefty gebruikt wordt. Een lefty is namelijk een stuk lichter dan normale voorvorken. Je mist namelijk de helft. Minder gewicht is vooral belangrijk wanneer je zo snel mogelijk het parcours wil afleggen. 

voordelen-van-lefty-voorvorken-fietsportaal

Voordelen van een lefty voorvork

Hierbeneden heb ik de voordelen van een lefty voor je op een rij gezet:

  • De wielas bestaat uit één stuk met het onderste deel
  • Lichter in gewicht
  • Kan de band vervangen zonder het wiel te verwijderen
  • Lefty is stijver dan een gewone voorvork
  • Wordt minder snel vies
  • Minder slijtage

1. De wielas bestaat uit één stuk met het onderste deel

Het eerste voordeel is dat de wielas uit hetzelfde stuk bestaat als het onderste deel van de voorvork. In tegenstelling tot normale voorvorken waarbij de wielas niet massief is en er altijd een lichte speling aanwezig is. 

2. Lichter in gewicht

Een van de grootste voordelen van een lefty is dat het lichter in gewicht is. Je hebt namelijk gewoon minder materiaal nodig om een eenbenige voorvork te maken in plaats van een voorvork met twee benen. Hoe minder gewicht de mountainbike is, des te sneller je het parcours af kan en hoe minder gewicht je naar boven hoeft te fietsen. 

3. Kan de band vervangen zonder het wiel te verwijderen

Daarnaast kan je ook de band vervangen zonder het wiel te verwijderen. Je hebt namelijk geen voorvork die in de weg zit waardoor de band er niet uit kan. Dit kan erg handig zijn wanneer je weinig tijd hebt of onderweg bent.

4. Lefty is stijver dan een gewone voorvork

Verder is een lefty ook stijver dat een gewone voorvork. Dit komt doordat de lefty voor het grootste gedeelte bestaat uit twee grote stukken metaal. Je hebt dus geen verbindingsnaden die een zwakke plek kunnen zijn.

5. Wordt minder snel vies

Ook wordt een lefty minder snel vies tijdens het rijden. Je hebt namelijk geen ‘vork’ waar modder en andere troep achter blijft haken. 

6. Minder slijtage

Het laatste voordeel, maar zeker niet het minste voordeel, is dat je minder slijtage hebt. De wrijvingen in de lefty zijn namelijk veel minder dan bij een gewone voorvork waardoor je ook minder slijtage hebt. 

nadelen-lefty-voorvork-fietsportaal

Nadelen van een lefty voorvork

Hierbeneden heb ik de nadelen van een lefty voor je op een rij gezet:

  • Alleen compatibel met Cannondale mtb’s
  • Wanneer je het wiel wil verwijderen moet ook de remklauw eraf
  • Ziet er apart uit
  • Moeilijker te onderhouden
  • Minder veerweg

1. Alleen compatibel met Cannondale mtb’s

Een van de grootste nadelen van lefty’s is dat ze alleen compatibel zijn met Cannondale mtb’s. Dit is ook gelijk de reden dat je lefty’s niet vaak voorbij ziet komen. 

2. Wanneer je het wiel wil verwijderen moet ook de remklauw eraf

Een ander nadeel van een lefty is dat wanneer je het wiel toch wil verwijderen dat de remklauw er dan ook af moet. Dit komt doordat de montage van het wiel en de remschijven net wat anders zijn bij de lefty als bij een normale voorvork. 

3. Ziet er apart uit

Dit is voor de ene persoon een nadeel en voor de andere persoon een voordeel. Het is hoe de lefty eruit ziet. Voor veel mensen is het even wennen wanneer ze een lefty zien, maar ben jij iemand die wel houdt van iets unieks? Dan is een lefty wat voor jou. 

4. Moelijker te onderhouden

Een van de grootste nadelen van de lefty is dat het moeilijk te onderhouden is. Naast dat je redelijk wat specialistisch gereedschap nodig hebt, is het erg moeilijk om aan de lefty te werken. De opbouw lijkt hetzelfde als een gewone voorvork, maar dat is niet het geval. Tenslotte is het ook moeilijker om aan nieuwe onderdelen te komen. 

5. Minder veerweg

Het laatste nadeel van de lefty is de relatief beperkte veerweg. Voor cross country heeft de lefty prima veerweg, maar voor enduro of downhill mountainbiken heeft een lefty te weinig veerweg. De lefty is hier dus redelijk beperkt in.  

lefty-voorvork-faq

Lefty FAQ

Ook zijn er vragen die veel gesteld worden over lefty’s. hierbeneden heb ik de vragen voor je beantwoord.

Heeft een lefty meer onderhoud nodig?

Nee een lefty heeft niet per se mee onderhoud nodig. Natuurlijk hangt de hoeveelheid vereiste onderhoud wel af van de manier waarop je rijdt en hoe vaak je rijdt. Het is daarentegen wel een stuk moeilijker om onderhoud aan lefty’s te plegen en het vereist meer speciaal gereedschap. 

Is een lefty wel sterk genoeg?

Zeker, een lefty is vaak zelfs nog sterker dan een gewone voorvork. Dit komt doordat de lefty voor het grootste gedeelte bestaat uit twee grote metalen delen die uit een stuk metaal is gemaakt. Verder staat de voorvork op zijn kop, waardoor het dikke gedeelte van de vork bij het wiel zit en het dunne gedeelte bij het stuur zit. 

Is een lefty compatibel op alle mtb’s?

Nee helaas niet. Een lefty is alleen compatibel met Cannondale mtb’s. De lefty’s zijn namelijk ontwikkeld door het merk Cannondale. 

Stef avatar

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *